• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070704801
  • خبرنگار : 71660

پالتیکو: بایدن نسبت به «طرح پیروزی» زلنسکی مشکوک است

پالتیکو: بایدن نسبت به «طرح پیروزی» زلنسکی مشکوک است
دیدار «جو بایدن» و «ولودیمیر زلنسکی» در کاخ سفید - ۲۶ سپتامبر (۵ مهر)

رسانه آمریکایی گزارش داد، رئیس‌جمهور آمریکا و نزدیک‌ترین دستیارانش نسبت به «طرح پیروزی» رئیس‌جمهور اوکراین تردید دارند.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه برای شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و هم‌چنین دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور جهت ارائه «طرح پیروزی» وارد آمریکا شد.

طبق آنچه رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، اگرچه این برنامه علنا اعلام نشده، اما ظاهرا از چهار بند تشکیل شده است و از جمله آنها می‌توان به «تداوم حملات اوکراین به کورسک، تضمین‌های امنیتی به سبک ناتو، ارسال تسلیحات پیشرفته بیشتر و کمک‌های مالی بین‌المللی برای اوکراین» اشاره کرد.

نشریه پالتیکو در گزارشی با استناد به ۲ تن از مقامات آگاه آمریکایی و اشاره به برنامه رئیس‌جمهور اوکراین موسوم به «طرح پیروزی» می‌نویسد: «رئیس‌جمهور ایالات متحده و نزدیک‌ترین دستیارانش تقریبا نسبت به طرح پیروزی زلنسکی مشکوک هستند و در خفا این طرح را زیر سوال می‌برند. آنها هم‌چنین می‌ترسند که تصمیم زلنسکی برای تداوم حملات به کورسک، مسیر بلندمدت این درگیری را تحت تاثیر قرار دهد.»

پالتیکو: بایدن نسبت به «طرح پیروزی» زلنسکی مشکوک است
سخنرانی «ولودیمیر زلنسکی» در مجمع عمومی سازمان ملل - ۲۵ سپتامبر (۴ مهر)

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ یک طرحی را تحت عنوان به اصطلاح «صلح» ۱۰ بندی مطرح کرد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان بر اساس فرمول «همه برای همه» و هم‌چنین تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است. طرح مدنظر زلنسکی هم‌چنین شامل اصولی مانند خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین و احیای «تمامیت ارضی کامل» این کشور است. علاوه بر این، زلنسکی خواستار تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران «خسارت‌های مالی» این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه شده است.

رسانه خبری بلومبرگ هم اخیرا به نقل از شخصی ناشناس که به گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور اوکراین با رهبران خارجی آگاه است، گزارش کرد: «هیچ شگفتی در به اصطلاح طرح پیروزی زلنسکی وجود ندارد و این طرح نمی‌تواند چیزی را در جنگ تغییر دهد.»

مقام دیگری که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با بلومبرگ این «طرح پیروزی» زلنسکی را «لیست آرزو» خواند و گفت دستاوردی برای اوکراین به همراه نخواهد داشت.

عدم پاسخ‌دهی غرب به درخواست زلنسکی برای استفاده از تسلیحات دوربرد

پالتیکو در ادامه در رابطه با مسئله حیاتی جنگ اوکراین و درخواست رئیس‌جمهور زلنسکی مبنی بر صدور مجوز برای استفاده از تسلیحات دوربرد برای حمله به خاک روسیه، نوشت: «رئیس‌جمهور ایالات متحده و هم‌چنین کر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا به درخواست زلنسکی برای استفاده از تسلیحات دوربرد در حمله به عمق خاک روسیه پاسخی ندادند.»

«ولودیمیر زلنسکی» مدتهاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.

پالتیکو: بایدن نسبت به «طرح پیروزی» زلنسکی مشکوک است
موشک دوربرد «سایه طوفان»

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه از کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار خبر داد و گزارش کرد: «این کمک‌های جدید واشنگتن به کی‌یف شامل یک بمب سُرشی با دقت بالا و با برد ۱۳۰ کیلومتر است. این موشک‌ها هم‌چنین برای تسلیحات اوکراین نوعی ارتقای اصلی محسوب می‌شود و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در فاصله‌های امن‌تر از آن‌ها استفاده کنند. این بمب که می‌تواند اهداف را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد، قرار است از هواپیماهای جنگنده پرتاب شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «من به وزارت دفاع دستور داده‌ام تا تمام کمک‌های امنیتی باقی‌مانده خود را که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری من برای اوکراین تعیین شده است، اختصاص دهد.»

رئیس‌جمهور اوکراین هم در واکنش به کمک‌ جدید واشنگتن به کشورش ادعا کرد: «کمک‌ نظامی ایالات متحده به اوکراین به ارزش هشت میلیارد دلار به ما این امکان را خواهد داد تا در برابر روسیه به پیروزی دست یابیم.»

طبق آنچه مقامات مذکور آمریکایی به پالتیکو گفته‌اند، به‌رغم هشدار جدی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درخصوص استفاده از تسلیحات دوربرد علیه خاک این کشور، گفت‌وگوها پیرامون این مسئله همچنان توسط دولت آمریکا در دست بررسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha