بر اساس مطالعات علمی و نظرات کارشناسان، برای کاهش مشکل ترافیک به اتخاذ راهکارهای جامع و علمی نیاز است که از جنبههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فنی قابل پیادهسازی باشند. در ادامه، راهکارهای مقابله با پارک دوبل با توجه به مطالعات علمی و نظرات کارشناسان ترافیک بررسی خواهد شد.
افزایش تعداد و کیفیت پارکینگهای عمومی و طبقاتی
یکی از اصلیترین دلایل بروز پارک دوبل در شهرهای بزرگ، کمبود فضای کافی برای پارک خودروها است. در زنجان، همانطور که کارشناسان ترافیک اشاره کردهاند، نبود پارکینگهای مناسب، شهروندان را به سمت استفاده از فضاهای کنار خیابان و در برخی موارد پارک دوبل سوق میدهد.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان، ساخت پارکینگهای طبقاتی در نقاط مختلف شهر میتواند تأثیر مثبتی در کاهش پارک دوبل داشته باشد. این پارکینگها نه تنها فضای کافی برای پارک خودرو فراهم میآورد، بلکه از تجمع خودروها در خیابانها و معابر عمومی جلوگیری میکند.
در کنار پارکینگهای طبقاتی، استفاده از پارکینگهای هوشمند نیز به عنوان یک راهکار علمی مطرح است. در این سیستمها، ظرفیتهای پارکینگها به صورت آنلاین به رانندگان اطلاع داده میشود و از ایجاد ترافیکهای اضافی برای پیدا کردن جای پارک، جلوگیری میشود.
استفاده از سیستمهای حملونقل عمومی کارآمد
یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای کاهش پارک دوبل در زنجان، توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی است. مطالعات مختلف نشان دادهاند که هر چه حمل و نقل عمومی کارآمدتر و قابل دسترستر باشد، نیاز به استفاده از خودروهای شخصی و به تبع آن پارک دوبل کاهش مییابد. در این راستا، مسئولان شهری زنجان باید به توسعه شبکه اتوبوسرانی، تاکسیها و قطار شهری (در صورت امکان) توجه ویژهای داشته باشند.
بر اساس نظریههای حمل و نقل پایدار، تقویت سیستمهای حمل و نقل عمومی میتواند نقش مهمی در کاهش ترافیک و پارک دوبل ایفا کند. به گفته احمد حسینزاده، متخصص حمل ونقل و برنامهریزی شهری، با ارائه گزینههای حمل و نقل عمومی متنوع و کارآمد، مردم تمایل بیشتری به استفاده از این وسایل خواهند داشت و در نتیجه، خودروهای شخصی در سطح شهر کاهش مییابد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در این رابطه با اشاره به تلاشهای انجام شده در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان، اظهار میکند: با تلاشهای انجام شده در حال حاضر با نوسازی بخشی از ناوگان ۳۰ دستگاه ون، ۳۶ دستگاه مینیبوس، ۲۷ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۲۲ دستگاه اتوبوس نو ملکی در حال جابهجایی مسافران در سطح شهر هستند.
داوود نوری با بیان اینکه باید پذیرفت که هسته مرکزی شهر ظرفیت پذیرش این حجم از تردد خودروهای شخصی را ندارد، عنوان میکند: با استفاده از ظرفیتهای موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی میتواند بسیاری از مشکلات ترافیکی را در هسته مرکزی شهر مدیریت کرد. در حال حاضر پارک دوبل و معضلاتی از این دست باعث شده است که هسته مرکزی شهر با ترافیک شهدید مواجه شود.
وی ظرفیت فعلی ناوگان شهری زنجان برای جابهجایی مسافر را ۱۰۰ هزار نفر بهصورت روزانه عنوان کرده و یادآور میشود: این در شرایطی است که فقط ۴۰ هزار نفر از این خدمات بهره میبرند در حالی که معضل نبود پارکینگ و ترافیک بالا در هسته مرکزی شهر باید افراد را به سمت استفاده از خدمالت شهرداری سوق دهد. باید به این نکته نیز توجه داشت که این خدمات مقرون به صرفه نیز است.
ایجاد سیاستهای ترافیکی هوشمند و برنامهریزی شهری دقیق
مدیریت ترافیک و برنامهریزی شهری نقش تعیینکنندهای در کاهش پارک دوبل دارد. یکی از راهکارهای علمی برای مقابله با این مشکل، ایجاد سیستمهای ترافیکی هوشمند است که بتوانند به طور خودکار جریان ترافیک را کنترل و مدیریت کنند. به عنوان مثال، استفاده از دوربینهای مدار بسته و حسگرهای ترافیکی که در زمان واقعی اطلاعات مربوط به ترافیک و پارک خودروها را جمعآوری میکنند، میتواند به مدیریت بهینه ترافیک کمک کند.
طبق بررسیهای علمی، استفاده از فناوریهای نوین در شهرها، مثل سیستمهای مدیریت پارکینگ هوشمند و دوربینهای نظارتی، موجب کاهش تخلفات پارکینگ، از جمله پارک دوبل، میشود. این سیستمها میتوانند از طریق نظارت دقیقتر و اعمال جریمههای آنی، رفتار رانندگان را کنترل کرده و از بروز مشکلات ترافیکی جلوگیری کنند.
سرهنگ سیدحبیب موسوی در این رابطه میگوید: با توجه به حجم بالایی خدماتی که در هسته مرکزی شهر و برخی مناطق ارائه میشود، شاهد افزایش پارک دوبل هستیم و روزانه حدود ۳۵۰۰ اعمال قانون فقط در تخلفات ساکن ثبت میشود و این به دلیل است که در بسیاری از موارد به علت نبود پارکینگ و حذف پارکینگهای نابهجا افراد مجبور به پارک در این محلها میشوند، حتی به قیمت اعمال قانون.
وی ادامه میدهد: شهرداری زنجان در زمان حذف پارکینگ باید به این نکته توجه داشته باشد که آیا محلی برای جایگزینی این حذفیات در نظر گرفته شده است. در هسته مرکزی شهر که محل تجمع مطب پزشکان، مراکز خرید بزرگ و خدماتی از این دست است ما با مشکل شدید پارکینگ و حذفیات زیاد پارکینگ در ساختمانهای نوساز هستیم. در حالی که روش جایگزینی نیز در نظر گرفته نشده است و مردم نیز در این شرایط نمیدانند چه کار کنند.
آموزش شهروندان و تغییر فرهنگ پارکینگ
یکی از چالشهای بزرگ در زمینه پارک دوبل، رفتارهای نادرست رانندگان است که به دلیل ناآگاهی یا بیتوجهی به قوانین، اقدام به پارک در مکانهای غیرمجاز میکنند. به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان یکی از مهمترین راهکارها برای مقابله با پارک دوبل، آموزش عمومی است. مردم باید از خطرات و تبعات پارک دوبل آگاه شوند و این آگاهی باید از طریق کمپینهای تبلیغاتی، رسانهها و مدارس در جامعه گسترش یابد.
در این راستا، پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان میتواند با برگزاری کارگاههای آموزشی برای رانندگان و حتی شهروندان در خصوص اهمیت رعایت قوانین ترافیکی و نحوه پارک صحیح، تأثیر مثبتی بر کاهش این معضل بگذارد. همچنین، در کنار آموزش، تغییر فرهنگ عمومی در خصوص احترام به حقوق دیگران و نظم در ترافیک نیز میتواند به عنوان یک راهکار فرهنگی مهم در کاهش پارک دوبل به شمار آید.
موسوی در این خصوص میگوید: وقتی به دنبال نهادینه کردن رفتاری در جامعه هستیم در کنار آن باید به زیرساختها نیز توجه شود. متاسفانه در رابطه با مسائل ترافیکی همچون پارک دوبل با مشکل زیرساخت همچون کمبود پارکینگ مواجه هستیم.
وی میافزاید: البته خود مردم نیز متوجه باشند که پارک دوبل تجاوز به حریم جامعه است و در جایی که مشکل وجود دارد باید از ناوگان حل و نقل عمومی بهره ببرند و خودرو شخصی را راهی خیابانها نکنند.
تشدید نظارت و افزایش جریمههای پارک دوبل
با توجه به اینکه بسیاری از رانندگان به دلیل عدم وجود نظارت کافی و یا کمبود جریمههای قوی اقدام به پارک دوبل میکنند، یکی دیگر از راهکارهای علمی برای مقابله با این معضل، تشدید نظارت و افزایش جریمهها است. برای کاهش پارک دوبل در زنجان، باید از سیستمهای نظارتی هوشمند برای شناسایی و جریمه رانندگان متخلف استفاده شود. این جریمهها میتوانند از طریق پیامک یا سیستمهای آنلاین برای رانندگان ارسال شود. در کنار جریمههای نقدی، برنامهریزی برای اعمال محدودیتهای بیشتر در برخی از مناطق پرتردد نیز میتواند مفید واقع شود.
و اما .....
پارک دوبل در زنجان به عنوان یک مشکل ترافیکی، نیازمند راهکارهای جامع و علمی است. از آنجا که این مشکل نه تنها ترافیک را مختل میکند بلکه ایمنی شهروندان را تهدید میکند، لازم است که مسئولان شهری، پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری اقدامات جدیتری در راستای حل این مشکل انجام دهند. به کارگیری سیستمهای هوشمند، افزایش پارکینگهای عمومی، ترویج حملونقل عمومی و آموزش شهروندان از جمله راهکارهای مؤثر برای مقابله با پارک دوبل در زنجان هستند که میتوانند به کاهش این معضل کمک کنند.
انتهای پیام
نظرات