• جمعه / ۹ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8606-03692

رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني: طرح استخراج آلومينا از سنگ نفيلين سينيت را بدون كمك روس‌ها اجرا مي‌كنيم

رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني:
طرح استخراج آلومينا از سنگ نفيلين سينيت را بدون كمك روس‌ها اجرا مي‌كنيم

به دليل نبود بوكسيت مرغوب در كشور مجبوريم براي توليد آلومينيوم، يا آن را وارد كنيم و يا اين‌كه از سنگ نفيلين سينيت پودر آلومينا استخراج كنيم.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد علي هراتي‌نيك - رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني (ايميدرو) - با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر در منطقه بوكه در كشور گينه طرح مطالعاتي توسط ايميدرو به صورت مشاركت براي استخراج بوكسيت انجام شده و قرار است در صورت سرمايه‌گذاري سالانه حدود چهار ميليون تن بوكسيت استخراج شود.

وي با اشاره به اين‌كه ايميدرو احداث كارخانه ساخت آند را نيز در دستور كار دارد، عنوان كرد: استخراج بوكسيت در كشور گينه و انتقال آن به ايران نياز به سرمايه‌گذاري زيادي دارد؛ در حالي كه مي‌توانيم با وجود ذخاير مناسب سنگ نفيلين سينيت در منطقه آذربايجان شرقي از آن پودر آلومينا را براي توليد آلومينيوم استخراج كنيم.

هراتي‌نيك با بيان اين‌كه روش استخراج پودر آلومينا از سنگ نفيلين سينيت در روسيه نيز انجام شده است، توضيح داد: ابتدا پايلوت طرح را به صورت مشترك با روس‌ها راه‌اندازي كرديم، اما بعد از خروج آن‌ها از طرح قصد داريم بدون كمك آن‌ها آن‌را اجرا كنيم.

وي درباره مشكلات سرمايه‌گذاري در گينه براي استخراج بوكسيت اشاره كرد و گفت: به دليل نبود هيچ گونه امكاناتي در منطقه بوكه مجبوريم براي انتقال بوكسيت يا خط راه‌آهن ايجاد كنيم و يا اين‌كه از طريق لوله‌كشي و تبديل بوكسيت به شيرابه آن را به محل بارگيري منتقل كنيم و در آنجا دوباره بوكسيت را از شيرآبه جدا كنيم كه نياز به هزينه بالايي دارد.

وي ظرفيت اجراي اين طرح را سالانه استخراج 200 هزار تن پودر آلومينا از سنگ نفيلين دانست و اضافه كرد: متاسفانه در حال حاضر به دلايلي اجراي اين طرح متوقف شده است.

وي همچنين قيمت هر دو روش را تقريبا يكسان عنوان و اضافه كرد: در استخراج پودر آلومينا از سنگ نفيلين موادي نيز به صورت جانبي وجود دارد كه در كارخانه‌هاي سيمان كاربرد دارد.

هراتي‌نيك ضمن بيان اين كه سنگ نفيلين نفت آذربايجان است، عنوان كرد: عده‌اي مانع از دادن الكترود گرافيتي به كارخانه‌هاي فولاد‌سازي شده‌اند و به دليل اين‌كه اين ماده در كارخانه‌هايي كه با كوره الكترونيكي توليد مي‌كنند - مانند فولاد مباركه - كاربرد دارد، اگر تامين نشود توليد اين كارخانه‌ها متوقف مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha