• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99122620319
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

در مقایسه با سال ۹۸ ثبت شد؛

کاهش ۳۵ درصدی حوادث در چهارمحال و بختیاری

کاهش ۳۵ درصدی حوادث در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۹۹ حدود ۴۷ حادثه در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۵ درصدی حوادث مواجه بودیم، اما حوادث آتش‌سوزی و زلزله روند افزایشی داشت.

خسرو کیانی ۲۶ اسفندماه در هشتمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در چهارمحال و بختیاری از تدوین سند کاهش خطر در استان خبر داد و گفت: در این سند ۲۵ حادثه دارای اولویت با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط جمع‌بندی و برای مقابله با این حوادث سناریو تدوین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود ۷۳ حادثه در استان به ثبت رسید، گفت: این عدد در سال ۹۹ به ۴۷ حادثه کاهش پیدا کرد، امسال مجموع حوادث در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بود، اما در حوادثی مانند زلزله و آتش‌سوزی با افزایش روبرو بودیم که این مسئله یک زنگ خطر جدی برای استان محسوب می‌شود.

وی در خصوص حادثه ترکیدگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه شهرستان اردل، افزود: طبق برآوردهای اولیه به این منطقه حدود نیم میلیون دلار در بخش محیط‌زیست و  ۱۷۶ میلیارد تومان در سایر بخش‌ها برآورد شده است.

کیانی گفت: باتوجه به اینکه استان مجاور وظیفه مدیریت بحران در منطقه سرخون را برعهده داشت موجب بروز برخی ضعف‌ها در مدیریت حادثه ترکیدگی لوله نفت شد، همچنین نبود تجهیزات و امکانات مناسب با نوع حادثه در چهارمحال و بختیاری و نداشتن دسترسی به مسئولان ذیربط از جمله موانع و مشکلات در مدیریت این حادثه بود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در تاریخ چهارم و پنجم فروردین‌ماه سال‌جاری سرمازدگی به باغات حدود ۸۳ میلیارد تومان خسارت وارد کرد، توضیح داد: همچنین سیل و بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه حدود ۳۶ میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرد.

وی با بیان اینکه خسارات وارده به چهارمحال و بختیاری بر اثر حوادث سال ۹۹ حدود ۱۴۴ میلیارد تومان بوده است، گفت: دولت تنها ۲۰ درصد این خسارات را می‌تواند جبران کند.

کیانی با بیان اینکه بیش‌ترین حوادث از جمله سیل، زلزله، رانش زمین و ... در چهارمحال و بختیاری در بازه زمانی ۲۵ اسفندماه تا تاریخ ۱۶ فروردین رخ می‌دهد، عنوان کرد: بنابراین باید آمادگی لازم برای رویارویی با حوادث احتمالی در تعطیلات نوروز وجود داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به‌همین منظور برقراری کشیک کاری، مشخص کردن سه رده جانشینی در دستگاه‌های اجرایی، آماده‌باش دستگاه‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی، ساماندهی و بروز کردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، شناسایی نقاط پرخطر و ... باید در دستور کار اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قرار بگیرد.

ورود به دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ ممنوع شد

در ادامه مرتضی زمانپور فرماندار شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: هرساله بارش‌ها در ماه اسفند و فروردین بیش‌ترین خسارت را به این شهرستان وارد می‌کند، بنابراین از روستاهای در معرض خطر بازدیدی صورت گرفت و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شد.

وی با اشاره به اینکه به‌علت کاهش بارش با کوچ زودهنگام عشایر مواجه خواهیم شد، گفت: برای جلوگیری از کوچ عشایر گردنه تازار مسدود شده است.

زمانپور خاطرنشان کرد: برای حفاظت از دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ ورود گردشگر و عشایر به این منطقه ممنوع شد.

خسارت ۱۴ میلیاردی به باغات چهارمحال و بختیاری بر اثر سرمازدگی

در پایان عطاء‌الله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرمازدگی باغات در تاریخ ۹ اسفندماه سال‌جاری، گفت: حدود ۱۰ درصد باغات بادام به مساحت ۵۶۰ هکتار و ۲۰ درصد باغات زردآلو به مساحت ۳۸۰ هکتار دچار سرمازدگی شد، طبق برآوردها میزان خسارت ناشی از سرمازدگی در باغات استان ۱۴ میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: همچنین در سال ۹۹ در بخش زراعی به ۲۴ هزار و ۱۹۱ هکتار از اراضی کشاوزی، ۲۳۰۰ هکتار از باغات، ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار راس دام و ۷۷ تن آبزیان خسارت وارد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha