به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، هفته گذشته یک شرکت مستقر در توکیو به نام "دیپ اسکور"(DeepScore) در نمایشگاه CES۲۰۲۱ از برنامه تشخیص چهره و صدای خود رونمایی کرد که به عنوان "موتور امتیازدهی نسل جدید" برای وام دهندگان، شرکتهای بیمه و سایر موسسات مالی معرفی شده است.
در حالی که مشتری به ۱۰ سوال پاسخ میدهد، هوش مصنوعی چهره و صدای او را تجزیه و تحلیل میکند تا "امتیاز واقعی" را محاسبه کند که میتواند به شرکتها در تصمیم گیری برای رد یا تأیید فرد کمک کند.
دیپ اسکور میگوید که هوش مصنوعی آنها میتواند با دقتی ۷۰ درصدی و البته ۳۰ درصد منفی کاذب دروغها را شناسایی کند.
با این وجود ، دانشمندان نگرانیهایی در این مورد مطرح کردند. آنها میگویند این برنامه به احتمال زیاد موجب تبعیض بین افراد سالم و افراد مبتلا به تیک عصبی یا اضطراب میشود و در نتیجه این افراد وام یا پوشش مالی لازم را دریافت نخواهند کرد.
دکتر رومان چودهری(Rumman Chowdhury)، بنیانگذار شرکت هوش مصنوعی Parity میگوید: میتوان گفت به طور کلی تعدادی رفتارهای عمومی وجود دارد که افراد هنگام دروغ گفتن انجام میدهند. اما این موضوع قابل تشخیص در یک فرد خاص نیست. من ممکن است دماغم را لمس کنم و این یک تیک عصبی باشد نه نشانهای از دروغگویی.
دانشمندان از هوش مصنوعی برای خواندن چهره افراد به منظور یافتن حقایق پنهانی مثل گرایشات سیاسی و جنسی آنها استفاده میکنند پس جای تعجب ندارد اگر برای تشخیص قابل اعتماد بودن فرد نیز سراغ هوش مصنوعی بروند.
بر طبق گفتههای شرکت سازنده، هوش مصنوعی دیپ اسکور چهره افراد را مشاهده میکند و به صدایشان گوش میدهد.
شیرابه اوگینو(Shirabe Ogino) مدیرعامل دیپ اسکور ، در بیانیه ای گفت: وقتی شما دروغ میگویید احساس استرس میکنید، چشمها و دهانتان تکان میخورد و صدایتان میلرزد.
اوگینو توضیح داد که فناوری دیپ اسکور بر بیش از ۲۰۰ مقاله تحقیقاتی در مورد ارتباط حرکات جزئی بدن با استرس و قابل اعتماد بودن فرد استوار است.
اما از طرفی دیگر دانشمندان میگویند حالتهای صورت نشان دهندهی وضعیت روانی فرد نیستند و از فردی به فرد دیگر و حتی در فرهنگهای مختلف متفاوتاند. علاوه بر آن به نظر میرسد این تشخیص دهندهی حالات صورت برای زنان و افراد با پوست تیرهتر تبعیض قائل میشود.
به نظر می رسد اوگینو از این موضوعات با خبر است و میگوید: این هوش مصنوعی را برای تشخیص تفاوتهای فیزیکی تنظیم کردهاند. او همچنین خاطرنشان کرد که دیپ اسکور تصمیم نهایی را برای وام دهندگان نخواهد گرفت بلکه تنها به عنوان بخشی به صدور حکم نهایی کمک خواهد کرد. هیچ الگوریتمی ۱۰۰ درصد نیست.
دیپ اسکور نحوهی استفاده از این هوش مصنوعی در شرکتهای بیمه نیز توضیح داد. به طور مثال میتوان از این هوش مصنوعی برای فردی که دچار سرطان است اما چون در مراحل اولیه بیماریست و آن را پنهان میکند استفاده کرد و اگر این برنامه تشخیص دهد که متقاضی دروغ میگوید شرکت میتواند هزینهها را افزایش داده و یا او را برای آزمایشات بیشتر بفرستد.
علاوه بر احتمال ایجاد تبعیض به وسیله دیپ اسکور، نبود قوانین و سیاستهای مشخص رعایت حریم شخصی در وبسایت این شرکت نیز باعث نگرانی افراد شده است.
انتهای پیام
نظرات