تا بام خوابگاههاي دانشجويي با دستان بلند خيرين؛ گزارش ايسنا از ضرورت جلب مشاركت نيكوكاران درعرصه آموزش عالي وزيرعلوم: رفع مشكل خوابگاه‌ها نيازمند همت ملي است

در عصر كنوني نه تنها توسعه، پيشرفت و استقلال كشورها، بلكه حفظ هويت فرهنگي ملتها در گروي دستيابي به بالاترين سطح از علم و دانش است و دانشگاه مكاني براي رسيدن به اين جايگاه رفيع است.

و در اين ميان مي‌توان انسانهاي نيكو كرداري كه به امر خطير خوابگاه سازي همت نموده‌اند، را پيش‌آهنگان عرصه علم و آگاهي و پيشتازان مبارزه با جهل و گمراهي و فقر و بيكاري نام نهاد.

احداث خوابگاه‌هاي «كاشان»، «يزد»، «اصفهان»، «فيض كاشاني»، «كيانوري»، «جمالزاده»، «رسوليان» ،«مصلي‌نژاد» و... همگي جزو اسناد افتخار و سربلندي حضور نيكوكاران در عرصه آموزش عالي است.

اهميت و ضرورت حضور خيرين و نيكوكاران در فعاليت‌ها و اقدامات عام المنفعه در محيط هاي خوابگاهي زماني مشخص مي‌شود كه به نيكي در بافت و مجموعه خوابگاه نشينان نگريسته شود همگي آنان جزو جوانان برگزيده و نخبه ايران اسلامي بوده و در آينده‌اي نه چندان دور، سكان بدنه كارشناسي و مديريتي كشور را بدست گيرند.

خيرين بزرگ همت كه برخاسته از متن جامعه مي‌باشند همان گونه كه در امر خطير مدرسه سازي وارد شده و خدمات شاياني را به جامعه ارائه نمودند، در مسائل مربوط به خوابگاه و دانشجويان نيز حضور داشته و مي طلبد كه اين حضور بسي فعالانه تر و گسترده تر باشد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، فضا وسرانه كم آموزشى بخصوص در مورد خوابگاههاى دانشجويى و فاصله با استانداردهاى موجود، وزارت علوم را بر آن داشته تا گوشه چشمى به دريافت كمكهاى خيرين جهت جذب در اين حوزه داشته باشد، اين كمكها اگرچه تا چند سال گذشته جسته گريخته و غيرنظام مند بود، اما از حدود دهه 80 با ناميدن هفته‌اى به نام خوابگاهها و ناميدن روزى از آن به نام تقدير از خيرين خوابگاه ساز فعاليت و بانك جامع خيرين در اين حوزه نظام مند شد.

و امسال نيز در سومين روز از هفته خوابگاهها با عنوان «خوابگاهها و مشاركتهاي مردمي» براي ششمين سال از خيرين خوابگاه‌ساز تقدير و تجليل مي‌شود.

وزير علوم: خوابگاه سازي نيازمند همت ملي است

ضرورت جلب مشاركتهاي مردمي در خوابگاه سازي به حديست كه دكتر محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع نفرات برتر كنكور 85، با اشاره به مشكل مسكن و خوابگاه دانشجويي، اظهار كرده بود: در شرايط موجود قادر به پاسخگويي مثبت به خيل عظيم داوطلبان خوابگاهي نيستيم، بنابراين از خيرين مي‌خواهيم در اين زمينه سرمايه گذاري‌هايي انجام دهند، همچنين از بانك‌ها نيز خواسته‌ايم تا در اين راستا وام‌هايي به دانشگاه‌ها ارائه دهند، حتي برنامه ريزي‌هايي صورت گرفته تا سرمايه گذاران و بانك‌هاي ارائه دهنده وام در بخش تامين مسكن دانشجويان خوابگاهي بتوانند از سود نيز برخوردار شوند.

وي با بيان اينكه مشكل مسكن در بخش آموزش عالي جديست، اظهار كرد: در سال جاري به بحث بومي گزيني و پذيرش بومي دانشجويان براي كاهش دغدغه خوابگاهي دانشجويان توجه جدي شده است، البته اين به معناي صفر شدن نياز به خوابگاه نيست و اين مساله نيازمند همت ملي مي باشد.

خوابگاههايى كه با عشق ساخته مى‌شوند

تاكيد معاون دانشجويي وزارت علوم بر ضرورت ورود خيرين مدرسه‌ساز به عرصه خوابگاه سازي

همچنين، دكتر محمود ملاباشي، معاون دانشجويي وزارت علوم نيز در هفته اخير خطاب به خيرين مدرسه‌ساز،‌ اظهار كرد كه بچه‌هايي كه شما به عشق آنها مدرسه ساخته‌ايد، امروز به دانشگاه آمده‌اند و نياز به خوابگاه دارند، با همان عشقي كه مدرسه ساخته‌ايد، به ساختن خوابگاه‌ها هم همت گماريد.

وي يكي از هدف‌هاي مهم برگزاري هفته خوابگاه‌ها را توجه دادن خيرين مدرسه‌ساز به امر خوابگاه سازي بيان كرد و گفت: بچه‌هايي كه به مدرسه مي‌رفتند به خانه‌هايشان برمي‌گشتند ولي امروز همان بچه‌ها به دانشگاه آمده‌اند و عصرها به خانه برنمي‌گردند و ساختن خوابگاه‌ها براي آنان كار خير شما را تكميل خواهد كرد.

معضل اسكان دانشجويان غيربومي به شهادت بسياري از مسئولان و كارشناسان به دنبال افزايش آمار دانشجويان به ويژه دختران، عدم توسعه متناسب امكانات و تجهيزات دانشگاهي و كمبود اعتبار و بودجه بوجود آمده و در صورت عدم چاره‌انديشي به‌موقع روز به روز نيز تشديد مي‌شود.

اين در حاليست كه اغلب مسوولان كمبود بودجه را مهمترين دليل عدم اسكان تمام دانشجويان غيربومي متقاضي خوابگاه بيان مي‌كند.

در اين راستا بازسازي، تحكيم، توسعه و تجهيز دانشگاه‌ها با توجه به بودجه كم آنها نيازمند جذب كمك‌هاي مردمي است، هر چند كه، كمك به دانشگاه‌ها در ميان مردم جاي خود را باز نكرده است.

دكتر رستمي مشاور وزير علوم در جذب كمك‌هاي مردمي پيش از اين در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به فرهنگ مدرسه و مسجد سازي در ميان خيرين، عنوان كرده كه بايد در زمينه جذب كمك‌هاي خيرين براي توسعه و تجهيز دانشگاه‌ها اقدام كرد.

وي ابراز اميدواري مي‌كند: مردم همانطور كه به آموزش و پرورش كمك‌هاي زيادي مي‌كنند، به آموزش عالي نيز توجه كنند، زيرا با توجه به رشد جمعيت جوان كشور و افزايش پذيرش دانشجويان، نياز به ساخت خوابگاه بيش از پيش احساس مي‌شود و با توجه به اينكه بودجه وزارت علوم پاسخگوي متقاضيان نخواهد بود مشاركت مردم در اين امر ضروري است.

در اين راستا مهرداد فولادي نژاد رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، اظهار مي‌كند: با توجه به مشکلات خوابگاه‌هاي دانشجويي با کمک خيرين و نيکوکاران بايد به سمت توسعه و تجهيز خوابگاه هاي کشور حركت كرد.

به گزارش اينسا، وي با بيان اينکه با رشد روزافزون دانشجويان در سالهاي اخير بايد درباره ايجاد امکانات رفاهي تدابير ويژه اي انديشيد، گفت: مشکل مسکن دانشجويي که در گذشته چندان چشمگير نبود اکنون به ضرورتي اجتناب ناپذير تبديل شده است.

به گفته وي، تعداد زياد دانشجويان پذيرفته شده از مناطق محروم و طبقات کم درآمد جامعه، گسترش دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در مناطق کم توسعه و حذف برخي موانع مربوط به پذيرش دانشجويان دختر نسبت به پسران، ضرورت تامين امکانات رفاهي و معيشتي به خصوص خوابگاه دانشجويي را براي دانشگاه‌ها اجتناب ناپذير ساخته و آنها را با مشکل کمبود شديد خوابگاه دانشجويي به خصوص براي دختران و متاهلين مواجه کرده است.

گفتني است، مشكل كمبود خوابگاه تنها يكي از مشكلات عديده در اسكان دانشجويان است، مشكلاتي همچون اجاره بها، امنيت خوابگاه‌هاي خودگران، سرانه خوابگاهي و ... از ديگر مشكلاتي است كه پرداختن به آنها در اين مقوله نمي‌گنجد اما طي سالهاي گذشته با اطلاع‌رساني مسؤولان آموزش عالي درباره كمبودها و ضرورت جلب كمكهاي مردمي، توجه خيرين به آموزش عالي بيشتر شد هرچند كه با مروري بر اين فعاليتها، مي‌توان دريافت كه اين كمكها بيشتر به دانشگاههاي بزرگ ارايه شده و دانشگاههاي مناطق محروم از اين امر بهره‌چنداني نبرده‌اند كه اميد است اين مهم با همت مسؤولان وزارت علوم اصلاح شود.

در پايان به مصداق آيه شريفه «من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق» يادي از خيرين فعال در خوابگاه هاي دانشجويي مي نمائيم. اميد آن كه همواره يار و ياور علم و فرهنگ اين مرز و بوم باشند:

مرحوم مهندس كوپائي: در دي ماه 1346 يك ساختمان خوابگاهي براي سكونت دانشجويان اصفهاني احداث و به كوي دانشگاه اهدا كرد.روحشان شاد باد.

مرحوم حاج محمد صادق فاتح يزدي: در سال 1348 احداث خوابگاهي به مساحت 3400 متر مربع براي سكونت دانشجويان يزدي و مشهدي را آغاز نمود و در سال 1354 تحويل كوي دانشگاه كرد.روحشان شاد باد.

مرحوم محمد تقي رسوليان يزدي: در تيرماه سال 1345 ساخت خوابگاهي براي سكونت دانشجويان يزدي را آغاز نموده و در ابتداي سال تحصيلي 47-1346 تحويل كوي دانشگاه نمود. روحشان شاد باد.

جمعي از خيرين كاشان با محوريت حضرت آيت الله يثربي (امام جمعه كاشان): با همت جمعي از خيرين كاشاني خوابگاه بزرگ و زيبايي براي سكونت دانشجويان كاشاني در مجتمع خوابگاهي شهيد چمران احداث و در سال 1375 تحويل كوي دانشگاه گرديد.

مرحوم محمود لاجوردي: خوابگاهي را براي سكونت دانشجويان كاشاني احداث و در سال 1346 تحويل كوي دانشگاه نمود. روحشان شاد باد.

دكتر فرشته قويمي آل آقا: وي كه فارغ التحصيل رشته پزشكي دانشگاه تهران و مقيم آمريكا مي باشند خوابگاهي با ظرفيت 200 نفر، با 500 متر زير بنا و در 4 طبقه احداث و در سال 1380 به كوي دانشگاه اهدا كرد. اين خوابگاه ويژه سكونت دختران دانشجو مي باشد.

مهندس يوسف رسولخاني: وي كه جزو اولين فارغ التحصيلان دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران مي باشند از سال 1380 تا كنون اهتمام جدي و گسترده اي براي اهداي وسايل و تجهيزات مورد نياز خوابگاه هاي دختران داشته است.

حاج مهدي رسوليان يزدي: وي كه فرزند مرحوم مغفور حاج محمدتقي رسوليان يزدي مي باشد به تأسي از روش خير و بزرگ منشي پدر بزرگوار خود از سال 1383 عمليات احداث يك ساختمان خوابگاهي 250 نفره در كوي دانشگاه را آغاز كرده است.

بنياد خيريه آثار جمالزاده: با همت اعضاي هيأت امناي اين بنياد، يكي از ساختمان هاي قديمي و فرسوده كوي دانشگاه (ساختمان شماره 5) تخريب و به جاي آن خوابگاه زيبا و مستحكمي در دست احداث مي باشد. سرعت پيشرفت عمليات ساختماني اين خوابگاه چشمگير و قابل ملاحظه مي باشد. آغاز عمليات ساختماني اين خوابگاه ارديبهشت ماه 83 و زمان پيش بيني شده براي بهره برداري از خوابگاه بهمن ماه 83 مي باشد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8602-13384
  • خبرنگار :