محرابيان: اشتباه سال‌هاي گذشته توجه صرف به صنايع خودرو وفولادبود برنامه‌اي براي ادغام خودروسازان نداريم آزادسازي نرخ سيمان تا اواخر سال امكان‌پذير نيست

متاسفانه اشتباهي كه در سال‌هاي گذشته انجام مي‌شد اين بود كه فقط به صنايعي مانند خودرو و فولاد توجه مي‌شد.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر محرابيان - سرپرست وزارت صنايع و معادن - با اشاره به اين‌كه نبايد نگاه به صنعت تك‌بعدي باشد، تصريح كرد: متاسفانه اشتباهي كه در سال‌هاي گذشته انجام مي‌شد اين بود كه فقط به صنايعي مانند خودرو و فولاد توجه مي‌شد؛ اين در حاليست كه استاني مانند فارس به عنوان قطب صنايع غذايي و محصولات جانبي كشاورزي كشور داراي مزيت نسبي براي سرمايه‌گذاري در اين صنايع است.

وي در ادامه ذخاير قطعي معادن كشور را در حدود 37 ميليارد تن اعلام كرد و گفت: اين در حاليست كه سال گذشته فقط حدود 200 ميليون تن از معادن كشور برداشت شد و اين ميزان برداشت نسبت به پتانسيل‌هاي معدني كشور بسيار ضعيف است.

او با بيان اين‌كه سياست فعلي دولت توسعه صنعتي بر پايه مشاركت بخش خصوصي است، تصريح كرد: طبق اين سياست دولت زيرساخت‌ها را فراهم مي‌كند و سرمايه‌گذاري به عهده بخش خصوصي است.

 متوسط اجرايي شدن پروژه‌هاي عمراني در كشور 1.8 سال كاهش يافته است

محرابيان در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اين‌كه چه تضميني وجود دارد مدت زمان در نظر گرفته شده براي اتمام عمليات اجرايي پروژه‌ها بيشتر نشود؟ عنوان كرد: زماني‌كه دولت نهم روي كار آمد متوسط اجرايي شدن پروژه‌هاي عمراني در كشور 9.5 سال بود كه طي دو سال گذشته اين مدت 1.8 سال كاهش يافته و به 7.7 سال رسيده است.

او افزود: البته برخي از مشاركت‌هايي كه دولت با بخش خصوصي در زمينه‌هاي ساخت واحدهاي صنعتي و توليدي دارد دچار تاخيراتي مي‌شود كه عواملي غير از تصميم‌گيري دولت در آن دخيل است.

ايران راه درازي براي توسعه صنعتي در پيش دارد

محرابيان در پاسخ به سوالي درباره اين‌كه آيا قصد داريد مانند ابتداي دولت نهم استراتژي توسعه صنعتي را مورد اصلاح قرار دهيد؟ گفت: ايران براي توسعه صنعتي راه درازي در پيش دارد. به عنوان مثال در صنعت آلومينيوم برخي از كشورهاي منطقه تا مرز يك ميليون تن نيز در سال توليد دارند؛ در حالي كه كل توليد ما در حال حاضر در اين زمينه 230 هزار تن است.

او با اشاره به اين‌كه دولت در بخش صنعت طرح‌هاي مناسبي را در دست اجرا دارد، عنوان كرد: برخي از كارشناسان اصلاحاتي را كه در استراتژي توسعه صنعتي انجام شد، قابل قبول ندانستند؛ ضمن اين‌كه در سال‌هاي گذشته توجه ويژه‌اي به صنايعي مانند خودروسازي و فولاد شد، در حالي كه بسياري از صنايع كشور مانند نساجي، چرم و ساير محصولات جانبي كشاورزي مورد غفلت واقع و از رشد لازم برخوردار نشدند.

فعلا برنامه‌اي براي ادغام خودروسازان نداريم

سرپرست وزارت صنايع و معادن در پاسخ به سوالي درباره ادغام خودروسازي‌ها توضيح داد: براي ادغام خودروسازي‌ها فعلا برنامه‌اي نداريم و تنها به عنوان يك پيشنهاد از سوي برخي از شركت‌هاي خودروسازي‌ مطرح شده است.

او اضافه كرد: فكر مي‌كنم پيش از ادغام بايد برخي از سياست‌هايي كه در بخش خودروسازي وجود دارد، بازبيني شود.

