• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99101007193
  • منبع : نمایندگی مازندران

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران:

خاک مازندران آلوده نیست

خاک مازندران آلوده نیست

ایسنا/مازندران رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت:با توجه به بررسی ها و آنالیزهای انجام شده از خاک های استان، هیچگونه آلودگی خاک از لحاظ فلزات سنگین و سمی بودن خاک‌ها در مزارع نداریم.

محمودرضا رمضانپور در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه اگر تحقیقی انجام می‌شود باید برای توسعه استان باشد، گفت: در دنیا تحقیق و توسعه با هم می‌آید و در بخش کشاورزی موضوع تحقیق و توسعه بسیار ملموس است و هم‌افزایی بین تحقیقات و بخش اجرا یکی از نشانه‌های توسعه است چراکه هر یک از بخش‌های تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند متناظر با دستگاه‌های وابسته و پیوسته جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در چند دهه اخیر که افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و بهبود تولیدات کشاورزی و دامی اتفاق افتاد منتج از فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی است که در مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اضافه کرد: به عنوان نمونه در افزایش عملکرد محصولات زراعی اگر مقایسه‌ای با ارقامی که در مراکز تحقیقات بر روی محصولاتی مانند سویا، گندم، کلزا، آفتابگردان، جو و برنج داشتند مشاهده می‌کنیم این ارقام سبب افزایش عملکرد و بهبود تولیدات گیاهی شده است.

این مسئول اظهار کرد: بسیاری از آفات و مشکلاتی که برای صادرات میوه در استان مازندران وجود داشت اکنون این مشکل رفع شده است و امسال موفقیت خوبی در کنترل آفاتی مانند مگس میوه‌ داشتیم که نتیجه هم‌افزایی بین محققان، مروجان و واحدهای اجرایی سطح استان بود.

وی ادامه داد: اگر شاهد این هستیم میزان آلاینده‌ها و باقی‌مانده سموم در بسیاری از محصولات کاهش پیدا کرده است نتیجه هم‌افزایی بین مراکز تحقیقات و اجرا بوده است.

رمضانپور بیان کرد: با توجه به اینکه محصول کنجد در زمان رسیدگی دچار ریزش می‌شود، به همین دلیل کشت "کنجد ناشکوفا" را توسعه دادیم و اقدامات خوبی برای توسعه کشت این محصول انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران به کشت گیاه کاملینا در استان اشاره کرد و افزود: میزان روغن این گیاه بسیار بالا است و متناسب با کشت در اقلیم‌های مختلف استان است.

این مسئول درباره آلودگی خاک گفت: با توجه به بررسی ها و آنالیزهای انجام شده  از خاک های استان، هیچگونه آلودگی خاک از لحاظ فلزات سنگین و سمی بودن خاک‌ها در مزارع نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha