• چهارشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99112921982
  • منبع : نمایندگی همدان

سی‌وپنجمین یادواره شهدای عملیات والفجر ۸ در همدان برگزار شد

سی‌وپنجمین یادواره شهدای عملیات والفجر ۸ در همدان برگزار شد

ایسنا/همدان سی و پنجمین یادواره شهدای عملیات والفجر ۸ امروز با حضور برخی از اعضای خانواده شهدای این عملیات، رزمندگان و مسئولان شهرستان در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.

حاج کریم مطهری، یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که در عملیات والفجر ۸ حضور داشته است، در این مراسم خاطراتی از این عملیات و همرزمانش بیان کرد و شرح داد: عملیات والفجر ۸ در ادامه عملیات‌هایی که همه ساله و معمولاً در زمستان انجام می‌دادیم، انجام شد و آن زمان به تیپ انصارالحسین(ع) همدان مأموریت دادند که در منطقه هویزه حضور پیدا کند و به شناسایی مشغول شود.

وی ادامه داد: آن منطقه، منطقه‌ای سراسر آبی در بالای جزایر مجنون بود و پس از آن که بچه‌ها در آنجا مستقر شدند، شناسایی را انجام دادیم. اوایل جنگ تحمیلی مردم این منطقه آنجا را رها و فرار کرده بودند اما احشامشان در آنجا مانده بود و طی گذشت سال‌ها حالت وحشی پیدا کرده بودند بنابراین منطقه عجیب و جالبی بود.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: آن طرف منطقه حوضچه نام داشت و مسجدی در آن بود که بسیاری از شهدا در آن نماز خوانده و راز و نیاز کرده بودند. تمام تیم پشتیبانی به این مکان آمدند و شهید علی چیت‌سازیان فرمان داد به خرمشهر برویم.

وی اضافه کرد: به نیمه‌های بهمن ماه رسیده بودیم و در خرمشهر مستقر شدیم و عملیات شروع شد اما به جزایر حمله و قرار شد ادامه عملیات را بعداً انجام دهیم. گردان ۱۵۴ به فرماندهی حاج رضا شکری‌پور در یک پاساژ در شهرک ولی‌عصر(عج) مستقر شدند و ما در یک جزیره بودیم و درگیری سختی وجود داشت به طوریکه وقت راه رفتن باید از روی بدن‌های شهیدان و عراقی‌ها عبور می‌کردیم.

مطهری بیان کرد: به بنده دستور دادند به عقب برگردم و وقتی که به مقر رسیدم شب بود و قرار شد به شهرک ولی‌عصر(عج) بروم و بچه‌ها را بیاورم. در مسیر همراه با حاج رضا که سوار بر ماشین بودیم مجروح شدیم و ما را به اهواز منتقل کردند، با وجود جراحت زیاد، حاج رضا قبول نکرد به همدان برگردد و دوباره راهی خرمشهر شدیم‌.

وی با بیان اینکه حاج رضا نیروها را مانند فرزندان خود می‌دانست و ‌همیشه نگران آنها بود، خاطرنشان کرد: او دوباره فرماندهی گردان را بر عهده گرفت و به فاو رفتیم و قرار شد کل منطقه فاو را شناسایی کنیم و این مأموریت را انجام دادیم.

مطهری ادامه داد: شب ۲۸ بهمن‌ماه تیپ انصارالحسین(ع) با دو گردان ۱۵۵ همدان و ۱۵۳ تویسرکان عملیات را انجام داد. شهید چیت‌سازیان ابتدا پنج نفر از نیروها را جدا کرد و با موتور به فاو_البهار رفتند اما پس از دو ساعت خبر رسید که دشمن موتورها را زده و نیروها شهید شده‌اند، به فرمان شهید چیت‌سازیان چند نفر دیگر به سمت خط حرکت کردند که من نیز همراه آنها بودم.

وی اضافه کرد: بنده در گروهی بودم که سردار مظاهر مجیدی(فرمانده فعلی سپاه همدان) فرمانده‌اش بود و سرانجام زخمی شدم‌. بچه‌ها را به سمت جاده بردیم و به تانک‌ها و کمرشکن‌ها رسیدیم اما مهمات نداشتیم و حجم آتش دشمن زیاد بود، چند تانک را زدیم و حرکت را کُند کردیم و با عقب نشینی ما دشمن ضربه خورد و از عملیات بعدی صرف نظر کرد.

مطهری اظهار کرد: شب بعد قرار شد پاسگاه ام‌اقصر را بگیرند و بچه‌ها تا نزدیکی‌های پاسگاه رفتند اما دشمن اجازه نداد پاسگاه را تصرف کنیم و سر خاکریز قبل برگشتیم و دشمن بعد از چند روز می‌خواست فاو را دور بزند. عراق حمله شدیدی را شروع کرد و گردان‌های ۱۵۴ و ۱۵۲ نهاوند آن روز جانانه جنگیدند.

وی افزود: شهید سلگی شجاعانه با دو دسته نیرو سر جاده ایستاده بود و سر جاده خاکریز هم نداشت بنابراین قرار شد آسفالت جاده را برش دهند و خاکریز بسازند و فردای آن روز عملیات تک دشمن شروع شد و تمام قوای خود را جمع کرد جاده فاو_ام‌القصر را دور بزند اما بچه‌های نهاوند ایستادگی کردند و با اینکه عرصه تنگ بود حضور شهید چیت‌سازیان قوت قلبی برای بچه‌ها شد.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: نیروها با جانفشانی زیر خاکریز جلوی دشمن ایستادند و این جانفشانی آنقدر ارزشمند بود که فرمانده وقت سپاه پاسداران اعلام کرد تیپ انصارالحسین همدان تنگه احد ایران را حفظ کرد و از آن به بعد تیپ انصارالحسین(ع) به لشگر انصارالحسین(ع) تبدیل شد.

مطهری اظهار کرد: با اینکه شهیدان با از خود گذشتگی و شجاعت خون خود را پای نظام ریختند، امروز دیده می‌شود برخی جنگ و نظام را تحریف می‌کنند بنابراین جوانان باید در حفظ خون شهدا و خاطرات آن‌ها بکوشند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از کتاب «ایمان و تقوا» نوشته محمدباقر تقواجو رونمایی شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha