/ادغام صنعت و بازرگاني/ عضو هيات‌علمي‌ دانشگاه اصفهان: توجه صرف به الگوي كشورهاي پيشرفته درست نيست ادغام تاثيري بر روند رو به رشد واردات نخواهد گذاشت

ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و بازرگاني بدون فراهم كردن مقدمات آن مانند واگذاري شركت‌هاي تابع آن‌ها اقدام مناسبي نيست و نبايد صرفا به الگوي كشور‌هاي پيشرفته در اين زمينه توجه كرد.

دكتر سيدعبدالحسين ساسان ـ عضو هيات‌علمي‌ دانشگاه اصفهان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: در كشور‌هاي پيشرفته دولت كوچك بوده و عمده اقتصاد نيز در دست مردم است و به همين دليل ادغام اين دو وزارتخانه در اين كشور‌ها اقدام مثبتي است.

او اضافه كرد: در كشورمان كه هنوز بسياري از زيرساخت‌ها فراهم نشده است و مردم نيز به دولتي فعال و عمران‌گر نياز دارند، طبيعي است كه بحث ادغام عملي نخواهد بود؛ ضمن اين‌كه ادغام زماني مثبت خواهد بود كه هر دو وزارتخانه شركت‌هاي وابسته را به بخش خصوصي واگذار كرده و عملا وظايف تصدي‌گري خود را كاهش دهند.

وي عنوان كرد: طبق الگو‌هاي جهاني در كشور‌هاي پيشرفته‌اي مانند ژاپن تعداد وزيران و به طور طبيعي تعداد وزارتخانه بسيار محدود بوده و رقمي بين 10 تا 12 است؛ ضمن اين كه به عنوان مثال در آمريكا چهار وزارتخانه آموزش و پرورش، آموزش عالي، بهداشت و رفاه در يك وزارتخانه ادغام شده‌اند، بنابراين ادغام صرفا با معيار كشور‌هاي پيشرفته و بدون توجه به ديگر جوانب آن اقدام مثبتي به نظر مي‌رسد.

او با بيان اين كه در كشوري كه اغلب اقتصاد آن وابسته به نفت است، ادغام را در مجموع مفيد نمي‌دانم، درباره تاثير ادغام روي ميزان توليد و صادرات كشور توضيح داد: در شرايطي كه تورم داخلي و هم‌زمان با آن تثبيت نرخ ارز خارجي، صادرات كشور را با مشكل مواجه كرده و شرايط مناسبي براي واردكنندگان به وجود آمده است، بعيد مي‌دانم ادغام تاثيري بر روند رو به رشد واردات كشور داشته باشد؛ ضمن اين‌كه سال گذشته در بخش كشاورزي ميزان واردات دو برابر شد.

عضو هيات‌علمي‌ دانشگاه اصفهان تصريح كرد: ادغام صرفا به صورت اصلاح در بخش‌هاي اداري كافي نيست و بايد ساختار‌ها نيز اصلاح شوند.

اين مدرس دانشگاه علت نگاه قوي بخش بازرگاني نسبت به صنعت را در كشور ضعف و ناتواني صنعتگران براي رقابت دانست و خاطرنشان كرد: وضعيت صنعت در كشور به گونه‌اي شده است كه اخيرا شاهد به وجود آمدن صنايعي مانند بسته‌بندي واردات، هم‌بندي (مونتاژ) و مارك زني در كشور بوده‌ايم كه همه آن‌ها صرفا به واردات وابسته هستند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8606-11489
  • خبرنگار :