محمدرضا تاجیک در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته افرادی که فارغ التحصیل می شوند باید یک مهارت فرا گرفته باشند و نسبت به این مسئله نظارت می شود. در نظام قدیم کشور نیز یک روز در هفته در مقطع متوسطه دانش آموزان باید سر کار می رفتند و حرفه ای می آموختند و نظارت از طریق مدرسه به طور منظم انجام می گرفت و نتیجه آن بعد از گذشت چند سال این بود که حداقل در کاری که به آن تمایل و علاقه داشت و آن را انتخاب کرده بود بدون هیچ اجباری وارد بازار کار می شد.
تاجیک ادامه داد: در حال حاضر این شیوه در کشورهای توسعه یافته انجام می شود و دانش آموزان باید حتماً در دوران متوسطه یک شغل یا حرفه را بیاموزند ولی متاسفانه ما در نظام جدید این موضوع را حذف کردیم و نادیده گرفتیم. ضمن اینکه وزارت کار و متولیان مربوطه در دهه اخیر دو طرح استاد شاگردی و کارورزی را ارائه کردند که تشکل های کارگری به خاطر سوء استفاده برخی کارفرمایان از این طرح با آن مخالفت کردند.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران تصریح کرد: امروز به دلیل برخی سوء استفاده ها در بحث امنیت شغلی و قراردادهای موقت شاهد هستیم که ۹۸درصد قراردادهای کار در کشور موقتی است و ما نگرانی این موضوع را احساس می کردیم که در آینده نزدیک با حضور کارگرانی در جامعه مواجه خواهیم بود که به دلیل نداشتن امنیت شغلی مورد سوء استفاده قرار گرفته اند به نحوی که بعد از دوسال کارورزی بدون آنکه بیمه شده باشند کارفرما آنها را دیگر به کار نگرفته است.
وی با تاکید بر رواج مهارت آموزی در دانشگاهها اظهار کرد: هدف از تاسیس دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی این بوده که افراد متخصص و ماهر برای جامعه تربیت شوند و دانشجویان در کنار مباحث تئوری مباحث عملی را نیز یاد بگیرند.
تاجیک گفت: در کشورهایی مثل آلمان مدارک علمی کاربردی مورد توجه خاصی قرار دارد چون آنها به نیروی ماهر در صنعت می اندیشند ولی ما در دانشگاه بیشتر روی مباحث تئوری متمرکز می شویم. امروز اکثر شرکتهای خصوصی داخلی با مدرک تحصیلی کار ندارند و به مدرک حقوق نمی دهند، بحثشان بیشتر تخصص و تجربه و خروجی کار است لذا باید دانشجویانی ماهر و با تجربه تربیت کنیم.
به گفته به گفته رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در حوزه کارگری کسانی که تجربه و تخصص دارند و در یک شغل و حرفه دارای هستند هیچ وقت بیکار نمی مانند بنابر نیاز است که وزارت کار به عنوان متولی کار موضوع آموزشهای فنی و حرفهای را جدیتر بگیرد و ارائه آموزشهای مهارتی در کارگاهها را الزامی کند.
وی خاطرنشان کرد: کارگری که ماهر باشد به لحاظ امنیت شغلی و معیشتی نگران نخواهد بود و بحرانها و نگرانی ها در خصوص اشتغال بیشتر برای کسانی است که فاقد تجربه و مهارت هستند و توانایی ورود به بازار کار را ندارند لذا لازم است سرمایه گذاری و فرهنگ سازی بیشتری در بحث مهارت آموزی و توسعه آموزشهای مهارتی در کشور صورت گیرد.
انتهای پیام