طي نامه‌اي از سوي وزير خارجه درخواست عضويت رسمي ايران در سزامي به يونسكو اعلام شد

وزير امور خارجه طي نامه‌اي به دبيركل يونسكو درخواست عضويت رسمي ايران در سزامي را به وي اعلام كرد.

دكتر حسين محمدي دوستدار، رييس مركز مطالعات و همكاري‌هاي علمي بين‌المللي (ISMO) وزارت علوم با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: دكتر متكي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران، 17 جولاي(پنج‌شنبه گذشته) طي نامه‌اي رسمي به دبيركل يونسكو، تصويب عضويت رسمي ايران در پروژه سزامي را در مجلس شوراي اسلامي به وي اعلام كرده است.

وي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب در جلسه آتي شوراي سزامي مساله عضويت ايران به عنوان يكي ديگر از اعضاي رسمي اين طرح علمي منطقه‌يي مطرح شده و مساله بدهي‌هاي معوقه ايران نيز با مساعدت دستگاه‌هاي ذي‌ربط در داخل برطرف شده است.

گفتني است، ‌طرح SESAME (استفاده از تابش سينكروترون براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه) به تاسيس يك مركز بين المللي تابش «سينكروترون» در خاورميانه مربوط مي‌شود كه از چند سال قبل با نظارت سازمان يونسكو آغاز شده است.

در اين طرح كه با مشاركت 11 كشور منطقه اجرا مي‌شود، قرار است با بهينه‌سازي يك دستگاه «سينكروترون» (شتاب دهنده الكترون) مستعمل، نخستين شتابدهنده خاورميانه براي استفاده دانشمندان كشورهاي منطقه طي چند سال آينده در نزديكي شهر امان - پايتخت اردن - به بهره‌برداري برسد.

سينكروترون دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.

عضويت ايران در سزامي از سال 2003 به دليل عدم پرداخت حق عضويت به حالت تعليق درآمده بود که اين مشکل كه بيش از هر چيز ناشي از تعلل در طي يك روند اداري ساده بود با تصويب لايحه الحاق ايران به سزامي در مجلس و اعلام رسمي آن به يونسكو، پس از سه سال و درست در شرايطي كه تنها چند روز به پايان آخرين مهلت ايران براي عضويت در اين پروژه مانده برطرف شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8605-00378
  • خبرنگار :