/گشايش كنفرانس تامين مالي در پروژه‌هاي صنعت نفت/ رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام: بايد استراتژي مشخصي در بخش نفت داشته باشيم

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه ارتقاي بازار سرمايه يكي از لوازم و الزامات دستيابي به توسعه است، عنوان كرد: تامين منابع مالي به عنوان موتور محرك توسعه اقتصادي براي همه پروژه‌هاي مهم به‌ويژه صنعتي مانند نفت و گاز و پتروشيمي مطرح است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن روحاني در نخستين كنفرانس تامين مالي در پروژه‌هاي صنعت نفت با تاكيد بر ضرورت تعيين استراتژي مشخص در بخش نفت عنوان كرد: تا زماني كه استراتژي ها مشخص نشود، در مسير طي كردن راه اين بخش دچار ترديد و تغيير مي شويم و هيچ چيز در پروژه‌هاي بزرگ ملي بدتر از ترديد و تغيير نيست.

او افزود: تامين مالي پروژه‌هاي عظيم نفت و گاز در صورتي كه بخواهيم حضور فعال تري در بازار داشته باشيم يك شرط اساسي است. متاسفانه در كشور ما پروژه‌هاي مهم نفت و گاز معمولا از طريق فاينانس يا بيع متقابل عمل مي‌شود و كمتر سراغ راه‌هاي ديگر رفته‌ايم؛ حال آن‌كه براي دستيابي به منابع لازم ممكن است راههاي فراواني باشد و براي هر ميدان راهكاري جداگانه وجود داشته باشد.

روحاني در ادامه اظهاراتش افزود: خوشبختانه در سال‌هاي اخير موضوع توسعه در بخش چشم انداز به عنوان چشم انداز 20 ساله براي مردم ايران تعيين و چارچوب آن توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام مشخص شد كه از چشم‌انداز به تاييد مقام معظم رهبري نيز رسيد و اكنون بايد گفت كه آرزوي ديرين مردم ايران تبديل به هدف ملي شده است.

وي در دامه با تاكيد بر اين‌كه تعيين سند چشم انداز آغاز راه است، هشدار داد: اگر ملت مي‌خواهد براي دستيابي به هدف ملي تلاش كند بايد الزامات آن را مد نظر قرار دهد و به لوازم آن پايبند باشد.

وي افزود: چشم انداز، ايران را در سال 1404 كشوري توسعه يافته مي‌خواند كه در جايگاه اول اقتصادي علمي و فناوري در سطح منطقه قرار دارد؛ ولي آيا اين بلند پروازي نيست و آيا مي‌توانيم تا 18 سال آينده به اين هدف بلند و ملي دست پيدا كنيم؟ مسلما همه چيز وابسته به حضور مردم است و اگر چشم‌انداز براي مردم تبديل به يك هدف و باور ملي شود و اگر همه مردم نهادها و ارگانها تك‌تك احساس مسئوليت ملي و قانوني پيدا كنند، اين هدف دست‌يافتني خواهد بود؛ ولي اگر تنها دولت به دنبال دستيابي به اين هدف باشد، محال است.

عضو مجلس خبرگان رهبري، با بيان اين‌كه براي دستيابي به توسعه همه لوازم آن بايد در نظر گرفته شود، افزود: توسعه داراي قانون و روند مخصوص به خود است و ما نمي‌توانيم از اين مقررات فرار كنيم و بايد توجه داشت كه دستيابي به توسعه اقتصادي بدون ثبات سياسي و اقتصادي امكان پذير نيست. در اين ميان اگر بخواهيم هر هشت سال يكبار با تغيير دولت‌ها انقلاب كنيم و همه چيز را از نو تشكيل دهيم، موفق نخواهيم بود.

به گفته رئيس رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، منابع مالي به عنوان موتور محرك توسعه اقتصادي براي همه پروژه‌هاي مهم به ويژه صنعتي همچون نفت و گاز و پتروشيمي مطرح است و در اين ميان بايد توجه داشت كه نفت براي ما در اين منطقه هم قدرت اقتصادي است هم قدرت سياسي و هم قدرت امنيتي و جايگاه ويژه خود را دارد.

وي گفت: همه ملتها بر مبناي باورها فرهنگ، ارزش‌ها، منافع و مصالح خودشان داراي آمال و آرزوها و آرمانهايي هستند كه دستيابي به آن براي هر ملتي تاريخي، سرنوشت ساز و شكوهمند خواهد بود. ملت ايران نيز از ديرباز در پي دستيابي به آمال و آرزوهاي بسيار اساسي و مهم خود بوده است؛ اما مي‌دانيم تا زماني كه آرزوهاي يك جمع يا ملت داراي مديريت استراتژيك و برنامه نباشد، همچنان در حد آرزو باقي خواهد ماند.

روحاني افزود: اين آرزوها زماني ارزشمند است كه براي يك ملت به يك هدف ملي تبديل شود و آن زماني است كه براي دستيابي به آن به اجماع نظر، وحدت مديريت و رهبري استراتژيك و يك برنامه دقيق تدوين شده دست پيدا كند.

به گفته وي، از آنجا كه حفظ و ادامه يك هدف مهمتر از دستيابي به آن است و هدف به جاي آن‌كه يك پديده باشد، يك فرايند است؛ لذا ايران در انقلاب اسلامي پس از 16 سال مبارزه و تلاش ملت توانست به اين آرزو كه تبديل به يك هدف ملي شده بود دست پيدا كند كه در اين ميان مشاركت همه مردم يك اصل ضروري است.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه يكي از آرزوهاي ديرين ملت ايران دستيابي به توسعه است، يادآور شد: زماني كه جهان را به دو قطب شمال و جنوب و كشورهاي توسعه يافته و توسعه نيافته تقسيم مي‌كردند، ايران را در قطب جنوبي كشورهاي توسعه نيافته قرار مي‌دادند. پس از جنگ جهاني دوم نيز كه دنيا را به جهان اول و دوم و سوم تقسيم كردند ايران را در زمره كشورهاي جهان سوم قرار دادند. حال براي اين‌كه توسعه براي ملت به صورت آرزو باقي نماند، بايد توسعه به يك هدف ملي تبديل شود؛ چرا كه در صورتي كه اين موضوع تنها به صورت آرزو باشد، دستيابي به آن ممكن نيست.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-10287
  • خبرنگار : 71188