توافق وزارت‌خانه‌هاي صنايع، نيرو و نفت براي حل مشكل كمبود برق صنعتي

محرابيان همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره كمبود هشت هزار مگاواتي برق صنعتي مورد نياز در سال 86 گفت: اخيرا توافقي بين وزارت‌خانه‌هاي صنايع، نيرو و نفت انجام شد كه مشابه طرح‌هايي است كه به شكل BOT و BOO توسط وزارت نيرو اجرا مي‌شود و در بخش صنايع و نفت قرار است بخش خصوصي با سرمايه‌گذاري نيازهاي برق صنعتي صنايع را تامين كند.

او اضافه كرد: قرار است وزارت نفت وظيفه تامين سوخت نيروگاه‌ها و وزارت نيرو وظيفه ورود و توزيع برق توليد شده را در شبكه برعهده گيرند و اگر اين طرح به درستي پيش رود، با مشكل كمبود برق مورد نياز صنايع روبه‌رو نخواهيم شد.

وي گفت: در زمينه آب صنعتي نيز تاكنون هيچ‌گونه افزايش نرخي نداشته‌ايم و فقط افزايش نرخ‌ها مربوط به آب شرب بوده كه كاربردي در صنعت ندارند.

ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع از طرف دولت مطرح نشده است

اين مسوول صنعتي در واكنش به سوالي درباره ادغام وزارت‌خانه‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن توضيح داد:‌ اين بحث به هيچ وجه از طرف دولت مطرح نشده است و اين نوع بحث‌ها حاشيه‌اي هستند و از منابع مجهول وارد رسانه‌ها شده است كه آن را دنبال نخواهيم كرد.

او اضافه كرد: صنعت و بازرگاني هر كدام پتانسيل‌هاي خاص خود را دارند و شرح وظايفي نيز كه براي هر دو وزارتخانه وجود دارد كاملا از يكديگر تفكيك شده است.

اين مسوول صنعتي همچنين در پاسخ به اين سوال كه چه برنامه‌اي براي تغيير معاونان و مديران وزارت صنايع و معادن داريد؟ توضيح داد: طي چند هفته گذشته برنامه‌هاي خود را با معاونان و مديران فعلي مطرح كردم و از آنان برنامه‌هاي اجرايي‌شان را براي رسيدن به اهداف موردنظر خواستار شدم. از معاونان و مديراني كه اعتقاد به برنامه‌هاي ارائه شده داشته باشند و ارزيابي مناسبي نيز از آن‌ها براي اجراي سياست‌ها شود، قطعا بهترين بهره را خواهيم برد.

دادن سهميه بنزين سفر امكان‌پذير است

محرابيان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره وضعيت بنزين سفر توضيح داد: بنزين سفر همان طور كه در اطلاعيه ستاد تبصره 13 مصوب شد قرار است براي افرادي كه اقدام به سفر مي‌كنند، در طول تابستان بنزين پيش‌بيني شود.

او گفت: نرم افزاري در كنار نرم افزار موجود در مركز داده‌هاي كارت هوشمند در حال طراحي است كه خودروهايي را كه اقدام به سفر مي‌كنند از طريق عواملي مانند مبدا و مقصد سفر، جايگاه‌هايي كه در طوي مسير از آن ها سوخت‌گيري مي‌شود، مسافت سفر و طول زمان سفر اين خودروها مشخص مي‌كند و قرار است تا حداكثر 100 ليتر كه پيش از اين مصوب شده بود را در اختيار آن‌ها قرار دهيم.

او در پاسخ به اين سوال كه برخي مسوولان سهميه بنزين سفر را امكان‌پذير نمي‌دانند، توضيح داد: برخي از كارشناسان اين اقدام را عملي نمي‌دانند، اما طي اين مدت روي آن توسط عده‌اي از كارشناسان و متخصصان كار كارشناسي انجام شده است و طي مراحل اوليه به اين نتيجه رسيديم كه اين كار امكان‌پذير است.

اواخر امسال درباره آزادسازي نرخ سيمان فكر مي‌كنيم

سرپرست وزارت صنايع و معادن در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد يكي از علت‌هاي استعفاي طهماسبي تاكيد دولت بر تثبيت قيمت برخي از كالاها مانند سيمان بود، حال در صورت تداوم اين سياست چگونه تصميم خواهيد گرفت؟ گفت: قيمت‌گذاري در نظام اقتصادي كشور داراي الگوهاي خاصي است كه اگر اين الگوها به درستي اجرا شوند نه با كمبود مواجه مي‌شويم و نه با افزايش قيمت‌هاي كاذب.

