• جمعه / ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8511-09357
  • خبرنگار : 71132

*دانشگاه و رسالت تبيين آرمان‌هاي انقلاب*‌ مسوول نهادنمايندگي مقام‌معظم‌رهبري در دانشگاه تهران: چـالـش مـهـم نـظـام كــارآمــدي اســت

*دانشگاه و رسالت تبيين آرمان‌هاي انقلاب*‌ 
مسوول نهادنمايندگي مقام‌معظم‌رهبري در دانشگاه تهران:
چـالـش مـهـم نـظـام كــارآمــدي اســت

مسـوول نـهـاد نـمـايـنـدگـي مـقـام مـعـظـم رهـبـري در دانـشـگـاه تـهـران گـفـت: «حوزه و دانشگاه در جريان مبارزات پيش از پيروزي انقلاب رهبري فكري مردم را برعهده داشتند و در به صحنه آوردن آنها نقش اساسي ايفا كردند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر ابراهيم كلانتري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: «توده‌ي مردم عموما يا صبغه‌ي ديني دارند كه در اين صورت از حوزه، حرف‌شنوي دارند يا صبغه‌ي علمي دارند كه مخاطب نسل دانشگاهي‌اند به همين دليل زماني كه حوزه و دانشگاه به مبارزات پيش از پيروزي انقلاب وارد شدند همه‌ي جامعه به دنبال آن‌ها به صحنه آمدند.»

نشاط، عدالت‌طلبي و آزادي‌خواهي باعث شده بود تا دانشگاهيان راحت‌تر بتوانند آرمان‌هاي انقلاب را درك كنند

وي افزود: «در دانشگاه بخشي از افراد كار توليد فكر و انديشه را از طريق قلم يا بيان برعهده دارند اما توده‌ي دانشگاهي يعني دانشجويان در حال تحصيل علم هستند و چندان توليدكننده‌ي علم به شمار نمي‌آيند، اما آنها مي‌توانند فكر و انديشه توليد شده را به توده‌هاي مردم منتقل كنند. اين بخش از دانشگاه پيش از انقلاب به صورت جدي و تاثيرگذار فعال بوده است.»

كلانتري تصريح كرد: «ويژگي خاص نسل دانشگاهي يعني نشاط جواني، عدالت‌طلبي و آزادي‌خواهي باعث شده بود تا آنها راحت‌تر بتوانند آرمان‌ها و اهداف انقلاب را درك و منتقل كنند. همچنين طلبه‌هاي حوزه‌ي علميه‌ي قم توانسته بودند شبكه‌ي بزرگ تبليغي را در سراسر كشور ايجاد كنند تا از اين طريق رهنمودهاي امام(ره) را به گوش مردم برسانند.»

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران ادامه داد: «نخبگان و بزرگاني چون شهيدان بهشتي، مفتح، مطهري و مقام معظم رهبري در آن زمان جمع كوچكي را تشكيل مي‌دادند كه حلقه‌ي اتصال حوزه و دانشگاه بودند و از سويي ديگر مهندس بازرگان و دكتر شريعتي به عنوان متفكران دانشگاهي از طريق اين افراد با حوزه تعامل مي‌كردند.»

امروز تعامل حوزه و دانشگاه بيش از گذشته است

وي خاطرنشان كرد: «امروز تعامل حوزه و دانشگاه بيش از گذشته است، چراكه درگذشته حاكميت اين دو نهاد را دشمن هم جلوه مي‌داد و عده‌ي كمي براي نزديكي آنها به هم تلاش مي‌كردند، اما نظام اسلامي امروز خواستار تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه است و در شرايط كنوني متفكران حوزه و دانشگاه علاوه بر حضور در اين دو نهاد از محصولات يكديگر استفاده مي‌كنند. همچنين حضور روحانيون در قالب نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها نوعي ارتباط بين حوزه و دانشگاه را ايجاد مي‌كند. چنانچه مقام معظم رهبري خطاب به مسوولان نهاد گفتند كه شما نماينده‌ي حوزه در دانشگاه هستيد.»

هرگاه آرمان‌هاي اصيل اسلامي و انقلابي به خطر افتد دانشجويان با همه وجود به صحنه خواهند آمد

كلانتري در ادامه يادآور شد: «پيش از انقلاب اسلامي چون رژيم شاه مي‌دانست كه اگر اين دو جريان فكري به سمت يك مقصد حركت كنند نمي‌تواند جلودار آنها شود، براي جدايي آنها از يكديگر تلاش‌هاي بسياري مي‌كرد لذا روحانيون نگرش مثبتي به دانشگاه و دانشجو نداشتند و دانشگاهيان هم با ديد علمي به آنها نگاه نمي‌كردند. در اين شرايط پل‌هاي ارتباطي يعني نخبگان هر دو نهاد نقش جدي‌اي ايفا كردند و اين تغيير نگاه را رقم زدند كه از دستاوردهاي انقلاب اسلامي به شمار مي‌رود.»

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران تصريح كرد: «بدنه‌ي دانشجويي در دوران انقلاب به صورت جدي با آرمان‌ها برخورد مي‌كرد و مردم هم از آنها خط مي‌گرفتند و راهنمايي آنها را مي‌طلبيدند، اما امروز اينگونه نيست و اين به دليل بي‌تفاوت شدن دانشجويان نيست. پيش از اين در دوران رژيم شاه تمام رسانه‌ها در اختيار قدرت بود و مردم ضد آنها بودند و به دنبال سرچشمه‌ي سالمي مي‌گشتند اما پس از انقلاب وضعيت متفاوت شد و مردم به دليل تغذيه از منابع ديگر كمتر به دانشجو مراجعه مي‌كنند اما هرگاه كه نياز جدي احساس شود يا آرمان‌هاي اصيل اسلامي و انقلابي به خطر افتد دانشجويان با همه وجود به صحنه خواهند آمد.»

دانشجويان در سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب نقشي تاريخي را در رهبري توده‌هاي مردم ايفا كردند

وي خاطرنشان كرد: «دانشجويان در سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب نقش تاريخي‌اي را در رهبري توده‌هاي مردم ايفا كردند. پس از انقلاب نيز در برهه‌هايي مثل جنگ و پس از آن سازندگي رسالت خود را به خوبي ايفا كردند، اما اكنون در سال‌هاي پاياني دهه‌ي سوم انقلاب هستيم شايد در دو دهه‌ي گذشته زيرساخت‌هاي كشور آماده‌ي جهش نبودند، اما امروز اين زيرساخت‌ها تقويت شده است و معضلات گذشته تا حدود زيادي برطرف شده و ما آماده‌ي يك خيز بزرگ جهاني از بعد علمي و اقتصادي هستيم كه اگر از اين فرصت استفاده نكنيم ممكن است بعدها امكانپذير نباشد.»

نهضت توليد علم و رقابت جدي براي فتح قله‌هاي دانش جهاني رسالت امروز دانشگاهيان است

كلانتري يادآور شد: «اگر دانشجوي دهه‌ سوم انقلاب بخواهد نقش تاريخي خود را در اين برهه از زمان ايفا كند و دين خود را به خون پدرانش را ادا كند بايد خود را در نهضت توليد علم و رقابت جدي براي فتح قله‌هاي دانش جهاني مشاركت دهد و حرف تازه‌اي به دنيا بزند. شايد اين اقدام به نظر چندان بزرگ نيايد اما در هر حال رسالت امروز دانشگاهيان ماست. اين يك جهاد علمي است و در اين عرصه‌ي خطير نسل جوان دانشگاهي مي‌تواند نقش الهي خود را به خوبي ايفا كند.»

مهمترين چالش نظام پس از 28 سال كارآمدي آن است

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران در پايان مهمترين چالش نظام پس از 28 سال از پيروزي انقلاب را كارآمدي آن خواند و افزود: «يكي از راه‌هاي اثبات مشروعيت و مقبوليت نظام سياسي كارآمدي آن است كه باعث تقويت مباني فكري آن نيز مي‌شود. متأسفانه ما سيستم اداري بيماري داريم كه بايد بهبود يابد تا بتواند پل ارتباطي خوبي بين مسوولان و مردم باشد و در نتيجه كارآمدي نظام اسلامي به منصه‌ي ظهور برسد.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha