حجتالاسلام مهدی محمودی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جشنواره مدرسه انقلاب تصریح کرد: انجمن اسلامی دانشآموزان به دنبال تقویت گفتمان انقلابی بین دانشآموزان است، از همین رو جشنواره مدرسه انقلاب را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب برگزار میکند.
وی افزود: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان بهعنوان یکی از متولیان امر تعلیم و تربیت دانشآموزان به دلیل اهمیت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در بین دانشآموزان کشور، جشنواره دانشآموزی مدرسه انقلاب را بر اساس محتوای بیانیه گام دوم انقلاب برگزار میکند.
مسئول انجمنهای دانشآموزی استان قزوین اظهار کرد: بسترسازی جهت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برای دانشآموزان، جمعآوری ایدههای اقدامی نسل پنجم انقلاب، تحقق دو مأموریت تشکیلات یعنی نیروسازی و جریان سازی در سطح مدارس و همچنین همافزایی و همکاری صمیمی بین تشکلهای دانشآموزی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی تأکید کرد: در این جشنواره تأکید ما بر تولید محتوای دیجیتال و فضای مجازی است، دانشآموزان از آموزشهای لازم مهارتی بهره میبرند و سپس به تولید محتوا در حوزههای مختلف ازجمله موشن گرافیک، ویژهنامه الکترونیکی و ساخت اینفوگرافی میپردازند.
محمودی یادآور شد: سایت مدرسه انقلاب فضای آموزشی ایجاد کرده است که دسترسی آن برای دانشآموزان آزاد است، آموزشهای لازم در این سایت در دسترس دانشآموزان قرار گرفته است از طرفی انجمن اسلامی دانشآموزان کارگاههای آموزشی محدودی با مربیان متخصص در نظر گرفته است که جنبه رفع اشکال دارد و نکات تکمیلی را به دانشآموزان آموزش میدهد، در واقع مربی نقش راهبری دارد.
وی عنوان کرد: در جشنواره مدرسه انقلاب دانشآموز باید بیانیه گام دوم انقلاب را مطالعه و طبق آن تولید اثر داشته باشد، تفاوت اصلی اتحادیه انجمنهای اسلامی با بقیه ارگانها همین است که دانشآموز محور است، هماکنون نیز ۱۶۰ گروه سه تا ده نفره دانشآموزان قزوینی در این جشنواره شرکت کردند.
فعالیت ۳۵۰ انجمن دانشآموزی در استان قزوین
مسئول انجمنهای دانشآموزی استان قزوین بیان کرد: ۳۵۰ انجمن دانشآموزی در سطح استان قزوین فعال هستند اما این جشنواره مربوط به دانشآموزان متوسطه دوم است بنابراین ۱۶۰ انجمن در جشنواره شرکت کردند.
وی با اشاره به قالبهای مختلف تولید محتوا در جشنواره عنوان کرد: تولید محتوا در قالبهای مختلف ممکن است، یک قالب رادیو است و هر انجمن میتواند یک قالب رادیو راهاندازی و محتوا با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب منتشر کند.
محمودی یادآور شد: بخش تماشاخانه انقلاب نیز به تولید کلیپ، موشن استاپ، موشن گرافیک، انیمیشن، تاریخ شفاهی و مستند با موضوعات مختلف بیانیه اختصاص دارد، همچنین در بخش نشریه دانشآموزان میتوانند نشریه مکتوب و مجازی طراحی و منتشر کنند.
وی افزود: قالب بعدی در نظر گرفته شده اپلیکیشن است که باید بیانیه گام دوم را در قالب نرمافزار طراحی کنند، در واقع ما به دنبال تقویت روحیه انقلابی و متد گفتمانسازی هستیم و آثار تولید شده ویترینی از توانمندیهای دانشآموزان است، هر دانشآموز میگوید که بهعنوان یک دانشآموز در گام دوم چه کارهای میتوانند انجام دهند.
مسئول اتحادیه انجمنهای دانشآموزی استان قزوین گفت: علیرغم تولید محتوا، انتشار حداکثری آثار نیز مورد توجه قرار گرفته است و تلاش داریم آثار تولید شده در شبکههای اجتماعی داخلی و برنامه شاد نشر حداکثری پیدا کند، سال گذشته بهواسطه برگزاری جشنواره تربیتی و معلوماتی، توانستیم ۲۲ هزار دانشآموز قزوینی را جذب یکی از پیامرسانهای داخلی کنیم که اتفاق خوبی بود.
وی بیان کرد: جشنواره به مناسبت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی و در سه روایت قالببندی شده است، روایت اول گام اول انقلاب و مقایسه انقلاب با قبل از آن و پیشرفتهای بعد از انقلاب است، روایت دوم با موضوع سردار سلیمانی و انتقامجویی با شعار «صف به صف قاسمها پی خونخواهی تو» مطرح میشود و دانش آموزان نسبت به روحیه جهادی سردار شناخت پیدا میکنند همچنین در این روایت میتوانند با شعار «علم عِلمت زمین نمانده» به نقش شهید فخری زاده در علم بپردازند و با جهاد علمی آشنا شوند.
راویانی تربیتی کنیم که مطالبهگر شوند
محمودی یادآور شد: روایت سوم بحث مطالبهگری دانش آموزان است، تلاش میکنیم راویانی تربیتی کنیم که مطالبهگر شوند و از مسئولین مطالبهگری کنند، در واقع برنامهها طوری طراحی شده است که به هدف نیروسازی نزدیک شویم.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی اتحادیه دانشآموزی نیروسازی و جریانسازی است بنابراین علاوه بر تربیت اخلاقی دانشآموزان، این انجمن تربیت سیاسی و فرهنگی و علمی و معنوی دانشآموزان را نیز دنبال میکند.
مسئول اتحادیه انجمنهای دانشآموزی استان قزوین خاطرنشان کرد: در استان قزوین ظرفیت دانش آموزان بهعنوان نیروهای جریان ساز مورد توجه قرار نگرفته است و به آنها بهعنوان افسران جنگ نرم میدان داده نمیشود، در واقع استقلال حرکتی دانشآموزان نادیده گرفته شده این در حالی است که زمانی میتوانیم دانشآموز جریان ساز داشته باشیم که به آنها فرصت خطا و اشتباه بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: انجمن اسلامی این بستر را برای دانشآموزان ایجاد کرده است، دانشآموزان با عضویت در تشکلات و گروههای مختلف با کار تشکلی آشنا میشوند، همچنین افراد مستعد شناسایی و دورههای آموزشی مدیریتی مانند مدیریت فرهنگی، ارتباطات سازمانی، مدیریت سازمانی، نامهنگاری و نحوه مدیریت نیروی انسانی به آنها آموزش داده میشود، این دانشآموزان یاد میگیرند که در جامعه چگونه حاضر شوند و چه اقداماتی انجام دهند.
محمودی اظهار کرد: آموزشهای ما صرفاً آموزش مدیریتی نیست بلکه دانشآموزان در امور فرهنگی دورههای آموزشی مختلفی را میگذرانند و مهارتهای مختلفی کسب میکنند، همچنین بُعد مسئولیت اجتماعی دانشآموزان تقویت میشود بهطوریکه در سیل اخیر دانشآموزان قزوینی ۱۷ میلیون تومان کمک کردند.
انتهای پیام
نظرات