معاون وزير نفت خبر داد: توليد روزانه 4/1 ميليون بشكه نفت و رشد 9/1 درصدي سرمايه‌گذاري در سال گذشته

سال گذشته توليد نفت خام را كاملا محقق كرديم و با توليد 4 ميليون و 100 هزار بشكه در روز نسبت به سال 84 افزايش توليد 54 هزار بشكه‌اي را شاهد بوديم.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منصور معظمي - معاون وزير نفت در منابع انساني و مديريت - با بيان اين مطلب در تشريح عملكرد سال گذشته وزارت نفت گفت: سال گذشته در بخش گاز 11.7 درصد رشد توليد داشتيم و توانستيم حجم زيادي از خانوار و مراكز صنعتي را تحت پوشش قرار دهيم؛ همچنين با توليد حدود 18 ميليون و 300 هزار تن محصول پتروشيمي در اين زمينه ركورددار هستيم.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر رقيبان ما درصدد گرفتن بازارهاي جهاني از ما هستند، ضمن اشاره به بحث تحريم اظهار كرد: چيزي كه مي‌تواند اثر اين تحريم را كاهش دهد، اتكا به توانمندي داخلي در صنعت نفت است.

او با اشاره به امضاي 37 ميليارد و 900 مليون دلار قرارداد در صنعت نفت در سال گذشته اظهار كرد: پيش‌بيني مي‌كنيم كه با فرض اين رقم 500 هزار نفر به صورت مستقيم در طرح‌هاي صنعت نفت اشتغال‌زايي شود كه به ازاي هر يك ميليون دلار سرمايه‌گذاري براي 14 نفر در صنعت نفت ايجاد اشتغال مي‌شود.

معاون وزير نفت يادآور شد: رشد سرمايه‌گذاري در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن 9.1 درصد بوده است و ميزان سرمايه‌گذاري در سال گذشته 14.7 ميليارد دلار بوده است.

وي، در خصوص اجراي اصل 44 قانون اساسي در صنعت نفت اظهار كرد: ميزان سرمايه‌ شركت‌هايي كه قرار است طبق اين اصل واگذار شوند، بين 110 تا 120 ميليارد دلار است و سهمي كه بايد از اين رقم در صنعت نفت واگذار شود، حدود 60 ميليارد دلار است كه اين موضوع نشان دهنده بار اصلي اصل 44 روي دوش وزارت نفت است و قرار است حدود 120 شركت از اين صنعت واگذار شوند كه با توجه به تجربياتي كه از قبل موجود بوده، اولويت اين واگذاري با شركت ملي صنايع پتروشيمي است.

معظمي، دليل فرار نيروي انساني متخصص صنعت نفت كشور و جذب آنان در شركت‌هاي خصوصي رقيب را امكانات و مزاياي اين شركت‌ها دانست و افزود: در جذب نيروي انساني دچار مشكل جدي به دليل عدم اختيارات و امكانات لازم براي جذب نيروهاي لازم هستيم و مجلس بايد در اين زمينه بايد به ما كمك كند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-12540
  • خبرنگار :