*دانشگاه و رسالت تبيين آرمان‌هاي انقلاب* علامه: ــ دغدغه‌ بزرگ امام(ره) حفظ اعتبار اسلام بود ــ آشنايي با آرمان‌هاي انقلاب براي نسل سوم ضروري است

يك عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي گفت: «امام(ره) مي‌فرمودند اگر حرف عموم اشتباه هم باشد كسي حق ندارد به بهانه‌ي جلوگيري از اين اشتباه مستبدانه عمل كرده و مطلبي را بر مردم تحميل كنند. بزرگ‌ترين دغدغه‌ي امام خميني حفظ اعتبار اسلام به عنوان اداره كننده جامعه بود.»

حسام‌الدين علامه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: «شخصيت‌هاي نسل اول انقلاب بيشتر در فضاي حوادث قبل از انقلاب و فضاي كشور بوده‌اند. همه‌ي گروه‌هاي مخالف رژيم سلطنتي در نهضتي كه از مشروطه شروع شد، تا دو سال قبل از پيروزي انقلاب نقش داشتند اما در قيامي كه از سال 1356 آغاز و منجر به پيروزي انقلاب شد تنها يك رهبر بود و توده مردم و ساير گروه‌ها در دو سال آخر نقش تعيين‌كننده نداشتند و حتي بعضي از گروه‌ها منفعل شده بودند.»

وي افزود: «دانشگاه در اواخر دهه‌40 و اوايل دهه‌50 به شدت متاثر از فضاي نهضت‌هاي آرمان‌گرا و عدالت‌طلب منتسب به ايدئولوژي جريان ماركسيستي كه در كل جهان وجود داشت، بود و دقيقا در اين فضا جريان انجمن‌هاي اسلامي دانشجويي با تكيه بر نقش اسلام مترقي و انقلابي به ايفاي نقش پرداختند. امام خميني(ره) پرچم‌دار اسلام انقلابي بود كه براي دين در عرصه‌ي اجتماع نقش تحول‌ساز قائل است و روند قوام يافتن اين قرائت از سال 40 احياء شد و ما شاهد تلاش روشنفكران زيادي مانند مهندس بازرگان، شهيد مطهري و دكتر شريعتي بوديم.»

اين فعال دانشجويي با اشاره به نگاه ويژه‌ي امام خميني(ره) به دانشجويان، اظهار داشت: «حضرت امام سعي داشتند اسلامي كه ارايه مي‌دهند كاملا با ادبيات قابل فهم براي توده‌ي مردم باشد. با توجه به آنكه حضرت امام خميني جوانان فارغ‌التحصيل دانشگاه را آينده‌داران و سرنوشت‌سازان اين كشور مي‌دانستند تاكيد و توجه زيادي به دانشگاه داشتند، امام خميني(ره) به هيچ حزب و تشكل خاصي نگاه ويژه نداشتند و سعي كردند در مقام يك رهبر فارغ از واسطه‌گري تشكل‌ها و احزاب با توده دانشجويان ارتباط برقرار كنند.»

وي با بيان اينكه امام خميني(ره) حساسيت خاصي نسبت به تشكل‌ها داشتند، افزود: «امام خميني سعي مي‌كردند فارغ از بحث تشكل‌ها و گروه‌هاي دانشجويي با كليه‌ي دانشجويان و توده‌ي دانشجويان ارتباط برقرار كنند و گوشزد زيادي بر روي كرامت دانشجو داشتند و امام خميني هيچگاه از گروه خاصي از دانشجويان حمايت نكرد.»

اين فعال دانشجويي بيان كرد: «دانشجويان امروز دانشگاه‌هاي كشور نسل سوم انقلاب هستند كه رژيم غاصب پهلوي و رهبري بي‌نظير امام و افكار بي‌بديل و آرماني ايشان و همچنين فضاي پر از ايثار دوران دفاع مقدس را نديدند. براي آنكه دانشجويان مشاركت بيشتري در آينده‌ي انقلاب داشته باشند بايد با احساس اعتماد و ايجاد احساس كرامت آنها را در بازخواني آنچه منجر به پيروزي انقلاب شد و حوادث بعد از آن دخيل كرد و بايد دانشجويان را در آينده كشور مشاركت داد و آنها را وارد چالشي كرد كه قبول كنند براي نسل‌هاي اول و دوم انقلاب حضور نسل فعلي مهم و مورد نياز است.»

علامه مهمترين با تاكيد بر ضرورت بازخواني شعارهاي امام خميني(ره) دانست و افزود: « آشنايي با آرمان‌هاي زمان انقلاب و امام خميني براي نسل سوم بسيار ضروري است، به همين دليل اين شعارها بايد درست بازخواني شود و حساسيت و جديت براي تحقق و عدم انحراف شعارهاي اوليه و آرمان‌هاي واقعي انقلاب بر دوش پيشكسوتان انقلاب است كه بايد با توجه به روحيه آرمان‌خواهي دانشجويي آن شعارها را درست منتقل كنند. تلاش براي افزايش استعدادهاي جامعه و بالا بردن ظرفيت‌هاي شناختي مردم باعث عدم استمرار فرصت‌سوزي‌ها مي‌شود. مساله‌ي اصلي تاكيد بر شعار محوري انقلاب يعني آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي است و نقطه‌ي مطلوب در استقلال علاوه بر استقلال سياسي، خودكفايي در زمينه‌هاي اقتصادي، صنعتي و نظامي است، در غير اين صورت وابستگي در هر يك از اين زمينه‌ها موجب خدشه‌دار شدن تدريجي استقلال سياسي مي‌شود.»

وي ابراز عقيده كرد: « شايد بتوان گفت امروز توجه كمتري به شعار آزادي شده، البته آزادي به معناي بي‌بند و باري و هرج و مرج نيست، زيرا آزادي فراتر از قانون به اصل آزادي لطمه مي‌زند اما تقابل شعار آزادي با مساله‌ي امنيت، اقتدار دولت مركزي و اسلامي بودن نظام كه از سوي عده‌اي مطرح مي‌شود در درازمدت به كليت نظام ضربه مي‌زند. متوليان نظام بايد پاسدار آزادي بيان و پس از بيان باشند تا دغدغه‌ي نقد در عموم مردم براي پيشبرد اهداف جامعه وجود داشته باشد. امام تاكيد بسيار زيادي بر روي جمهوريت داشتند و مطرح مي‌كردند اگر جمهوريت ضربه ببينند مطمئنا اسلاميت نيز ضربه خواهد خورد. براي انتقال پيام انقلاب به نسل بعدي آرمان‌ها بايد از تبليغ رسمي خارج شود و با اعتماد به جامعه، نهادهاي مدني و تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي آرمان‌ها را به امري خودجوش و كاملا مردمي تبديل كرد و در اين صورت است كه انقلاب كاملا مردمي باقي خواهند ماند.»

اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تصريح كرد: « لازمه خودجوش بودن حركت دانشجويان و ورود آنها همراه با پيگيري آرمان‌هاي انقلاب توجه ويژه و اعتماد كل نظام و به خصوص مسوولان دانشگاه‌ها به دانشجويان است. واگذار كردن آرمان‌ها به بدنه‌ي آرمان‌طلب بدنه‌ي خودجوش دانشجويي بسيار ضروري است، چراكه اگر پيگيري آرمان‌هاي اوايل انقلاب به دانشجويان سپرده شود نتيجه‌ي كارآمدتر، به روزتر و با تثبيت بيشتر در درازمدت نمايان خواهد شد.»

اين فعال دانشجويي در پايان با اشاره به تفكرات حضرت امام خميني(ره)، اظهار داشت: « ايشان اسلام انقلابي را از سويي به حوزه‌ها برد و نشان كه روحانيون علاوه بر پاسخگويي به مسائل شرعي به سرنوشت كشور وظيفه دارد و از سوي ديگر قرائت اسلام انقلابي را به زبان قابل فهم براي توده مردم عرضه كرد و به حق پرچم‌دار اسلام انقلابي شد. امام خميني از لحاظ سياسي و اجتماعي به مردم سخت باور داشتند و معتقد بودند در خرد جمعي كمتر خطا راه مي‌يابد. امام مي‌فرمودند اگر حرف عموم اشتباه هم باشد كسي حق ندارد به بهانه‌ي جلوگيري از اين اشتباه مستبدانه عمل كرده و مطلبي را بر مردم تحميل كنند. بزرگ‌ترين دغدغه‌ي امام خميني حفظ اعتبار اسلام به عنوان اداره كننده جامعه بود و آنجايي كه بحث ولايت فقيه را مطرح كردند براي مقابله با تحجر ديني كه حكومت را مي‌رود بر احكام اوليه‌ي شرعي.»

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8511-08429
  • خبرنگار : 71214