او اضافه كرد: در خصوص سيمان زماني به دنبال آزادسازي نرخ آن مي‌رويم كه ميزان توليد سيمان در كشور بيش از مصرف آن شود و طي 7 ماه باقي‌مانده از سال تلاش داريم حدود 7 تا 8 طرح سيمان را به مرحله بهره‌برداري برسانيم كه با بهره‌برداري از اين طرح‌ها ميزان توليد سيمان در كشور بر ميزان مصرف آن پيشي خواهد گرفت و در آن زمان مي‌توانيم روي آزادسازي نرخ سيمان فكر كنيم، زيرا در آن شرايط اين اقدام بين توليدكنندگان رقابت ايجاد مي‌كند.

محرابيان درباره برنامه‌هاي خود در زمينه ارتباط بين دانشگاه و صنعت توضيح داد: يكي از تجارب موفق كشور در خصوص ارتباط بين دانشگاه و صنعت جهاددانشگاهي است كه ارتباط بسيار خوبي را بين صنعت و حتي پزشكي با دانشگاه برقرار كرده است و ما روز به روز شاهد محصولات اين پيوند مبارك هستيم.

او افزود: برنامه فعال كردن دفاتري در دانشگاه را دنبال مي كنيم كه در آن ها ضمن جذب نخبگان و استفاده از آن ها در صنعت كشور دانشجويان علوم فني و مهندسي كه واحدهاي كارورزي دارند در بنگاه هاي توليد و صنعتي بعد از ارزيابي جذب شوند.

سرپرست وزارت صنايع و معادن همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره علت به تاخير افتادن قرارداد استخراج آلومينا از سنگ نفيلين سينيت و مطالعه مجدد اين طرح توضيح داد: براي توليد آلومينا نياز به ماده اوليه‌اي به نام آلومينا وجود دارد كه دو روش توليد از بوكسيت و روش گران قيمت و انرژي‌بر استخراج از سنگ نفيلين سينيت وجود دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر بازخواني مجدد نتيجه طرح تحقيقاتي را كه روي نفيلين سينيت در منطقه سراب اجرا شده است را پيگيري مي‌كنيم و اگر اين طرح اقتصادي و اجرايي باشد با سرعت و تزريق منابع مالي آن را اجرايي مي‌كنيم.

او اضافه كرد: مدت زمان بازخواني اين طرح يك ماه است و بعد از آن نتيجه را اعلام مي كنيم.

محرابيان كه در حاشيه مراسم افتتاح طرح‌هاي ايجاد مناطق ويژه استقرار صنايع انرژي‌بر و مجتمع آلومينيوم در شهر لامرد استان فارس سخن مي‌گفت، تصريح كرد: ظرفيت توليد مجتمع آلومينيوم جنوب 276 هزار تن در سال خواهد بود كه 10 درصد بيش از كل توليد فعلي آلومينوم در كشور است؛ ضمن اين‌كه قرار است كارخانه‌هاي سيمان، آلومينيوم و فولاد در اين منطقه مستقر شوند.

وي همچنين درخصوص واحدهايي كه قرار است در منطقه ويژه لامرد مستقر شوند، توضيح داد: ظرفيتي كه براي توليد فولاد در اين منطقه پيش‌بيني شده 10 ميليون تن در سال است؛ ضمن اين‌كه 10 واحد يك ميليون تني سيمان و 3 واحد 400 هزار تني آلومينيوم نيز مستقر خواهند شد. همچنين قرارداد ساخت يك واحد نيروگاه 640 مگاواتي برق نيز امضا شد.

در حاشيه :

محرابيان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اين كه احتمال وزير شدن‌تان چند درصد است؟ گفت: احتمال وزير شدنم خوب است.

وي همچنين در پاسخ به سوال ايسنا درباره اين كه چرا هيچ زندگي نامه‌اي از شما در رسانه ها و يا اينترنت وجود ندارد؟ عنوان كرد: در حال حاضر 38 سال دارم و اهل اصفهانم و به زودي زندگي نامه‌ام روي اينترنت قرار مي‌گيرد.

وي در واكنش به سوال بعدي درباره نسبت‌ خانوادگي‌اش با رييس جمهور توضيح داد: پدر و مادرم اهل اصفهان هستند، در حالي كه پدر و مادر آقاي احمدي نژاد اهل سمنان هستند و هيچ گونه خويشاوندي چه نسبي و چه سببي با رييس جمهور ندارم و اين بحث‌هاي اخير نير مانند برخي از بحث هاي ديگر دروغ است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۹ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8606-03554
  • خبرنگار :