به گزارش ایسنا، دکتر محمود امانی طهرانی با اشاره به جزئیات و مصوبات نهصد و هشتادوششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: قبل از وارد شدن به دستور جلسه، اعضای شورای عالی دیدگاهها و پیشنهادهای خود درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله بازگشایی مدارس، چالش های آموزش برخط، عدالت آموزشی، ضرورت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی و غیره نکاتی را بیان کردند.
وی افزود: در ادامه جلسه وزیر آموزش و پرورش با تسلیت سالروز درگذشت مرحوم علاقه مندان معاون وزیر وقت آموزش و پرورش، بر لزوم همکاری دستگاههای مختلف برای اجرای کامل سند تحول بنیادین، اولویت اصلی آموزش و پرورش بر تعطیل نشدن و حضور دانش آموزان در مدارس، توجه جدی به آسیب های آموزش برخط، تربیت معلم در تراز سند تحول بنیادین و... تاکید کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ماده واحده اصلاح اساسنامه انجمن مرکزی اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، گفت: خانواده و مدرسه به عنوان دو رکن موثر در تعلیم و تربیت دانشآموزان، باید در چارچوب ساز وکارهای مناسب و با تعامل و همسویی هر چه بیشتر، در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، ایفای نقش کنند.
امانی افزود: به همین منظور انجمن اولیاء و مربیان به موجب مصوبه شورایعالی اداری به صورت یک تشکل غیردولتی در سطوح مدرسه، منطقه، استان و ستاد تشکیل میشود تا زمینههای همکاری، هماهنگی و مشارکت اولیاء با آموزش و پرورش در امر سیاستگذاری، برنامهریزی، اجرا و نظارت بر فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان را فراهم آورد.
وی ادامه داد: اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با اصلاح اساسنامه انجمن مرکزی اولیاء و مربیان موافقت کردند و مقرر شد وزارت آموزش و پرورش طی شش ماه اساسنامه این سازمان را تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تصویب ماده واحده نحوه ترمیم و بهروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این جلسه گفت: در اجرای مفاد بخش سوم فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و لزوم پاسخگویی به تغییر و تحولات محیطی و نیازهای جامعه و دانشآموزان و توجه به تجربیات و یافتههای جدید علمی، با در نظر گرفتن رویکردها و اصول مربوط، نسبت به ترمیم و بهروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام شود.
امانی ادامه داد: ترمیم و بهروزآوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کمیسیون راهبری تحول بنیادین شورایعالی آموزش وپرورش با مسئولیت دبیرکل شورای عالی و نمایندگانی از دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، نخبگان دانشگاهی و حوزوی، مدیران و معلمان و با در نظر داشتن «مطالعات پشتیبان» انجام خواهد شد.
وی با اشاره به رویکردهای حاکم بر ترمیم و به روز آوری سند تحول بنیادین، تصریح کرد: ترمیم و به روز آوری سند تحول بنیادین، با توجه به ترکیبی از رویکردهای تکمیلی و آینده نگرانه، اصلاحی و اجرایی سازی انجام خواهد شد؛ در رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه با بررسی سیاست های تحولی مغفول مانده، نیازهای نوظهور و شرایط نوپدید نیز مورد توجه قرار میگیرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: رویکرد دیگر برای اصلاح و ترمیم سند تحول، رویکرد اصلاحی می باشد که در این رویکرد برخی از مفاد سند که به دلیل ابهام و یا عدم برخورداری از اتقان کافی، نیاز به اصلاح جزئی برای به حداقل رساندن زمینۀ تفسیرپذیری دارند، مورد توجه قرار میگیرد.
امانی با اشاره به رویکرد اجرایی سازی سند تحول بنیادین، ادامه داد: در این رویکرد بسترسازی لازم برای افزایش قابلیت اجرایی مفاد سند تحول و پیاده سازی آن مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است اعتبار مورد نیاز ترمیم و بهروزرسانی سند تحول بنیادین را از سرجمع اعتبارات آن وزارتخانه تأمین کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در این جلسه به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش اجازه داده شد، موضوعات و طرح هایی که فهرست آن در جلسه شورای عالی مطرح شد، مورد بررسی و تصویب قرار دهد.
انتهای پیام
نظرات