به گزارش ایسنا، در دومین سالگرد برپایی این رویداد، "فرشته کریمی" بنیانگذار سیدان به خبرنگار ایسنا گفت: سیدان به معنی سینمادانایی؛ توانایی پاسخگویی به نیازهای سهگانه نظیر سرگرمی، آگاهی بخشی و نشر دانش(سواد رسانه) را دارد. این رویداد اسفند دوسال پیش زاده شد.
وی افزود: در دنیای امروز دیگر لازم نیست ساعتها را به انجام فعالیتهایی خشک و صرفا آموزنده بگذرانیم تا چیزهای جدید یاد بگیریم بلکه منابع یادگیری جدید، سرگرمی و یادگیری و دانایی جوری با هم تلفیق میشوند که دیگر فرق گذاشتن بینشان غیرممکن است.
قابلیت برگزاری سیدان در موسسات آموزشی و اجتماعی
کریمی گفت: در "سیدان"، در نظر داریم تا با مشاهده فیلمهای جذابی که داستانی کارآفرینانه دارند و با کمک یک تسهیلگر، فضایی را ایجاد کنیم تا در آن ضمن لذت بردن و سرگرم شدن، با ایدههای جدید آشنا شویم. رویکردهای حل مسئله را بررسی کنیم و در یک کلام، مهارتهای زندگی و حرفهایمان را افزایش دهیم. جلسات سینمادانایی هم چنین قابلیت برگزاری در مدارس، سازمانها و موسسات آموزشی و اجتماعی را دارند.
وی گفت: شخصیتهای که در فیلمها میبینیم به جای ما زندگی میکنند. مشکلات عجیب و غریبی بر سر راه زندگیشان سبز میشود، فریب میخورند یا فریب میدهند، جسارت به خرج میدهند و با ترسهایشان رو به رو میشوند، به دردسر میافتند با تعارضات درونی شان دست و پنجه نرم میکنند، عشق میورزند، شکست میخوردند و دوباره بلند میشوند(یا نمی شوند!) و در نهایت، رشد میکنند و یک سفر قهرمانی را پشت سر میگذارند. و این ما هستیم که روی صندلی امن تماشاگر نشستهایم و زندگیهایشان را نگاه میکنیم. با این حال، گرچه جایمان در فاصلهای دور از تمام این ماجراها امن است اما ناگهان متوجه میشویم که چقدر زود وارد دنیای داستان شدهایم و با شخصیتها همذات پنداری میکنیم. و این تاثیر شگفت انگیز پرده جادویی است.
بنیان گذار رویداد سیدان، افزود: بر خلاف چیزی که ممکن است تصور شود، فیلم ها فقط برای سرگرمی نیستند! از آنجا که بهترین روش یادگیری، مشاهده است، هر کدام از فیلمها راهشان را به درون ما باز میکنند و تاثیری منحصر به فرد به جای میگذارند. برای دیدن این تاثیر تنها کافی است چند ثانیه چشمهایمان را ببندیم و به ماندگارترین شخصیتهای سینمایی که تا به حال دیدهایم فکر کنیم تا به این نتیجه برسیم که چرا از فیلم دیدن برای یادگیری و تمرین مهارت های جدید و توسعه مبتنی بر دانایی استفاده نکنیم؟
وی گفت: اصطلاح Entertainment-Education (EE)یا سرگرمی-آموزشی هم روش آموزشی مدرن و موثری است که سینما دانایی از آن بهره میبرد. این روش الگویی ارتباطی و تعاملی است که میخواهد به یک مسئله اجتماعی بپردازد. چنین یادگیری به دلیل آن که با عنصر سرگرمی همراه است، بیشترین و ماندگارترین نوع یادگیری است.
این رویداد همراه با یک تحلیلگر و تسهیلگر مجرب همراه است. تحلیل افراد از یک فیلم واحد دنیایی رنگارنگ است. هرکسی برداشت منحصر به فرد خودش را دارد و میتواند توجه دیگران را به نکته نادیدهای جلب کند.
نقش تسهلیگر در رویداد سیدان
کریمی افزود: در جلسات سیدان، حضور یک تسهیلگر کمک میکند تا ضمن همافزایی و دانایی که از طریق دیدگاههای متفاوت حاصل میشود،روی مفاهیم مشخص و آموزنده فیلم تمرکز کنیم. تسهیلگر و شرکت کنندگان در مورد نکات آموزشی و تحلیلی فیلم صحبت میکنند. افراد تجربیات عملی خود را در میان می گذارند و شرکت کنندگان میتوانند با مدیران و کارآفرینان با سابقه، مشاوران و افراد متخصص ارتباط برقرار کنند.
کریمی گفت: تا به امروز ۱۶ رویداد داشتیم که ۱۵ فیلم و یک تحلیل تبلیغهای بازرگانی بود. جلسه شانزدهم نیز که مصادف با تولد سیدان است. چندین جلسه بخاطر شیوع کرونا کنسل شده ولی حتی الامکان تمایل داریم تا مسایل اینچنینی مانع از برگزاری رویداد نشوند و سعی در برگزاری به صورت لایو و زنده را ایجاد کردیم.
افزایش سواد رسانهای نیز یکی از اهداف سینما دانایی
وی افزود: در دومین سالگرد سیدان، پخش و تحیلی مستند "معضل اجتماعی" را در نظر گرفتیم. این مستند در ژانر درام-مستند، به کارگردانی :جفاورلووسکی" ظهور رسانههای اجتماعی و آسیبی که به جامعه میزند را بررسی میکند.
وی با اشاره به اینکهرسانهها و محتوایی که ارائه میکنند امروزه نقش غیرقابل انکاری در زندگی ما دارند، افزود: افزایش سواد رسانهای نیز یکی از اهداف سینما دانایی است. هدف اصلی از آموزش سواد رسانهای این است که بتوانیم مفاهیمی را که از این طریق به دست میآوریم، درک و تفسیر کنیم، در مورد درستی یا نادرستیاش تحقیق و آن را به خوبی ارزیابی کنیم.
گفتنی است شانزدهمین جلسه از رویداد سیدان همزمان با دومین سالگرد برپاییاش، همراه با تحلیل و نقد مستند معضل اجتماعی توسط حامد توکل در خانه استارتاپ کرج برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات