/ در آستانه‌ي روز فيلم‌نامه‌نويس/ فريد مصطفوي: مشكلات سينما در اقتصاد آن ريشه دارند

فريد مصطفوي معتقد است: درسينماي فعلي نه‌تنها فيلمنامه‌نويسان بلكه تمام صنف‌ها دچار مشكل هستند و اين مشكلات ريشه در اقتصاد دارند، چرا كه سينماي ما هنوز آنقدر حرفه‌اي و پيشرفته نيست كه درآن امكان تفكيك و جدايي حرفه‌اي صنوف وجود داشته باشد. اين فيلمنامه‌نويس در آستانه‌ي روز فيلم‌نامه‌نويس در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري‌ دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد براين نكته كه درحال حاضر، فيلمنامه‌نويسان نيز همانند ساير صنف‌هاي سينمايي شرايط بهتري نسبت به 20الي30 سال‌گذشته يافته‌اند، گفت: گرچه همچنان به‌دليل مشكلات اقتصادي برخي صنف‌ها و حرفه‌ها به‌اندازه كافي جدي گرفته نمي‌شود، اما با اين حال فيلمنامه‌نويسان درسينماي ايران وضعيت بهتري يافته‌اند و ذكر نام فيلمنامه‌نويس در ميان عوامل فيلم و در برخي موارد استفاده‌ي كارگردان از حضور او به‌عنوان يك همكار و مشاور شاهدي است براين ادعا. نويسنده‌ي فيلم‌نامه‌ي «خون‌بازي» درادامه خاطرنشان كرد: امروزه، حوزه‌ي محدود مخاطبان و عدم امكان حضور فيلم‌ها دركشورهاي خارجي موجب‌شده است تهيه‌كنندگان ريسك بالايي را متحمل شوند و طبيعتا درچنين شرايطي نمي‌توان انتظار داشت كه تهيه‌كننده‌ي ايراني همانند همتاي ايتاليايي، هندي و يا آمريكايي خود دست به ريسك زند و همچنين منابع مالي محدود و بازارهاي اندك جهاني از ديگر مواردي است كه كار او را سخت‌تر كرده است. وي همچنين به سياست‌هاي متغير مسئولان در زمينه‌ي ساخت فيلم‌ اشاره كرد وگفت: تهيه‌كنندگان به ناچار براي گريز از تغييراتي كه دراين سياست‌ها صورت مي‌گيرد، روند ساخت فيلم را به سرعت سپري مي‌كنند و همين شتابزدگي بخشي ديگر از مشكلات سينماي ايران را به‌دنبال دارد. اين فيلمنامه‌نويس در پايان صحبت‌هايش محدوديت در اقتباس را از ديگر مشكلات سينماي فعلي برشمرد و به ايسنا گفت: براي اقتباس از يك اثر ادبي لازم است امتياز آن اثر خريداري شود و حال آنكه محدوديت‌ سرمايه‌ي حاكم بر سينماي ايران اين اجازه را به تهيه‌كنندگان فيلم نمي‌دهد و بدين ترتيب حوزه‌ي فيلمنامه‌نويسي سينماي ايران عملا از استفاده از ادبيات داستاني معاصر محروم مي‌شود. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8702-13335
  • خبرنگار : 71060