• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071612713
  • خبرنگار : 71660

لاوروف: ناتو یک دهه پیش بذر جنگ اوکراین را کاشت

لاوروف: ناتو یک دهه پیش بذر جنگ اوکراین را کاشت

وزیر خارجه روسیه می‌گوید: اگر آمریکا به جای حل‌وفصل جنگ اوکراین به ارسال کمک‌های نظامی برای اوکراین ادامه دهد، با «پیامدهای خطرناکی» مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه «نیوزویک» بیان کرد: «کرملین طرح کارآمدی را برای پایان خونریزی و بازسازی معماری امنیتی قاره اروپا ارائه کرده است و اگر ایالات متحده به جای حمایت از این طرح جهت حل‌وفصل بحران اوکراین حمایت نکند و در عوض به ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه دهد، با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه ضمن آنکه ائتلاف ناتو، تحت رهبری آمریکا را به کاشت بذر جنگ اوکراین برای اولین بار در یک دهه پیش و شعله‌ور ساختن این جنگ متهم کرد، گفت: «روسیه از راه‌حل سیاسی و دیپلماتیکی که بتواند ریشه‌های این بحران را از بین ببرد، اسقبال می‌کند. این راه‌حل به جای دستیابی به آتش‌بس باید هدفی مبنی بر پایان دادن به درگیری را دنبال کند.»

تقریبا ۲ سال و نیم از جنگ اوکراین می‌گذرد و کشورهای غربی از جمله ایالات متحده به جای تمرکز بر راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز جهت حل‌وفصل این جنگ، بر روی ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به کی‌یف پافشاری می‌کنند. روسیه در برنامه صلح خود از اوکراین و حامیانش می‌خواهد کریمه و هم‌چنین مناطقی را که طی همه‌پرسی در سپتامبر ۲۰۲۲ به کنترل خود درآورد، به‌رسمیت بشناسند. از طرفی، اوکراین  هم خواستار خروج نیروهای روسی از قلمروهای اوکراینی و دریافت تضمین‌های امنیتی است.

«سرگئی لاوروف» با اشاره به وضعیت احیای صلح در اوکراین طی گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی بیان کرد: «در حال حاضر تا آنجا که من می‌بینیم، احیای صلح بخشی از برنامه دشمن ما نیست. زلنسکی فرمان خود مبنی بر ممنوعیت مذاکره با مسکو را لغو نکرده است.»

وی افزود: «واشنگتن و متحدانش در ناتو از کی‌یف حمایت سیاسی، نظامی و مالی می‌کنند تا جنگ ادامه یابد. آنها در حال بحث در مورد اجازه دادن به نیروهای مسلح اوکراین جهت استفاده از موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه هستند. بازی با آتش در این مسیر، احتمالا عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت.»

نظم جهانی

وزیر خارجه روسیه درباره مسئله نظم جهانی گفت: «آنچه ما در نظر داریم این است که نظم جهانی باید با واقعیت‌های کنونی تنظیم شود. امروز جهان در لحظه چند قطبی زندگی می‌کند. تغییر به سمت نظم جهانی چند قطبی بخش طبیعی از تعادل مجدد قدرت است که منعکس‌کننده تغییرات عینی در اقتصاد جهانی، مالی و ژئوپلیتیک می‌باشد. غرب بیش از بقیه منتظر ماند اما متوجه شده که این روند غیرقابل برگشت است.»

این اظهارات لاوروف درحالی مطرح شد که ارتش روسیه به‌رغم حملات غیرمنتظره اوکراین به «کورسک» روسیه، در چندین خطوط کلیدی به دستاوردهایی رسیده و ضربات شدیدی را به ارتش اوکراین وارد کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار «نیوزویک» در رابطه با موضع روسیه در مقایسه با سال ۲۰۲۲ و آغاز جنگ اوکراین اظهار کرد: «موضع ما به‌طور گسترده‌ای شناخته شده است و بدون تغییر باقی می‌ماند. روسیه از حل‌وفصل بحران اوکراین به روش سیاسی و دیپلماتیک که باید ریشه‌های این بحران را از بین ببرد، استقبال می‌کند. باید به جای دستیابی به آتش‌بس، پایان دادن به درگیری را اولویت قرار داد. غرب باید تحویل سلاح را متوقف کند و کی‌یف باید به خصومت‌ها پایان دهد. اوکراین همچنین باید به وضعیت بی‌طرف و غیرهسته‌ای خود بازگردد، از زبان روسی محافظت کند و به حقوق و آزادی‌های شهروندان خود احترام بگذارد.»

او درخصوص نظم جهانی و روابط راهبردی روسیه و چین تصریح کرد: «ما در مورد تقویت مراکز جدید قدرت و تصمیم‌گیری در جنوب و شرق جهانی صحبت می‌کنیم. این مراکز به جای هژمونی، اهمیت برابری حاکمیتی و تنوع تمدنی را می‌پذیرند و از همکاری سودمند متقابل و احترام به منافع یکدیگر حمایت می‌کنند.»

لاوروف گفت: «مسئله چندقطبی بودن نقش خود را در بلوک‌های متعددی از جمله سازمان همکاری شانگهای، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، اتحادیه آفریقا و بریکس نشان می‌دهد. ما معتقدیم که همه دولت‌ها، از جمله ایالات متحده، باید به تعهدات خود بر مبنای برابری با دیگران عمل کنند. در اینجا اکثر کشورها از ما حمایت می‌کنند و همچنین شاهد هستید که چگونه قوانین بین‌المللی با مصونیت کامل در نوار غزه و لبنان نقض می‌شود، درست همانطور که قبلا در کوزوو، عراق، لیبی و بسیاری از جاهای دیگر نقض شده بود. از طرفی، شرکای چینی ما می‌توانند پاسخگوی خودشان باشند اما من فکر می‌کنم و می‌دانم که آنها در نکته اصلی ما سهیم هستند، این درک که امنیت و توسعه تفکیک‌ناپذیر و غیرقابل تقسیم هستند و تا زمانی که غرب به دنبال تسلط باشد، آرمان‌های صلح مطرح‌شده در منشور سازمان ملل متحد، یک نامه فوت‌شده تلقی خواهد شد.»

توافق صلح

او افزود: «توافق‌های استانبول که در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ توسط هیئت‌های روسیه و اوکراین آغاز شد، می‌تواند به عنوان مبنایی برای حل‌وفصل باشد. اما آنها به دنبال عضویت اوکراین در ناتو و تضمین‌های امنیتی برای این کشور هستند. در ۱۴ ژوئن، رئیس‌جمهور پوتین، پیش نیازهای حل‌و فصل را بدین شکل فهرست کرد؛ خروج کامل نیروهای مسلح اوکراین از دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون، به‌رسمیت شناختن واقعیت‌های سرزمینی که در قانون اساسی روسیه ذکر شده و لغو تمامی تحریم ها علیه روسیه.»

لاوروف در ادامه خاطر نشان کرد: اما کی‌یف به این پیشنهادات با حمله مسلحانه به کورسک در تاریخ ۶ اوت پاسخ داد. حامیان آن از جمله ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو به دنبال تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه هستند. در این شرایط، ما چاره‌ای جز ادامه عملیات نظامی ویژه خود تا رفع تهدیدهای اوکراین نداریم. هزینه‌های درگیری برای اوکراینی‌ها، که بی‌رحمانه توسط مقامات خود به سمت جنگ سوق داده می‌شوند تا در آنجا قتل عام شوند، بیشتر است. برای روسیه هم دفاع از مردم و منافع امنیتی حیاتی است. برخلاف روسیه، ایالات متحده مدام در مورد برخی از «قوانین»، «شیوه زندگی» و مواردی از این دست فریاد می‌زند و ظاهرا درک ضعیفی از اوکراین و خطرات این جنگ دارد.

لاوروف درباره احتمال گسترش جنگ و خطرات ناشی از آن گفت: «حدس زدن کار من نیست. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که ما بیش از یک دهه است سعی کرده‌ایم این بحران را خاموش کنیم اما هر بار که توافق‌نامه‌هایی را روی کاغذ می‌آوریم که برای همه مناسب است، کی‌یف و اربابانش عقب‌نشینی می‌کنند. این دقیقا برای توافق منعقد شده در فوریه ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. یک سال بعد، توافق‌های مینسک مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد منعقد شد. اینها نیز طی هفت سال دچار خرابکاری شدند و رهبران اوکراین، آلمان و فرانسه که این سند را امضا کرده بودند، پس از آن ادعا کردند که هرگز قصد تحقق آن را نداشته‌اند. همچنین سندی که در اواخر مارس ۲۰۲۲ در استانبول آغاز شد، به اصرار ناظران غربی به‌ویژه نخست‌وزیر وقت بریتانیا، هرگز توسط زلنسکی امضا نشد.»

انتخابات آمریکا

«سرگئی لاوروف» در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: «به طور کلی، نتیجه این انتخابات برای ما فرقی نمی‌کند زیرا هر ۲ حزب برای مقابله با کشورمان به اجماع رسیده‌اند. در کل برای افراد کاخ سفید صرف نظر از اینکه چه کسانی هستند، تنها تجارت و کارهای خودشان برایشان مهم است. من مطمئنم که رای‌دهندگان آمریکایی نیز چنین فکر می‌کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha