• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8511-07835
  • خبرنگار : 71214

*گفت‌وگوي ايسنا با آيت‌الله عميدزنجاني* ــ بازگشت به اصول اوليه‌ انقلاب اسلامي ضروري است ــ عدالت، آزادي، اسلاميت و جمهوريت از اصول تغييرناپذير انقلاب هستند

*گفت‌وگوي ايسنا با آيت‌الله عميدزنجاني*
ــ بازگشت به اصول اوليه‌ انقلاب اسلامي ضروري است
ــ عدالت، آزادي، اسلاميت و جمهوريت از اصول تغييرناپذير انقلاب هستند

ريـيـس دانــشــگــاه تــهــران گـفـت: «چالش پيش‌روي انقلاب اسلامي تركيبي از چند موضوع است، اما زندگي جوانان مهم‌ترين چالش پيش روي انقلاب بوده و چالش آينده پيش رو متعلق به جوانان است.»

مثلث روحانيت، دانشگاه و اصناف در روند انقلاب اسلامي بسيار نيرومند و اثرگذار بودند

آيت‌الله عميد زنجاني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: «دانشگاه يكي از سه ركن عمده نهضت امام خميني (ره) بوده و در انقلاب نقش به‌سزايي داشته است. مثلث روحانيت، دانشگاه و اصناف در روند انقلاب اسلامي بسيار نيرومند و اثرگذار بودند. تجزيه اين سه ركن به صورت مجزا بسيار دشوار است؛ چراكه اين سه ركن يك مثلث بسيار متحد، نيرومند و اثرگذار در روند انقلاب اسلامي بوده‌اند. پيچيدگي و هماهنگي اين سه ركن در روند انقلاب مانع مي‌شود تا بتوانيم آنها را به صورت مجزا مورد بحث قرار دهيم، اما از آن‌جايي كه نقش دانشگاه نقش برجسته‌اي بوده بايد به آن توجه شود.»

دانشگاه يكي از عوامل موثر در روند پيروزي انقلاب اسلامي ايران بوده است

وي افزود: «من به عنوان شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در روند انقلاب حضور كامل داشتم و از سال 1342 كه امام خميني (ره) نهضت را آغاز كردند با عوامل اثرگذار در انقلاب كاملا از نزديك آشنا بودم. دانشگاه يكي از عوامل موثر در روند پيروزي انقلاب اسلامي ايران بوده است. تحركات دانشجويي تنها در داخل دانشگاه انحصار نداشت و تظاهرات و تجمعات دانشجويي يكي از مظاهر اصلي دانشگاه و دانشجو را نشان داد. دانشجويان در تمام صحنه‌هاي انقلاب حضور داشتند. دانشجويان هيچ‌گاه تنها در محوطه فيزيكي دانشجويان فعاليت نداشتند بلكه فعاليت‌ها در دانشكده‌ها، گروه‌هاي كوچك و بزرگ و تمام صحنه‌ها به صورت علني بود. زماني كه ما فعاليت روحانيون را مشاهده مي‌كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه بازوي اجرايي روحانيت، دانشجويان و دانشگاهيان بودند.»

رييس دانشگاه تهران تصريح كرد: «مساجد سنگرهاي بزرگ انقلاب بودند و اكثر جمعيت مساجد را دانشگاهيان تشكيل مي‌دادند. هنگامي كه انبوه جوانان پرشوق در راهپيمايي‌هاي ميليوني ديده مي‌شوند نشان‌دهنده‌ي تاثير حضور اين فعالان در عرصه‌ي انقلاب است. وقتي از نقش دانشجو بحث مي‌شود نمي‌توان صحنه‌اي را پيدا كرد كه جاي دانشگاهيان در آن خالي باشد. هنگامي كه سلسله عواملي حادثه‌اي را به وجود مي‌آورند آخرين عوامل بسيار نقش دارند. عوامل زيادي انقلاب اسلامي را پيش بردند اما در آخرين روزهايي كه شاه رفته بود و بختيار برحسب ظاهر نخست‌وزير شد آخرين ضربه كه به جسد نيمه جان زمان شاه زده شد، كاري بود كه در دانشگاه صورت گرفت. تحصن روحانيت در دانشگاه و حضور پرشور دانشجويان در كنار روحانيت اين تحصن را بارور كرد و به ثمر نشاند.»

سلامت اجتماعي دانشجويان خارج از كشور براي امام خميني(ره) بسيار اهميت داشت

وي ادامه داد: «ستاد استقبال امام خميني (ره) در آن زمان با حضور فعال دانشجويي شكل گرفت و فعالان دانشجويي در كميته‌ها و تمام صحنه‌ها حضور داشتند و توانستند در آن زمان خلاءها را پر كنند و نمايشي پرحجم انقلاب را به ظهور رساندند.»

آيت‌الله عميد زنجاني با اشاره به توجه امام خميني (ره) به دانشجويان ابراز داشت: «هنگامي كه امام خميني(ره) از تبعيد تركيه به عراق بازگشته بودند من از نزديك شاهد رفتار ايشان با دانشجويان بوده و آن زمان يكي از ياران نزديك امام (ره) بودم. يكي از گروه‌هايي كه با امام خميني تماس دائمي داشتند دانشجويان خارج از كشور بودند، فدراسيون دانشجويان خارج از كشور دائما با امام (ره) تماس داشتند. امام خميني(ره) در تمام ملاقات‌هايشان بسيار احتياط مي‌كردند و هيچ‌گاه جلسات محرمانه نمي‌گذاشتند؛ چراكه ممكن بود در اين ديدارهاي محرمانه از زبان امام سخني نقل مي‌شد كه امام امكان دفاع يا تكذيب آن را نداشتند. لذا در تمام جلسات هرچه‌قدر هم كه جلسات حساس بود امام خميني (ره) هميشه سعي داشتند تعدادي از نزديكان در جلسات حضور داشته تا جلسات باز و علني باشد.»

وي ادامه داد: « شاهد بودم كه تعدادي از دانشجويان مي‌خواستند با امام(ره) ملاقات محرمانه داشته باشند و در بعضي از موارد من را واسطه قرار مي‌دادند اما امام خميني هميشه از جلسات اختصاصي خودداري كردند؛ دائما گزارش فعاليت‌هاي خارج از كشور كه به دو بخش آمريكا، كانادا و اروپا تقسيم مي‌شد به حضور امام مي‌رسيد و دانشجويان دستورات لازم را از امام مي‌گرفتند و امام خميني (ره) در ملاقات‌هاي دانشجويي هميشه بر دو نكته تاكيد داشتند. سلامت اجتماعي دانشجويان خارج از كشور براي امام خميني(ره) بسيار اهميت داشت. به فرض شايد دانشجويي با تفسير خاص خود موضوعي را جايز مي‌دانست اما امام تاكيد مي‌كردند كارهايي كه از نظر غربي‌ها خلاف تلقي مي‌شود دانشجويان مسلمان ايران انقلابي بايد از آن خودداري كنند؛ چراكه دانشجويان كشور ايران درآينده نبايد به عنوان افراد قانون‌شكن مطرح شوند.»

بازگشت به اصول اوليه‌ انقلاب اسلامي ضروري است

رييس دانشگاه تهران افزود: «نكته‌ي ديگري كه امام خميني (ره) بر روي آن تاكيد مي‌كردند درس خواندن دانشجويان بود؛ چراكه ايشان مي‌فرمود ايران آزاد زماني تحقق مي‌يابد كه دانشجويان استقلال خود را حفظ كنند. بسياري از كارگزاران اوايل دهه اول انقلاب كساني بودند كه در خارج تحصيلاتشان را انجام داده بودند و مي‌توانستند كارگزاران سودمند و فعالي براي انقلاب اسلامي باشند. به هر حال شور و شوق اسلامي و مذهبي در ميان دانشجويان مسلمان خارج از كشور بسيار بالا بود و تقريبا همان‌گونه كه دانشجويان خارج كشور فعاليت مي‌كردند آنها نيز به فعاليت جدي بيرون از مرزها مي‌پرداختند. امام خميني (ره) در آمريكا، كانادا و اروپا نماينده داشتند و فعالان دانشجويي در خارج از كشور به مانند دانشجويان داخل كشور بسيار فعالانه عمل مي‌كردند.»

وي با بيان اين‌كه بازگشت به اصول اوليه‌ي انقلاب اسلامي ضروري است، اظهار داشت: «اصول اوليه‌ي انقلاب اسلامي را مي‌توان به دو دسته تقسيم كرد؛ دسته‌ي اول اصول، شاخص‌ها و اهداف اصيلي است كه فلسفه‌ي وجودي نهضت و انقلاب را تبيين مي‌كند. از آن جمله مي‌توان عدالت، آزادي، استقلال، تماميت ارضي كشور و اسلاميت و جمهوريت نظام را نام برد كه اين موضوعات اصول غيرقابل تغييري است كه با شرايط زماني هيچ تغييري در آن ايجاد نمي‌شود، اما بخشي از اهداف و اصول اوليه انقلاب عكس‌العملي بود. يعني به دليل شرايط موجود در زمان رژيم گذشته انقلاب رويكردهايي را براي پشت سر گذاشتن شاخص‌هاي نظام شاهنشاهي انتخاب كرده بود. انقلاب بايد مراحل خود را در بازگشت به اصول اصلي خود بپيمايد تا بتواند انقلاب را از مسائل جانبي خالص كند. اهداف و اصول ثابت كه فلسفه‌ي وجودي انقلاب را نمايان مي‌كند در هيچ شرايطي تغييرپذير نيست و اصولي چون استقلال، آزادي و جمهوريت با ماهيت نهضت و انقلاب پيوند خورده است. هرگونه تحول، دگرانديشي، بازشناسي و تجديدنظر در اين اصول براي تغيير مي‌تواند بر مبناي تغيير انقلاب باشد. انقلاب به ثمر نشسته اما هنوز پايان نيافته است.»

دانشجويان براي تحقق اهداف انقلاب اسلامي رسالت دارند

آيت‌الله عميدزنجاني با تاكيد بر رسالت دانشجويان براي تحقق اهداف انقلاب اسلامي تصريح كرد: «اگر دانشجويان بخواهند به عنوان نگهبان نظري از انقلاب حمايت كنند سهم دانشگاه آموزش اهداف و مفاهيم انقلاب است كه اين موضوع بسيار اهميت دارد. آموزش و پرورش در زمينه‌ي انقلاب مهم‌ترين نقشي است كه برعهده‌ي دانشجويان قرار دارد.»

چالش‌هاي پيش‌روي انقلاب اسلامي هرچه باشد مربوط به جوانان است

وي در پايان خاطرنشان كرد: «سر و صدا و غوغاهايي كه در اطراف مي‌گذرد انسان را از چالش و مشكلات اصلي باز مي‌دارد. در ايران داراي چالش‌هاي پر سر و صدا هستيم كه نمي‌دانيم سر و صداهاي خاموش شدني را در نظر بگيريم يا صداهاي به ظاهر بلندآوازه و كم‌عمق را. چالش‌هاي پيش روي انقلاب اسلامي هرچه باشد مربوط به جوانان است. شايد امروز چالش‌هاي خاصي بر فكر و انديشه‌ي جوانان ظاهر شده اما احتمال دارد اين چالش‌ها كف‌هاي پس از طوفان باشد كه در دريا مهم جلوه كند، اما به راحتي مي‌خوابد اما پيدا كردن موجي كه دريا را متلاطم مي‌كند كار سختي است. آميزه‌هاي از مشكلات اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... پيش روي جوانان است و مي‌تواند زندگي جوان را رقم بزند. خوشبختانه امروز خيلي از چالش‌هاي انقلاب حل شده است اما بايد مشكلات پيش رو به‌خصوص جوانان را در نظر گرفت و در اين صورت انقلاب پايدار مي‌ماند؛ چراكه بخش عظيمي از عوامل بقاي انقلاب مربوط به جوانان بوده و آينده‌ي انقلاب مربوط به جوانان است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha