رييس پروژه بين‌المللي سزامي در گفت‌و‌گو باايسنا: بيش از دو سال است كه منتظر دريافت نامه عضويت از مسئولان ايراني هستيم!

رييس شوراي پروژه بين‌المللي سزامي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با تاكيد بر قابليت‌ها و مهارت‌هاي محققان ايراني و نقش آنها در راه‌اندازي پروژه سزامي از وقفه دو ساله ايجاد شده در عضويت رسمي ايران در طرح سزامي ابراز تاسف كرد و اظهار داشت: اعضاي شوراي سزامي دو سال است كه در انتظار دريافت نامه تاييد همكاري در اين پروژه از سوي ايران هستند!

هرويگ شوپر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: متاسفانه از آنجا كه دولت ايران هنوز حضورش را در اين پروژه تاييد نكرده، اين كشور در حال حاضر به طور كامل در برنامه سزامي شركت نمي‌كند و اين در حالي است كه ايران يكي از اعضاي اساسي و اصلي سزامي بوده است.

وي خاطرنشان كرد: وقتي سزامي رسما به عنوان يك آزمايشگاه خودگردان مستقل به درآمد، هر دولتي بايد به طور انفرادي حضورش را در سزامي با ارسال يك نامه به دبيركل يونسكو تاييد مي‌كرد كه ما هنوز منتظر دريافت اين نامه از جانب ايران هستيم!

رييس پروژه سزامي در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما براي ايران ضرب الاجلي تعيين كرده ايد، يادآور شد: هيچ ضرب‌الاجل رسمي وجود ندارد اما ما مدت بيش از دو سال منتظر بوده و هستيم و در تمام اين مدت با ايران به گونه‌اي رفتار شده مانند اين كه يك عضو پروژه بوده است اين بدان معني است كه نامزدهاي ايراني براي آموزش و تعليم پذيرفته شده اند و برخي از ايرانيها به عنوان كاركنان سزامي استخدام شدند. من اميدوارم كه براي نشست آينده شوراي سزامي (نهاد اداره كننده سزامي كه افتخار رياست آن را دارم) در ماه جولاي ايران يك عضو كامل باشد.

مدير سابق پروژه بين‌المللي «سرن» در ادامه در تشريح نقش دانشمندان ايراني در پروژه سزامي تصريح كرد: دانشمندان و مهندسان ايراني بسيار با كفايت و ماهر هستند و بنابراين بسيار از آنها استقبال مي‌شود. آنها در چندين نشست كاربران سزامي كه طي آن اين برنامه علمي و به ويژه ساخت نخستين نسل BEAM LINE ها در سزامي مورد بحث و تصميم‌گيري قرار گرفت، شركت كردند و اين اميد وجود دارد كه ايران مسووليت طراحي و ساخت يك BEAM LINE را بر عهده بگيرد.

شوپر درباره منافع بالقوه همكاري ايران در اين پروژه براي كشورمان به ايسنا گفت: اين همكاري مزايا و منافع چند گانه‌ييبراي ايران خواهد داشت. دانشمندان، تكنسين‌ها و مهندسان ايراني مي‌توانند در اين برنامه‌ تعليم ببينند و بياموزند كه چطور در يك فضاي بين المللي كار كنند. همكاري بين المللي همچنين براي استقرار استانداردهاي عالي در ايران امر بسيار مهمي است. همچنين انتقال دانش و روش علمي و فن‌آوري‌هاي امكان پذير خواهد شد. ايران يك شريك مساوي در يك اتحاديه انجمن علمي بين المللي خواهد بود به علاوه دانشمندان ايراني براي حضور در پستهاي تحقيقاتي و كارمندي واجد شرايط و محقق خواهند شد.

رييس پروژه سزامي در پايان تصريح كرد: پروژه سزامي طرح استفاده از تابش سينكروترون براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه است. يك منبع پرتو سينكروترون يك منبع نوري نهايت قوي است كه طيف نوري گسترده اي را از نور مادون قرمز گرفته تا طول موجهاي بلند پرتو ايكس در بر مي‌گيرد در نتيجه اين پرتو براي پژوهش در بسياري از عرصه‌ها از جمله فيزيك، تحقيقات ماده، زيست شناسي، محيط زيست و حتي پزشكي قابل استفاده است در حال حاضر بيش از 60 مورد از اين منابع در جهان فعال هستند كه سزامي اولين نمونه از اين تجهيزات براي منطقه خاورميانه است.

البته من معتقدم كه پس از مدتي ايران و ساير كشورها در منطقه مي‌توانند چنين منبع ملي را براي خودشان بسازند.

سزامي گزينه‌اي عالي براي تعليم افراد و آموزش به آنها درباره نحوه انجام اين كار است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8602-14503
  • خبرنگار : 90069