• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99101007374
  • خبرنگار : 50294

تئاتر به شرایطی نظیر کرونا نیاز داشت

تئاتر به شرایطی نظیر کرونا نیاز داشت

ایسنا/کردستان یک نویسنده و کارگردان تئاتر معتقد است که تئاتر به شرایطی نظیر کرونا که باعث استفاده از ظرفیت‌های مدیوم دیگری برای گسترش مخاطبان خود شود، نیاز داشت.

 بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت تئاتر و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای نمایشی در شرایط کرونا اظهار کرد: من از همان ابتدای بحران کرونا معتقد بودم که کرونا فرصت برگزاری حضوری و به شیوه معمول را از ما دریغ خواهد کرد و اتفاقی ادامه‌دار است. بنابراین بهتر است که برای برگزاری آن در بستر آنلاین چاره اندیشی شود. زیرا دو راهکار بیشتر در پیش نبود. نخست این که از برگزاری جشنواره صرف نظر کنیم و دوم این که به یک راه حل میانی و جایگزین برای حفظ و برگزاری آن بیاندیشیم که قطعا دومی بهتر است.

وی افزود: در این شرایط هیچ جایگزین بهتری برای برگزاری جشنواره جز استفاده از فضای مجازی وجود ندارد. این راهکاری است که کشورهای اروپایی و امریکایی هم که ما از نظر تکنولوژی، اقتصاد تئاتر و... از آن‌ها شرایط بهتری نداریم، به سراغش رفته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ارشاد اسلامی استان کردستان غریب‌پور ادامه داد: جشنواره‌های معتبر بین‌المللی با این تجربه استفاده از فضای مجازی به نقاط درخشانی رسیدند. هیاهویی هم مبنی بر مخالفت با تئاتر آنلاین برپا نکردند و توانستند در این دوران مخاطبان قابل توجهی را هم جذب کنند اما متاسفانه باید از مخالفان داخلی با تئاتر در فضای آنلاین پرسید که چه راهکاری برای اجرای‌های زنده پیشنهاد می‌کنند؟!

این نویسنده و کارگردان با بیان این که تئاتر به رویدادی نظیر کرونا نیاز داشت، عنوان کرد: گویی در تئاتر به اتفاقی شبیه به کرونا نیاز داشتیم؛ قطعا نه از بعد آسیب‌هایش بلکه خروجی و نتایجی که کرونا بر قوت گرفتن ارتباطات در جهان مجازی و استفاده بهینه از آن‌ها داشت و باعث شد به ارزش‌های این فضا پی ببریم.

وی با اشاره به یک تجربه تاریخی در تئاتر و مقایسه‌اش با دوران کنونی گفت: در مقطعی تالار سنگلج تنها دو شب در هفته برنامه اجرای تئاتر داشت و به دنبال آن وقتی تشکیلات تئاتری تلویزیون به راه افتاد و بازیگران اداره تئاتر شناخته شدند، این برنامه‌ها به تمام ایام هفته گسترش یافت و به قدری با استقبال رو به رو شد که بلیت‌های نمایش به پایان می‌رسید. شرایط فعلی هم شبیه همان زمان است.

به اعتقاد این کارگردان، تئاتر فضایی جزیره‌ای دارد و مخاطبانش محدود هستند اما شکل گیری تله تئاتر در غرب و ایران مخاطبان این هنر را به یکباره افزایش داد. در واقع یک مدیوم متفاوت انگیزه مردم را به تماشای آثار روی صحنه بیشتر کرد. بنابراین بعد از کرونا و تجربه نمایش‌های آنلاین هم بر میزان مخاطبان سینما، موسیقی و تئاتر افزوده خواهد شد. به شرط آن که درست عمل کنیم، قطعا نتایج مثبتی را خواهیم داد.

غریب پور برگزاری جشنواره تئاتر فجر و سایر جشنواره‌های تئاتر را در بستر آنلاین فرصتی برای کشف و شناسایی استعدادهای جوان و خلاق در این هنر دانست و توضیح داد: اخیرا ویدئویی از یک نمایش آنلاین توسط یک گروه تئاتری در گناوه دیدم که بی نظیر بود و به نظرم معرفی چنین استعدادهایی از سایر استان‌ها تهران را از مرکزیت نمایش خارج خواهد کرد و کرونا فرصت دیده شدن این استعدادها را در فضای آنلاین برای اهالی تئاتر و مردم فراهم کرده است. به هر حال هنر زنده است، مخاطب زنده است و ما در این میان نه تنها نباید ارتباطات خود را با جهان از دست دهیم، بلکه باید به تعریف جایگاه ویژه ای برای تئاتر در شرایط کنونی بیاندیشیم. 

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir  است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha