دستكاري كردن ساعت ارسال خبر يا اصلاح آن به گونهاي كه مخاطب اشتباه موجود در خبر را متوجه نشود، نوعي تحريف و بيصداقي با مخاطب محسوب ميشود ضمن اين كه جزو مصاديق تجاوز به حقوق مخاطب و حقوق شهروندي نيز هست.
دكتر محمدمهدي فرقاني - استاد علوم ارتباطات - در گفتوگو با خبرنگار رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اينكه در ميان خبرگزاريهاي جهان، نمونهاي سراغ ندارم كه براي عقب نماندن از گردونه رقابت، ساعت ارسال اخبار خود را دستكاري كنند، اظهار كرد: ما كه مدعي اخلاق در تمامي حوزهها هستيم در وادي روزنامهنگاري نيز نبايد اخلاقگرايي را فراموش كنيم.
وي افزود: دستكاري كردن ساعت ارسال خبر يا اصلاح آن به گونهاي كه مخاطب اشتباه موجود در خبر را متوجه نشود، خلاف اصول اخلاق حرفهيي روزنامهنگاري بوده، نوعي تحريف و بيصداقي با مخاطب محسوب ميشود، ضمن اين كه جزو مصاديق تجاوز به حقوق مخاطب و حقوق شهروندي نيز هست.
اين استاد ارتباطات تصريح كرد: مردم حق دارند اخباري صحيح، واقعي و به موقع دريافت كنند كه بر همين اساس امانتداري رسانهها در اين زمينه بسيار مهم است كه درصورت عمل نكردن به آن، اين اصل دچار خدشه ميشود.
به گفته او چنين عملكردي با بياعتماد كردن مخاطب نسبت به رسانه باعث ميشود سرمايه اصلي رسانه يعني مخاطبانش كاهش يابد و اين كاهش سرمايه (مخاطب) در درازمدت قطعا به ورشكستگي رسانه خواهد انجاميد.
انتهاي پيام