راهبرد سفرهاي ارزان‌قيمت اقشار محروم چيست؟ /2/ دولت بايد مهمانپذيرها را گسترش دهد بدون ايجاد زيرساخت‌ها راهكاري براي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت وجود ندارد

استاد دانشگاه امام صادق (ع):

نبايد با سفر به صورت فانتزي برخورد كرد

استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در صورتي كه سهميه‌ي سفر مانند «بيمه» براي كارمندان و كارگران در سازمان‌هاي خصوصي و دولتي جدي شود، بيشتر اقشار كم‌درآمد جامعه مي‌توانند از امكانات سفر بهره‌مند شوند.

دكتر محمدهادي همايون در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: در اين صورت تعداد اندكي از اقشار كم‌درآمد جامعه خواهند ماند كه توانايي سفر ندارند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌تواند اين افراد را پوشش دهد.

وي ابراز كرد: در توسعه‌ي اجتماعي مكلف هستيم تا آخرين نفر از جامعه را پوشش دهيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه نبايد با سفر به صورت فانتزي برخورد كرد، افزود: سفر نيازي ضروري است كه انسان به لحاظ ارتباطي و رواني به آن احتياج دارد، در حالي كه اين موضوع به كالايي لوكس تبديل شده است.

اين كارشناس تاكيد كرد: سفر موضوعي حاشيه‌اي نيست و بايد در سبد تمام شهروندان جاي گيرد.

وي ادامه داد: در زمان حاضر سفرهاي زيارتي كمتر دستخوش مسايل مدرن شده و به اصولي‌ترين نوع سفر در اسلام باقي مانده كه لازم است اين جنبه را توسعه داد.

همايون تاكيد كرد: جهت توسعه‌ي سفرهاي ارزان براي اقشار كم‌درآمد جامعه بايد سازمان‌هاي محل كار اين افراد با يكديگر هماهنگ شوند.

وي گفت: اين سازمان‌ها معمولا به منظور استفاده‌ي اعضاي خود، مهمانسراهايي را احداث مي‌كنند در حالي كه فقط مديران سطح بالا از اين اماكن بهره‌مند مي‌شوند.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: بايد از ظرفيت‌هاي خالي هتل‌ها براي كارمندان و كارگران استفاده و مهمانسراهاي دولتي را جمع كرد.

وي ابراز كرد: كسي كه به كمك نياز دارد كارمند است نه مدير. بنابراين بايد به لحاظ پرداختي به اقشار كم‌درآمد جامعه كمك كرد تا با ساماندهي، سفرهاي ارزان راه‌اندازي شود.

همايون با اشاره به سهميه‌ي ساليانه‌ي سفر كارمندان و كارگران در سازمان‌هاي دولتي افزود: اين برنامه بايد با وسعت بيشتري اجرا و از ساختمان‌سازي و بلوكه كردن اين اماكن جلوگيري شود.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان آذربايجان شرقي:

رسانه‌ها براي توسعه فرهنگ سفر اطلاع‌رساني كنند

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان آذربايجان شرقي گفت: هتلداران با در نظر گرفتن 5 درصد از ظرفيت اشغال اتاق‌هايشان و تخفيفات ويژه و حمايت‌هاي دولت از طريق بن‌هاي سفر، مي‌توانند به توسعه‌ي فرهنگ سفر در ميان اقشار محروم كمك كنند.

محمد آرا در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه اقشار محروم جامعه خود به طبقات مختلف تقسيم مي‌شوند، در ابتدا بايد مشخص كنيم كه آيا اين قشر توانايي استفاده از هتل‌هايي با قيمت ارزان را دارند و بعد برنامه‌ريزي كنيم كه اين كار از طريق ارايه‌ي تخفيفات ويژه از طرف هتلداران امكانپذير است.

وي افزود: با توجه به اينكه ارايه تخفيفات ويژه از طرف هتلداران در تعطيلات به دليل پر بودن ظرفيت هتل‌ها

امكانپذير نيست، پس اين قشر مجبورند كه در ايامي‌غير از ايام تعطيل به هتل‌ها مراجعه كنند تا بتوانند از اين تخفيفات استفاده كنند.

دبير جامعه‌ي هتل داران استان آذربايجان شرقي خاطر نشان كرد: كشورهايي همچون مالزي و اندونزي با حمايت‌هايي كه از طرف دولتشان صورت گرفته توانسته‌اند هتل‌هايي خود را به مدت يك هفته رايگان در اختيار مسافران قرار دهند و اين برنامه در صورتي در كشور ما امكانپذير است كه حمايت‌هاي همه جانبه دولت از هتل داران صورت بگيرد.

آرا اظهار داشت: خوشبختانه اخيرا يك سري حركت‌هايي تحت عنوان بن‌هاي سفر از طرف دولت انجام شده كه چنانچه اين امر توسعه پيدا كند و اين بن‌ها در اختيار كارمندان دولت و اقشار كم درآمد قرار گيرد سفر جايگاه مناسبي را در سبد خانوارها خواهد داشت.

وي اضافه كرد: يكي از دلايلي كه سفر در سبد خانوارهاي ايراني كمتر شده، نداشتن فرهنگ سفر است در اين مورد رسانه‌ها مي‌توانند با ايجاد يك تبليغات صحيح فرهنگ سفر را بيشتر از پيش در بين مردم گسترش دهند.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان آذربايجان شرقي گفت: كشورهاي اروپايي با دادن مرخصي‌هاي اجباري به كارمندان خود آنها را وادار به مسافتر مي‌كنند و اين در حالي است كه در كشور ماه هنوزچنين برنامه‌اي صورت نگرفته و به همين خاطر مردم ايران كمتر از وقت خود را صرف مسافرت مي‌كنند.

محمد آرا در مورد ضريب اشتغال هتل‌ها توسط مردم عادي افزود: در شش ماهه‌ي اول سال به دليل عيد نوروز و فصل تابستان ظرفيت اشغال هتل‌ها پيش از 80 درصد است، ولي در شش ماهه‌ي دوم سال به دليل فصل شروع مدارس چيزي در حدود 5 درصد است.

دبير جامعه‌ي هتل داران استان آذربايجان شرقي در ادامه خاطر نشان كرد: به منظور پيشرفت صنعت گردشگري در ايران ابتدا بايد زيرساخت‌هاي اين صنعت فراهم شود و دولت با صرف هزينه‌ها و ارايه‌ي سوبسيد‌هايي مي‌تواند افراد را ملزم به سفر و استفاده از هتل‌ها كند و در اين راستا هتل‌ها با ارايه‌ي تخفيفات ويژه مي‌توانند درجذب مسافر مثمر ثمر باشند .

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كهكيلويه و بوير احمد:

بدون ايجاد زيرساخت‌ها راهكاري براي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت وجود ندارد

جمشيد معيني معتقد است: تا زماني كه زيرساخت‌ها وتسهيلات مسافرتي دركشور به ميزان لازم ايجاد نشود‌، راهكاري براي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت در كشور وجود ندارد.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كهكيلويه و بوير احمد در گفت وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: مهم‌ترين اصل در توسعه‌ي سفرهاي داخلي فراهم كردن زيرساخت‌ها و امكانات باكيفيت، ارزان قيمت و متناسب با درآمد اقشار مختلف جامعه است.

وي اضافه كرد: ارايه يارانه‌ي سفر از سوي دولت و يا اختصاص بن سفر به كارمندان و بازنشستگان دومين مرحله‌ بعد از آماده سازي زيرساخت‌ها است.

معيني تصريح كرد: با وجود طرح احداث 20 هزار كمپ اقامتي دركل كشور، احداث اقامت‌گاه‌هاي ويژه و زائر‌سراها در كنار امامزاده‌ها و اماكن زيارتي نيز يك نياز ضروري است.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كهكيلويه و بوير احمد تاكيد كرد: به دليل رواج گردشگري زيارتي در ميان خانوارها ايراني ، ايجاد امكانات و تسهيلات گردشگري در كنار بقاع متبركه و زيارتگاه‌ها در توسعه‌ي سفرهاي داخلي نقشي مهمي ‌ايفا مي‌كند.

معيني توزيع تعطيلات سالانه را با انجام مطالعات و كارشناسي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت موثر دانست و افزود : اين اقدام بدون انجام مطالعات ممكن است منجر به مشكلات و معضلات بيشتري از جمله استقبال بيش از حد مردم از مسافرت‌هاي زمستاني و ... شود كه اين امر به نوبه‌ي خود بروز حوادث و رخدادهاي ناگوار را بيشتر مي‌كند.

وي با اشاره به وضعيت نامناسب راه‌هاي‌ جاده‌اي و ريلي دركشور و همچنين عدم توانايي مردم براي خريد بليت‌هاي هواپيما تصريح كرد: اگر تعطيلات بدون كارشناسي به همه‌ي فصول انتقال پيدا كند، وضعيت وخيم جاده‌ها درفصل زمستان، حوادثي بيش از تابستان و نوروز را به همراه خواهد داشت.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كهكيلويه و بوير احمد:

تجديد نظر در تعطيلات سالانه‌ي كشور يك امر ضروري است

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كهكيلويه و بوير احمد خاطرنشان كرد: با توجه به نياز گردشگران در فصل سرما به مكان امن و گرم توزيع تعطيلات سالانه بايد با تاملات ويژه برنامه‌ريزي شود.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري آذربايجان غربي معتقد است: دولت با اختصاص تسهيلات ويژه به سفرهاي گروهي مانند سفرهاي دانشجويي يا دانش‌آموزي مي‌تواند توسعه‌ي سفرهاي ارزان قسمت را از قالب شعرا خارج كند

محمد اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا اظهار داشت: گروه‌هاي مختلف دانشجويي، دانش آموزي، كارمندي و ... در كشور وجود دارند كه به صورت دولتي يا نيمه دولتي در چهار چوب و انتظام دولت هستند. بنابر اين دولت مي‌تواند با ساماندهي تسهيلات سفر و همچنين اختصاص بودجه‌هاي ويژه سفر از هزينه‌هاي جاري و حتي هزينه‌هاي پژوهشي و تحقيقي هر يك از اين دستگاه‌ها ، زمينه‌ي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت را در كشور فراهم‌كند.

