• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8602-10781

ايراني كوچك در دل ايران بزرگ/2/ گذري در كوي پير دانشگاه، از جنگ جهاني دوم تا كنون

ايراني كوچك در دل ايران بزرگ/2/
گذري در كوي پير دانشگاه، از جنگ جهاني دوم تا كنون

پس از خاتمه جنگ جهاني در سال 1323 آمريكاييان قريه اميرآباد را كه در آن ايام شوم پايگاه خود ساخته بودند، تخليه كرده و ايران را ترك كردند، دولت موقت نيز از موقعيت استفاده كرد و زمينها و ساختمانهاي آن قريه را در آذر ماه 1324 به دانشگاه اختصاص داد تا به عنوان خوابگاه دختران و پسران دانشجو مورد استفاده قرار گيرد. مسولان وقت دانشگاه نيز با تكميل و آماده سازي ساختمانها و اراضي آنجا خوابگاهي مجهز و مناسب براي دانشجويان بر پا كردند كه اكنون كوي دانشگاه تهران نام دارد.

بلوك 8 كه يكي از ساختمان‌هاي قديمي مجتمع كوي دانشگاه تهران است به گفته تعدادي از دانشجويان، محل اسكان سربازهاي انگليسي و آمريكايي در زمان جنگ جهاني دوم بوده است اين بلوك هم اكنون محل سكونت دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و كارشناسي دانشگاه تهران مي‌باشد.

تفكيك اتاق‌هاي دانشجويان بر اساس رشته تحصيلي

جلوگيري مسؤولان از شلوغي هاي احتمالي كوي

يكي از دانشجويان مهندسي مكانيك تغذيه مناسب و آرامش را يكي از نيازهاي اساسي دانشجويان كوي مي داند و مي‌گويد: دانشجويان براي انجام وظيفه اصلي خود كه همانا درس خواندن است؛ بايد به نيازهاي اوليه خود دست يابند.

وي خواستار تفكيك اتاقهاي دانشجويان براساس رشته تحصيلي‌شان مي شود و مي‌افزايد: در صورتي كه اسكان دانشجويان در اتاقها براساس رشته تحصيلي آنها انجام گيرد، امكان تعامل و بهره وري دانشجويان از يكديگر بيشتر است.

وي با اشاره به كافي نبودن تعداد سيستمهاي كامپيوتري كوي مي گويد: كوي دانشگاه با داشتن اين جمعيت دانشجويي نبايد تنها 50 كامپيوتر آن هم در يك محدوده زماني 3 ساعته داشته باشد.

ترس از شلوغي‌هاي كوي در برخي از ايام سال از ديگر موارد قابل اشاره در سخنان اين دانشجو بود و در عين حال عنوان ميكند : يكسري گروه‌هاي دانشجويي در كوي وجود دارند كه بي دليل با شلوغي در داخل اتاق‌ها جو كوي را بر هم مي‌زنند كه بايد با اين موارد برخورد شود و اجازه ندهند تا عده‌اي به راحتي اعصاب و ذهن ساير دانشجويان را كه با هدف تحصيل به دانشگاه راه يافته‌اند ، به بازي بگيرند و آنها را به سمت و سويي ديگر سوق دهند.

ضرورت برنامه‌ريزي فرهنگي براي استفاده از پتانسيلهاي دانشجويي

دانشجوي ديگري هم ادامه مي‌دهد: هر دانشجويي بعد از وارد شدن به خوابگاه داراي انگيزه‌ بالايي است ولي بعد از گذشت 6 ماه تمام انگيزه‌هاي خود را از دست مي‌دهد و كار به جايي مي‌رسد كه خوابيدن تا ظهر را بر درس و كارهاي ديگر ترجيح مي‌دهد و به نظر من اين مسئله را شرايط خوابگاه به دانشجويان تحميل مي‌كند.

يكي از دانشجويان كارشناسي ارشد رشته جغرافيا كه از سال 78 در كوي ساكن است هم با بيان اينكه كوي دانشگاه طي اين چند سال كاملا متحول شده است، مي گويد: كوي در بخشهاي مختلف همچون فضاي سبز، روكش آسفالت، كيفيت غذا، امكانات اتاقها‌، سيستم ارتباطي تلفن، سايت كامپيوتر و غيره نسبت به گذشته كاملا متحول شده است.

وي با اشاره به پتانسيل بالاي دانشجويان خوابگاهي و حتي فضاي كوي دانشگاه تهران با طرح اين سوال كه كوي دانشگاه تا چه حد از پتانسيل‌هاي موجود استفاده بهينه كرده است، ادامه مي دهد: كوي دانشگاه تهران چه ميزان جهت ايجاد يك مركز كارآفريني در كوي و اشتغال زايي دانشجويان خوابگاهي هر چند به صورت محدود، تلاش كرده است.

وي به فضاي بزرگ و سرپوشيده سلف اشاره كرده و مي افزايد: سلف سرويس داراي فضاي بزرگي است كه متاسفانه تنها به غذاخوري تبديل شده در صورتي كه مي‌تواند در ساعاتي از شبانه روز، براي انجام برخي از فعاليت‌هاي دانشجويي همچون بحث و مذاكره، تمرين تئاتر و ... در اختيار دانشجويان قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه كوي دانشگاه بايد از يك نهاد خدماتي به يك نهاد اجتماعي تبديل شود، عنوان مي كند: تصميمات مربوط به دانشجويان در بيرون از نهاد دانشجويي گرفته مي‌شود كه اين مسئله انتظارات دانشجويان را بالا مي‌برد، در صورتي كه اينگونه تصميمات مي تواند با كمك خود دانشجويان گرفته شود ، به عنوان نمونه مي‌توان براي طبخ بهتر غذاي كوي از خود دانشجويان كمك گرفت.

وي در خصوص جايگاه مركز مشاوره در كوي ،اظهار مي كند: مركز مشاوره نهادي است كه نيازمند تبليغ است و مديريت بايد مركز مشاوره كوي را به يك نهاد اجتماعي دوستانه تبديل كند و جالب اين جاست كه مشاوره هاي كوي بيشتر در بين خود دانشجويان صورت مي‌گيرد تا از طريق مركز و ...

اين دانشجوي كارشناسي ارشد به ضرورت فراگيري يكسري تعاليم قبل از ورود دانشجو به دانشگاه اشاره كرده و مي گويد : متاسفانه در ايران بر عكس كشورهاي پيشرفته دانشجو پس از ورود به دانشگاه به آساني رها مي‌شود، در صورتي كه مي‌توان قبل از ورود يكسري بايدها و نبايدهايي را براي او تبيين كرد.

ضرورت فعاليت‌ شبانه روزي كتابخانه كوي

امكانات تفريحي مناسب تر از امكانات زندگي

بلوك 6 نيز محل اسكان دانشجويان كارشناسي ارشد با قدمتي نظير بلوك 8 است.

يكي از دانشجويان اين ساختمان مي‌گويد: اگر مشكلات خوابگاهي دانشجويي حل نشود، طبيعي است كه در درس‌ها موفق نشوند كه با توجه به اهميت شرايط محيط و مكان زندگي افراد، رسيدگي به اين مساله ضروريست.

يكي ديگر از دانشجويان خوابگاهي رشته مديريت صنعتي ساكن ساختمان شماره 6 كوي با اشاره به فرسودگي برخي از ساختمان‌هاي كوي دانشگاه تهران، ديوار نوشته‌هاي دانشجويي به جا مانده از سال 42 را نشانمان مي دهد.

وي با تاكيد بر اينكه تعدادي از ساختمان‌هاي كوي به دليل فرسودگي زياد، اصلا براي زندگي مناسب نيستند،‌ مي گويد: متاسفانه بارها اين ساختمان‌ها توسط مسوولين بازديد شده اما هيچ گونه اقدامي جهت رفع اين معضل صورت نگرفته است.

اين دانشجوي مقطع كارشناسي ورودي سال 84 با ابراز گله مندي از محدوديت زماني موجود در كتابخانه جديد كوي اظهار مي كند: كتابخانه كوي فقط بين ساعات 16 تا 23 فعال است، در صورتي كه كتابخانه بايد به صورت شبانه روزي فعال باشد چرا كه فضاي اتاق‌ها براي مطالعه مناسب نيست.

وي همچنين عنوان مي كند: كتابخانه فعلي بعد از گذشت ماه‌ها از زمان تاسيس هنوز به صورت كامل تجهيز نشده است.

يكي از دانشجويان ورودي سال 82 كه در خوابگاه 19 ساكن بود با بيان اينكه ذات دانشجو را با انتقاد بسته‌اند، مي گويد: طي سالهاي گذشته، امسال بهترين مديريت را در كوي شاهد هستيم و وضعيت غذا نيز بهتر شده است.

وي مي افزايد: كوي دانشگاه از لحاظ امكانات ورزشي در وضعيت مناسبي قرار دارد و امسال براي نخستين بار در سطح خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هاي تهران و حتي كشور ليگ فوتسال دركوي دانشگاه تهران راه اندازي شد.

وي مهمترين عامل مصرف دخانيات در كوي را بي انگيزگي دانشجويان مي داند و ادامه مي دهد: وجود امكانات ورزشي مي‌تواند در كاهش اين بي انگيزگي تاثير گذار باشد.

بهار كسل كننده ترين فصل زندگي در كوي

يكي ديگر از دانشجويان ساكن كوي دانشگاه، زندگي در كوي مخصوصا در فصل بهار را خسته كننده مي داند و با اشاره به نامناسب بودن سالن مطالعه و تلويزيون در خوابگاه‌ها مي گويد: به عنوان نمونه دانشجويان هميشه با كمبود صندلي در سالن مواجه هستند.

وي با ابراز رضايت از عملكرد مركز مشاوره خوابگاه مي‌افزايد: هر از چند گاهي برگه‌هايي از زير در به داخل اتاق‌ها مي‌اندازند و جوابگوي مراجعه كنندگان خود مي‌باشند.

دانشجوي رشته GIS نيز از نبود اينترنت گله مند است و امكانات ورزشي خوابگاه را در حد دانشگاه تهران نمي‌داند.

به گفته وي تاسيسات و امكانات ديگر هم اگر خراب شوند براي تعميرشان مدت زمان زيادي لازم است.

دانشجوي سال دوم مديريت دولتي با اشاره به شكسته شدن آينه‌هاي دستشويي توسط دانشجويان براي استفاده از آنها در اتاق‌هاي خود، عنوان مي كند: وقتي دانشجو مي‌بيند امكانات كافي و لازم را ندارند مجبور به انجام چنين كارهايي مي‌شوند.

وي ادامه مي‌دهد: طبق قرار، تمام ساختمان‌ها بايد مجهز به يخچال مي‌شدند ولي تا كنون فقط به 2 ساختمان يخچال داده اند.

يكي از دانشجويان مستقر درساختمان شماره 8 نيز مي گويد: روز اولي كه براي تحويل اتاق به اينجا آمديم با الان به طور كامل متفاوت بود و افسوس مي ‌خورم كه چرا در آن روز عكسي تهيه نكردم كه با وضعيت حال حاضرش مقايسه كنم.

وي ادامه مي‌دهد: وضعيت كمد و موكت اين اتاق نشان دهنده غير قابل استفاده بودنشان است و پنجره‌اي هم كه در زمستان عامل نفوذ هواي سرد به اتاق بوده است ، اكنون محل ورود حشرات به داخل اتاق است.

سالن بدنسازي خوابگاه كوي دانشگاه تهران

يك سالن بدنسازي در كنار سالن كشتي از جمله امكانات ورزشي اين مجتمع خوابگاهي است كه به گفته يكي از دانشجويان تا ساعت 11 شب باز است و جمعه‌ها هم تعطيل است.

يكي از دانشجويان كه لباس ورزشي به تن دارد در مورد اين باشگاه مي‌گويد: امكانات اينجا خوب است ولي مسئولي براي رسيدگي به كارها وجود ندارد و حتي در اين روزهاي گرم كه پنجره‌ها باز نمي‌شوند نمي‌دانيم به چه كسي مراجعه كنيم.

دانشجوي ديگري كه در حال استفاده يكي از دستگاه‌هاي بدنسازي است در مورد اين باشگاه اظهار مي‌كند: برخي وسايل اينجا يا خرابند يا قديمي، تعداد دمبل و هارترها و حتي فضاي اين مجموعه جوابگوي تعداد دانشجويان نيست.

دانشجوي ورزشكار ديگري هم از نبود سيستم صوتي باشگاه بدنسازي گله مند است .

دانشجوي ديگري در مورد امكانات ورزشي خوابگاه مي‌گويد: يك زمين چمن مصنوعي و سالن ورزش سرپوشيده‌اي كه اجازه استفاده از آن تا ساعت 17 به افراد غير دانشجو هم داده مي شود ، از جمله امكانات ورزشي اين خوابگاه است كه چمن مصنوعي آن هم اكنون به دليل كيفيت پايين ، كمتر قابل استفاده است و شب‌ها هم با محدوديت زماني در اختيار ما قرار ميگيرد.

كوي فاطميه، شهر دختران

تهيه گزارش از كوي فاطميه (دختران) برخلاف كوي پسران و هماهنگي‌هاي انجام شده آسان نبود و مجوز مسؤولان دانشگاه نگهبان كوي دختران را براي ورود خبرنگار خانم ايسنا به داخل ساختمان كوي را قانع نكرد و در نهايت تنها اجازه تردد در محوطه كوي را داد بدون توجه به باراني كه بي‌امان بر سر خبرنگار و عكاس مي‌باريد.

به اجبار در زير باران شروع به تهيه گزارش كرديم و دو نگهبان نيز در طول تهيه گزارش ما همراهي كردند.

در طول گزارش در حالي كه نگهبانان علت جلوگيري از ورود ما به اتاق‌ها را عدم تمايل دانشجويان بيان كردند، دانشجويان به كرات بر حضور ما در اتاقها و مشاهده وضعيت اتاق‌ها، آشپزخانه‌، راهرو‌ها و ... كوي از نزديك تاكيد داشتند.

فضاي سالن مطالعه نمناك و كم نور است

در محوطه كوي فاطميه به سراغ يكي از دانشجوياني كه چادر گل گلي بر سر داشت و در زير طاق خوابگاه مشغول تماشاي باران بود رفتيم و از او خواستم كه كمي از حال و هواي كوي برايمان بگويد .

اين دانشجوي رشته رياضي، ورودي 82 با انتقاد از نامناسب بودن فضا و شرايط براي مطالعه دانشجويان در كوي، مي گويد : در داخل اتاق‌ها به دليل محدوديت فضا امكان درس خواندن وجود ندارد، متاسفانه فضاي سالنهاي مطالعه نيز خفه و نمناك است و نور آن نيز مناسب نيست.

تعطيلي سوله ورزشي كوي در پنجشنبه و جمعه

وي با بيان اينكه برخي از سالن‌هاي مطالعه در كنار حمام‌ها قرار دارند و به دليل سر و صداي بچه‌ها در داخل حمام، امكان مطالعه در آنها وجود ندارد، مي‌افزايد: كتاب‌هاي كتابخانه كوي نيز چندان به روز نيست.

وي در خصوص امكانات تفريحي خوابگاه به سوله ورزشي فاطميه اشاره و اظهار مي كند : بيشترين فرصت استفاده دانشجويان از سوله ورزشي در روز‌هاي پنج‌شنبه و جمعه است كه متاسفانه در اين دو روز سوله ورزشي تعطيل است.

وي درخصوص مشكلات بهداشتي كوي مي‌گويد: رفع 90 درصد اين مشكلات به خود دانشجويان بر مي‌گردد كه در اين راستا بايد براي دانشجو فرهنگ‌ سازي شود.

وي افزود: به وضعيت سرويس بهداشتي خوابگاه چندان توجه نمي‌شود از جمله اينكه شير‌هاي آب خراب است و گاها مايع دستشويي هفته‌ها در دستشوييها ديده نمي‌شود و در ضمن از مسوولان مي‌خواهيم كه براي شست‌وشو مواد شوينده در اختيار ما قرار دهند.

به گفته كارشناسان، زندگي خوابگاهي مي‌تواند در پرورش شخصيت افراد تاثير مثبت داشته باشد ايجاد روحيه همياري و تعاون، مسالمت در زيست، احترام به ديگران، توجه به ارجحيت منافع جمعي نسبت به منافع فردي، خوداتكائي و افزايش اعتماد به نفس و مشاركت در برنامه‌هاي جمعي از جمله فوايد و مزاياي زندگي خوابگاهي است كه ناشي از زندگي جمعي دانشجويان و منوط به مديريت صحيح، پويا و مشاركتي است.

همچنين يكي از دانشجويان كارشناسي ارشد كه با عجله در حال خارج شدن ازخوابگاه است در مواجه شدن با خبرنگار ايسنا مي ايستد و به سكونت شش ساله‌اش در كوي فاطميه اشاره مي كند و مي گويد: خوشبختانه كوي دانشگاه تهران به عنوان يك خوابگاه از امكانات متمركز و استاندارد‌هاي خوب برخوردار است.

وي با بيان اين كه يكسري از مشكلات مربوط به اقتضاي زندگي خوابگاهي است، خاطرنشان كرد: مشكل دوري از خانواده، ورود و خروج دانشجويان و غيره از جمله مشكلاتي است كه در اكثر خوابگاه‌هاي ديگر نيز وجود دارد.

وي به مشكل هميشگي غذاي خوابگاه اشاره كرد و گفت: متاسفانه عليرغم هزينه‌اي كه براي غذا مي‌شود كيفيت آن مناسب نيست و خيلي از دانشجويان مجبورند كه خود غذا درست كنند.

وي كه در ساختمان شماره 5 سكونت داشت تنها تفاوت اين ساختمان خوابگاهي با ساير ساختمان‌ها را داشتن يخچال بيان مي كند .

ضرورت كنترل بيشتر ورود و خروج دانشجويان در كوي

يكي ديگر از دانشجويان ساكن در كوي فاطميه ورودي سال 82 كه در زير چتر با يكديگر مصاحبه كرديم به ضرورت كنترل ورود و خروج دانشجويان در كوي اشاره و تصريح مي كند: گاها دانشجويان با طرز پوشش‌هاي نامناسب كه مورد قبول عرف جامعه نيست به راحتي به داخل و خارج خوابگاه رفت و آمد مي‌كنند .

وي با بيان اين كه برخي از سرپرست‌هاي ساختمان‌ها به صورت كامل به وظيفه خود عمل نمي‌كنند، مدعي شد: از جمله اين كه گاها مسوولان كنترل شب، به صورت كامل دانشجويان را حضور و غياب نمي‌كنند و دانشجويي بدون اين كه در خوابگاه حضور داشته باشد، حاضر مي‌خورد.

يكي از دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد نيز با اشاره به نياز دانشجويان به ويژه دانشجويان كارشناسي ارشد در استفاده از سايت خواستار ايجاد تسهيلاتي براي استفاده دانشجويان ارشد از سايت كامپيوتري شود.

سوسكها و گربه‌ها و جيغهاي دختران كوي

همچنين يكي از دانشجويان سال سومي‌ سالن در كوي فاطميه با اشاره به فراواني گربه‌هاي كوي و مزاحمت ايجاد شده از سوي اين گربه‌ها براي دانشجويان مي گويد: متاسفانه گربه‌هاي كوي زياد هستند اين امر علاوه بر مشكلات بهداشتي، باعث ترس و جيغ برخي دختران مي‌شوند.

در تابستان علاوه بر گربه‌ها سوسك‌ها نيز مشكل ديگري دختران هستند.

وي همچنين از تردد زياد مردان در كوي دختران انتقاد مي‌كند.

با گذشت زمان تعداد دانشجويان ورودي به كوي كم‌كم افزايش مي‌يافت و ريزش باران نيز در حال اتمام بود كه مسوولان كوي خواستار خروج ما از كوي شدند.

با اين همه، تلخي‌هاي و خنده‌هاي دوران دانشجويي، شبهاي امتحان و خاطرات خوابگاه از ضمير هيچ دانشجويي پاک نخواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha