زلنسکی از «طرح پیروزی» خود رونمایی می‌کند

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که در نشست آتی «گروه تماس دفاعی اوکراین» در رامشتاین آلمان از «طرح پیروزی» خود رونمایی و بندهای مهم آن‌ را به متحدان خود ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز شنبه گفت که کی‌یف «طرح پیروزی» خود را که «اقدامات آشکار و قابل اجرا» برای پایان دادن به جنگ اوکراین را شامل می‌شود را در نشست آتی تماس دفاعی اوکراین در رامشتاین آلمان به متحدان غربی اوکراین ارائه خواهد کرد.

طبق گزارش نشریه «پالتیکو»، اوکراین ۱۲ اکتبر در نشست مذکور که توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا رهبری می‌شود، جزئیات این طرح را ارائه خواهد کرد.

زلنسکی در پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «ما طرح پیروزی و گام‌های روشن و مشخص برای پایان عادلانه جنگ را ارائه خواهیم کرد. عزم شرکا و تقویت اوکراین چیزی است که می تواند تجاوز روسیه را متوقف کند.»

رئیس جمهور اوکراین مدت‌ها است که متحدان غربی خود را برای دریافت کمک‌های بیشتر از و مجوز گسترده‌تر برای استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه تحت فشار قرار داده است. به باور کارشناسان، علت پافشاری او، فروپاشی احتمالی شبکه انرژی اوکراین در زمستان است.

از طرفی روسیه به پیشروی‌های فزاینده خود در شرق اوکراین ادامه داده است و انتظار می‌رود در صورت پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که پنجم نوامبر برگزار می‌شود، حمایت آمریکا از اوکراین کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور اوکراین این طرح را هفته گذشته با رهبران ایالات متحده از جمله بایدن در میان گذاشت اما رئیس جمهور آمریکا با طرح زلنسکی برای حمله به اعماق خاک روسیه موافقت نکرد.

از طرفی، «مارک روته»، دبیرکل جدید ناتو، این هفته از حق اوکراین برای استفاده از سلاح های پیشرفته برای حمله به اهداف نظامی در عمق روسیه حمایت کرد و بر کشورهای عضو ناتو که همچنان مخالف این استفاده هستند، فشار آورد.

حمایت روته از حمله به اعماق خاک روسیه درحالی است که زلنسکی در دیدار اخیر روته، شورهای غربی را به کارشکنی در حمایت‌های خود از کی‌یف متهم کرد و گفت: «ما به اسلحه‌های کافی و باکیفیت از جمله موشک‌های دور برد نیاز داریم. اما متحدان ما درحال کارشکنی هستند.»

طرح پیروزی زلنسکی نیز با شک و تردید حامیان اصلی کی‌یف روبرو شده است. پیشتر نشریه پالتیکو در گزارشی با استناد به ۲ تن از مقامات آگاه آمریکایی و اشاره به برنامه رئیس‌جمهور اوکراین نوشت: «رئیس‌جمهور ایالات متحده و نزدیک‌ترین دستیارانش تقریبا نسبت به طرح پیروزی زلنسکی مشکوک هستند و در خفا این طرح را زیر سوال می‌برند.»

رسانه خبری بلومبرگ هم اخیرا به نقل از شخصی ناشناس که به گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور اوکراین با رهبران خارجی آگاه است، گزارش کرد: «هیچ شگفتی در به اصطلاح طرح پیروزی زلنسکی وجود ندارد و این طرح نمی‌تواند چیزی را در جنگ تغییر دهد.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071411166
  • خبرنگار : 71935