وي تاكيد كرد: اگر دولت همه‌ي دستگاه‌ها را موظف كند تا 50 درصد از هزينه سفر يك خانواده را در قالب ارايه بن سفر به عهده بگيرد و از سوي ديگر كمپ‌ها و زائر سراهاي ارزان قيمت در اختيار آنها قرار بگيرد، مطمئنا هر كارمند از پرداخت 50 درصد هزينه‌هاي سفر خود و خانواده‌اش استقبال مي‌كند با همين روش سفرهاي داخلي روح تازه‌اي مي‌گيرد.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري آذربايجان غربي بازنگري و تجديد نظر در تعطيلات سالانه‌ي كشور را از ديگر عوامل مهم در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت در كشور دانست و افزود: انبوه سفرهاي تابستاني يا نوروزي به طور غيرمستقيم باعث افزايش قيمت‌ها براي مسافرات مي‌شود، بنابر اين كاهش تعطيلات تابستاني و تقسيم اين تعطيلات در همه‌ي فصول موجب مي‌شود تا اكثر خانواده‌هايي كه براي مسافرات وابسته به تعطيلات فرزندان محصل خود هستند، زمينه‌ي سفر در فصول ديگر را پيدا كنند.

وي ادامه داد: بازنگري در تعطيلات سالانه‌ي كشور علاوه بر كاهش هزينه‌ها و توازن تقاضاي سفرهاي داخلي موجب مي‌شودتا استان‌هاي مختلف كشور در جهت‌هاي مختلف و با ‌آب و هواي متفاوت همه‌ي در فصول گرم و سرد مسافر‌پذير شوند.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري آذربايجان غربي با اشاره به اهميت ايجاد كمپ‌ها و زائر سراها در نقاط مختلف كشور تصريح كرد: ايجاد اين اقامتگاه‌هاي ارزان قيمت و بعضا رايگان، انگيزه ويژه‌اي براي مسافرت خانوارهاي ايراني مي‌شود، چرا كه مهم‌ترين مساله در سفر، بحث اقامت و اسكان است.

اشتري در پايان خاطر نشان كرد: احداث انبوه كمپ‌ها و اقامتگاه‌هاي ارزان قيمت، بايد مهم‌ترين اولويت دولت در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت قرار بگيرد.

رييس اتحاديه ميهمان‌پذيران استان تهران:

دولت بايد با اعطاي وام‌هاي بلند‌مدت مهمانپذيرها را گسترش دهد

رييس اتحاديه ميهمان‌پذيران استان تهران گفت: دولت بايد وام‌هاي طويل‌المدتي را در اختيار مهمان‌پذير‌ها قرار دهد تا آنها بتوانند اين مكان‌ها را گسترش داده و در اختيار قشر كم درآمد قرار دهند.

محمود حاجي‌حسينلو در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: وضعيت مهمان‌پذيرها در حال حاضر در حال ركود است چون دولت به اسن مساله رسيدگي نمي‌كند و اين باعث شده كه تعداد ميهمان‌پذير‌ها از 200 واحد در سال 64‌، به 112واحد كاهش يابد وچنانچه اين كاهش ادامه پيدا كند افراد كم درآمد جايي براي اقامت ندارند.

وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري با ارايه وام‌هاي كلان يا در اختيار قرار دادن منطقه‌اي براي ساخت و مهمان‌پذيرها مي‌تواند مشكل كمبود تعداد مهمان‌پذير‌ها را در آينده برطرف كند.

رييس اتحاديه‌مهمان‌پذيران استان تهران خاطر نشان كرد: طي صحبت‌هاي انجام شده با شوراي شهر تهران در نظر داريم در ميدان امام حسين، انقلاب و آزادي مهمان پذير‌هايي را براي توريست‌ها و قشرهاي كم در‌آمد ايجاد كنيم.

حاجي حسينلو گفت: در طول شبانه روز حدود 9‌هزار و 340 نفر از افراد كم درآمد با تورهاي خيلي ارزان وارد تهران مي‌شوند كه اين تعداد نيازمند مهمان‌پذير‌هاي بيشتري بوده و ما براي اسكان اين تعداد نيازمند حمايت بيشتر دولت هستيم.

اين خادم صنعت گردشگري اذعان داشت: از تعداد 112 واحد مهمان‌پذير موجود در تهران 35 الي 40 واحد آن ممتاز بوده و بقيه شايد با قدمتي در حدود 60 الي 80 سال، نيازمند بازسازي ومرمت هستند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ آبان ۱۳۸۴ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8408-07443
  • خبرنگار :