سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل: با واکنش شتاب‌زده در سوریه ریسک نکنید

یک دیپلمات ارشد بازنشسته انگلیس از سیاستمداران خواست که با "واکنش شتاب‌زده" علیه حمله شیمیایی صورت گرفته در حومه دمشق، ریسک نکنند.

یک دیپلمات ارشد بازنشسته انگلیس از سیاستمداران خواست که با "واکنش شتاب‌زده" علیه حمله شیمیایی صورت گرفته در حومه دمشق، ریسک نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، جرمی گرینستاک، نماینده ویژه انگلیس در عراق و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل که هم‌اکنون بازنشسته شده است، تصریح کرد که با دنبال کردن یک طرح طولانی مدت با حمایت مسکو، پایان دادن به کشتارها در سوریه "راحت‌تر و محتمل‌تر" بود.

گرینستاک گفت که این احتمال رو به کاهش است که بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل موفق به یافتن شواهد یک حمله شیمیایی شوند که بتوان با آن روسیه را برای واکنش نظامی علیه سوریه توجیه کرد.

وی ادامه داد: اگر بازرسان سازمان ملل هیچ شواهدی پیدا نکنند، اکثریت شاهدان خواهند دانست که باید به مرحله دوم تصمیم‌گیری در این خصوص وارد شوند که آیا واکنش به استفاده از تسلیحات شیمیایی مهمتر است یا به کارگیری راهی که در آن با همیاری آمریکا و روسیه بتوان مردم سوریه را نجات داد. احتمالا این معیار چه در بلند مدت و چه میان مدت، مهمتر از ملاک استفاده از تسلیحات شیمیایی به تنهایی است.

وی افزود: بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل باید شواهد روشنی را مبنی بر اینکه نیروهای بشار اسد مسئول حمله به ماشین حامل آنها بوده‌اند، پیدا کنند. این احتمال بسیار کم است که آنها بتوانند چنین کار را انجام دهند.

سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل عنوان کرد: من تصور می‌کنم که پارلمان انگلیس منتظر پیدا شدن شواهد لازم برای تصمیم‌گیری در این زمینه باقی خواهد ماند.

وی گفت که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با فراخواندن پارلمان این کشور برای تصمیم‌گیری، مطمئن‌ترین راه را در پیش گرفته است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 0000499462
  • خبرنگار :

برچسب‌ها