• یکشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-29701

امام جمعه زنجان:

پخش 20 ساعته شبکه اشراق، نقطه عطفی در توسعه استان است<BR> مدیرکل صدا و سیمای استان:<BR> دفاع ژورنالیستی، از اهداف افزایش ساعات پخش شبکه اشراق

پخش 20 ساعته شبکه اشراق، نقطه عطفی در توسعه استان است<BR> مدیرکل صدا و سیمای استان:<BR> دفاع ژورنالیستی، از اهداف افزایش ساعات پخش شبکه اشراق

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، افزایش ساعات پخش شبکه اشراق به 20 ساعت در شبانه‌روز را نقطه عطفی در توسعه استان دانست و گفت: این امر یکی از اتفاقات مهم استان محسوب می‌شود که انتظار تحقق آن با چنین سرعتی را نداشتیم.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی واعظی در مراسم افتتاح پخش 20 ساعته شبکه استانی اشراق، اظهار کرد: در حال حاضر، توسعه و نفوذ رسانه‌ها در سراسر جهان و همچنین اقبال به آن با انگیزه‌های مختلف، به‌قدری است که حتی قدرت‌های بزرگ دنیا نیز باید بخشی از موجودیت خود را در رسانه تعریف کنند.

 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری شعار"جهاداقتصادی" را برای سال 90 برگزیده‌اند، تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم در این سال با تمام موانع مقابله کرده و آنها را از ميان برداريم. در واقع این موانع به هیچ وجه نباید ما را در راه رسیدن به اهدافی که در نظر گرفته‌ایم، تحت تأثیر قرار دهد.

 

همچنین استاندار زنجان در این مراسم با بیان اینکه فعالیت صدا و سیما فقط با عرضه تولیدات به مردم، نمود پیدا می‌کند، گفت: نمی‌توان بدون تحول در خروجی و تولیدات صدا و سیما، ادعای توسعه آن را داشت در واقع این توسعه هم از بعد سخت‌افزاری و با اعداد و ارقام و هم در بعد نرم‌افزاری و با ارتقاء کیفی برنامه‌ها، باید خود را نشان دهد.

 

محمد رئوفی‌نژاد، راه‌اندازی سیستم آپ‌لنیك و پخش ماهواره‌ای در صدا و سیمای مرکز زنجان را یکی از نقاط عطف این مرکز برشمرد و افزود: علاوه بر آن، مجهز شدن این مرکز به فرستنده دیجیتال و پخش 20 ساعته شبکه اشراق از نقاط مختلف دیگری است که در عملکرد صدا و سیمای مرکز زنجان شاهد هستیم.

 

وی با بیان اینکه افزايش ساعات پخش شبکه استانی یکی از نیازهای جدی زنجان محسوب می‌شد، گفت: پشتوانه این افزایش در ساعات پخش، تولید است و پشتوانه تولید نیز تلاشی است که در سطوح مختلف استان انجام می‌گیرد.

 

نماينده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به اینکه صدا و سیما رسانه‌ای است که زبان مردم بوده و پیام آنان را منتقل می‌کند، اظهار کرد: امروز با افزایش ساعات پخش صدا و سیمای مرکز استان، پیام مردم، به‌صورت رساتر و گسترده‌تر در سطح ملی و فراملی به روی آنتن‌های ماهواره‌ای می‌رود.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تعامل مردم و مسئولان و هدف‌گذاری دقیق و مشخص صدا و سیمای مرکز زنجان در راستای استفاده از این ظرفیت، از چنین فرصتی نهایت بهره و استفاده برده می‌شود.

 

مدیر کل صدا و سیمای مرکز زنجان نیز دراین مراسم گفت: در حال حاضر در سطح دنیا شرایطی تحت عنوان رقابت رسانه‌ای حاکم است که در مجادلات ژورنالیستی از آن به‌عنوان جنگ رسانه‌ای یاد می‌شود، استراتژی پروپاگاندایی جای خود را به استراتژی ارتباط می‌دهد. در این استراتژی نگاه‌های سنتی مبنی بر ابزارگرایانه بودن رسانه رخت بر می‌بندد و از همین رو ورود به فاز ارتباطی، نیازمند هماورد ویژه و آمادگی خاص است.

 

علی اکبر رزمجو افزود: ما نیز برای اینکه در وادی جنگ رسانه‌ای و در استراتژی و تاکتیک‌های رسانه‌ای و همچنین در منش‌های ارتباطی حرفی برای گفتن داشته باشیم و صدای‌مان در هجمه این رقابت‌ها فروکش نکند، اقدام به افزایش پخش شبکه استانی کردیم.

 

وی، حاکم شدن دیپلماسی رسانه‌ای را دومین هدف افزایش ساعات پخش شبکه استانی اشراق عنوان کرد و گفت: امروز در سطح دنیا و همچنین در سطح ملی دیپلماسی رسانه‌ای جایگزین دیپلماسی عمومی شده است. در واقع باید پذیرفت که رسانه، مولود مدرنیسم است و هرجا که اراده جمعی باشد، رسانه نيز حضور خاص خود را دارد.

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان تصریح کرد: در دنیایی که دیپلماسی رسانه‌ای وجود دارد، نقش حاکمان و دولت‌مردان در سرنوشت‌سازی، کمرنگ شده و به همان نسبت، حضور اراده جمعی در تعیین سرنوشت، پررنگ‌تر می‌شود. همچنین امروز ارتباط رسانه با مردم شکل دیگری از تقسیم‌بندی قدرت را مطرح کرده است و با وجود اینکه رسانه، زمانی به عنوان ابزار قدرت مطرح بود، امروز در تقسیم قدرت جانمایی می‌کند.

 

رزمجو، تحولات منطقه خاورمیانه را مؤید این امر دانست و افزود: در حال حاضر، قدرت‌های دنیا برای اینکه در وادی دیپلماسی رسانه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشند، فشارهای عملی خود را ابعاد نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را یا از طریق نهادسازی اعمال می‌کنند و یا از طریق تبلیغات روانی و در این میان رسانه‌های ما نیز باید خود را مجهز به همان ابزارهایی کنند که دشمنان ما بر آن تکیه دارند.

 

این مقام مسئول همچنين يادآور شد: زمانی این دیدگاه بر رسانه‌ها حاکم بود که بودن توجه به دریافت و گیرایی مخاطب، پیام را به او منتقل می‌کردند، ولی امروز باید آنچه که مخاطب نیاز دارد به او عرضه شود و از این منظر مخاطبان به دو دسته سنتی و مترقی تقسیم می‌شوند و در همین دو دسته نیز دو نوع مخاطب اعم از فعال و غیرفعال وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه مخاطبان غیرفعال، منفعل هستند، ولی روحیه و افکار مخاطبان فعال به سختی تأثیر می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب، وقتی به مخاطب توجه شود، یعنی محتوا هدف قرار داده شده است و وقتی که محتوا هدف قرار گیرد، حتماً باید به تکنیک‌های روز مجهز بود و همین امر، سومین هدف عمده از افزایش ساعات پخش شبکه استانی اشراق می‌باشد.

 

رزمجو در پایان 20 ساعته بودن پخش شبکه اشراق را فرصت مناسبی برای آشکار کردن ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم این رسانه بتواند با آشکارسازی و عریان کردن موانع توسعه و همچنین پرورش قوت‌های استان در زمینه‌های مختلف، موجبات رشد و توسعه استان را فراهم آورد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha