یک روانشناس تاکید کرد: شاید بتوان گفت عادت به تقلب کردن در امتحانات ریشه در کودکی دارد، اما یکی دیگر از عوامل اصلی آن را میتوان بیانگیزگی و بیعلاقگی به رشته تحصیلی عنوان کرد.
نسرین ریاحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: تقلب کردن در کودکان و نوجوانان تا حدودی ریشه در شیطنت داشته و تقریباً هر کس در سنین پایین آن را به نوعی تجربه میکند، اما اینکه به صورت عادت درآمده و تا سن بالاتر و دوران دانشجویی ادامه یابد صورت خوشی نداشته و زمینهساز بیسوادی فرد و بیاعتباری بین اساتید و کادر دانشگاه میشود.
این روانشناس ادامه داد: اگر عادت به تقلب کردن را بخشی از شخصیت شکل گرفته در کودکی فرد بدانیم معلمان و مربیان نقش اول را ایفا میکنند، در واقع اگر کودک یا نوجوان از تقلب در امتحانات نتیجه مطلوبی کسب کرده و به نمره دلخواه خود دست یابد این امر در وجودش نهادینه و تقویت میشود، از این رو نحوه برخورد آموزگاران و اعمال جریمه در مواجهه با فرد متقلب شخص را متحول کرده و استمرار این عمل به مرور کمرنگتر میشود، به همین خاطر بهتر است مربیان و دبیران به راحتی از کنار تقلب دانشآموزان نگذرند.
وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر موارد مذکور نظام آموزشی غلط و تاکید روی امتحان به عنوان تنها راه سنجش میزان اطلاعات دانشجو نیز مزید بر بیعلاقگی فرد به رشته تحصیلیاش شده و زمینه تقلب را فراهم میکند، در حالی که اساتید میتوانند در طول ترم با روشهای متعدد دانشجویان را مورد سنجش قرار داده و از میزان استرس آنها و در نتیجه گرایش به تقلب بکاهند؛ چرا که استرس، بیانگیزگی و بیعلاقگی دو مولفه اصلی تکیه فرد به تقلب محسوب میشود و آینده خوبی برای این دسته از دانشجویان رقم نمیزند.
نظرات