/راههاي جذب مخاطب در سيما/ كيوان اسلامي: نام برنامه بايد ذهن مخاطب را قلقلك دهد
يك تهيهكنندهي برنامههاي تلويزيوني گفت: اگر برنامههاي تلويزيوني و فيلمهاي سينمايي پيش توليد خوبي داشته باشند، حاصل كار به مراتب بهتر ميشود. در صورتي كه مقدمات برخي برنامههاي تلويزيوني، يك هفته قبل از شروع آن با عجله فراهم ميشود. كيوان اسلامي كه تهيهي برنامهي «شبهاي پرتقالي» را در شبكهي تهران برعهده دارد، دربارههاي جذب مخاطب در تلويزيون و اين كه آيا نام غيرمتعارف اين برنامه براي جذب مخاطب است به خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، گفت: اسمهاي زيادي كه همسو با موضوع برنامه بودند، پيشنهاد شد. ولي با توجه به اين نكته كه نام يك اثر خود به خود ميتواند 20 درصد مخاطب را به برنامه جذب كند با آنها موافقت نكردم، چرا كه نام برنامه بايد ذهن مخاطب را قلقلك ميداد. وي همچنين به كارگيري محمود شهرياري در اجراي برنامه را به خاطر ويژگيهاي خوب او دانست و گفت: شهرياري ارتباط خوبي بين عوامل پشت صحنه برنامهي زنده، ضمن حفظ ارتباط خود با مخاطب برقرار ميكند. اسلامي با بيان اين كه به خاطر نام برنامه، در شبهاي اول پرتقال كيلوي دو هزار توماني ميخريدند، افزود: عوامل برنامه پرتقالها را در پايان برنامهي خوردند و در برنامهي دوم خواهش كرديم از پرتقال مصنوعي استفاده كنند. كيوان اسلامي با اشاره به معرفي شغلهاي داراي ويژگيهاي خاص در اين برنامه، تصريح كرد: در اين برنامه ضمن ايجاد فضايي مفرح براي مخاطب، ويژگيهاي برخي شغلها بررسي ميشود، چرا كه افراد جامعه براي انتخاب شغل تنها به عنوانهاي مشخص و محدودي ميرسند. در حالي كه با بررسي شغلهاي مختلف، ميتوان دريافت كه مشاغل گوناگوني وجود دارد كه برخي آنها بومي و بعضي ديگر، وارداتي هستند. ما در هر برنامه تاريخچهي شغل مورد بحث را مطرح و گزارشي دربارهي آن پخش ميكنيم و به علت تبديل نشدن آن به برنامهيي كاملا جدي، كليپهاي طنزي نيز در برنامه گنجانده ميشود. اين تهيهكنده با اشاره به استفاده از چنين كليپهايي براي جذب مخاطب، گفت: حدود چهار سال گذشته با همكاري جواد رضويان كليپهايي را براي يكي از برنامههاي شبكهي تهران ميساختيم و اين تجربه را در «شبهاي پرتقالي» با بهرهگيري ابزار جديد به شكل كاملتري ادامه داديم. البته به علت بالا رفتن دستمزد رضويان نميتوانستيم از او استفاده كنيم. وي در پايان با اشاره به دوربين مخفي به عنوان يكي از بخشهاي اين برنامه، اظهار كرد: سعي كرديم در اين بخش ، واكنش مردم را نسبت به شغلهاي مختلف به تصوير بكشيم. ولي دربارهي برخي موضوعات چون ناشنوايان،ساخت دوربين مخفي كار درستي نيست، بنابراين آن را تبديل به بخشي كرديم كه با بياني طنز به بيان واقعيتها شغلها و نحوه ورود و اشتغال افراد به آنها در ايران است. انتهاي پيام