به گزارش ایسنا، روزی که خبر میرسد استاندار خوزستان در نامهای به وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اعلام کرده « احداث کارخانه قند با هدف حفاظت بهینه از اثر جهانی چغازنبیل و حرایم آن، به خارج از محدوده عرصه و حرایم این اثر جهانی منتقل میشود»، یعنی یک خبر خوب برای میراث تاریخی و جهانی کشور. اما درست در همان روز خبر از حرکت لودرهایی میرسد که ترانشههای باستانشناسی در محوطهی تاریخی جوبجی را در همان استان پر میکنند تا جادهای بزنند برای عبور ماشینهای سنگینی که قرار است نخالههای معادنِ فعالِ حریم جوبجی را جابهجا کنند.
داستانِ جوبجی (رامهرمرز) و تعرض به عرصه و حریم محوطهی تاریخی آن قدیمی و حتی تکراری شده، چون نخستین بار نیست که لودرها جوبجی را زیر پا میگذارند، محوطهی باستانی جوبجی را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرایی کردن طرح کانال آبرسانی به دست آوردند، گنجینهای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیر شد و به حضور یاستانشناسان در جوبجی برای کاوشهای گستردهای منجر شد، کاوشهایی که بعضا هنوز ادامه دارد، اما نکتهی جالب توجه، تغییر دیدگاه مسوولان شهری رامهرمز است که اجازه دادند تا مسیرِ احداثِ جاده برای عبور ماشینهای معدنکاران از حریم درجه یک و عرصهی محوطهی جوبجی عبور کند.
در آن زمان با اعتراضات گسترده فعالان میراثی، کار متوقف شد. اما اردیبهشت امسال و در حالی که کمتر از یک سال از تعرض قبلی گذشته بود، باز هم لودرها را به عرصهی جوبجی آوردند، هر چند آن اتفاق خیر یا بد تمام شد، اما این بار با قوانین مدیریت شهری و بر اساس مجوزی که میگویند شورای تامین استان آن را صادر کرده، ترانشههای باز شده در طول چند سال گذشته برای به دست اوردن تاریخ جوبجی که حتی تابوتهای باستانی این محوطه را در سالهای گذشته از انها به دست اوردند با خاک پر کردند.
هر چند مجوز ایجاد جاده برای عبور کامیونهای معادنی که فعالیتشان چندان مورد قبول میراث فرهنگی هم نیست، در حریم درجه چندم جوبجی (که هنوز عرصه و حریماش را متولیان میراثی به مدیریت استان ابلاغ نکردهاند)، اواخر مهرماه امسال صادر کردند، اما با قوانین و ضوابطی که اجازه نمیداد به عرصه و حریم جوبجی تعرض کنند، مجوز این کار را دادند. هرچند این اعتماد یک ماه بیشتر طول نکشید و برای جادهکشی از مجوز صادر شده و حریمی که برایش تعیین کرده بودند، پا را فراتر گذاشتند و تلاش کردند تا به مناطق باستانی جوبجی وارد شوند.
تا سرانجام دو روز گذشته یعنی ششم دی میراث فرهنگی استان مجوز صادر شدهاش را باطل اعلام کرد؛ به دلیل همان تعرض. اما نخست شب گذشته - یکشنبه هفتم دی – لودر در محوطه گشته، سپس به دلیل تاریکی هوا از محوطه خارج میشود، ولی بار دیگر با روشنایی روز، بخشی از گمانههای کاوش شده توسط باستانشناسان را که به درخواست وزارت نیرو و برای ایجاد کانال آبرسانی کاوش میشدند، پر میکنند.
اما داستان به همین جا ختم نمیشود، بلکه با دخالت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی برای جلوگیری از این فاجعه، زد و خورد فیزیکی رخ میدهد. حالا جوبجی مانده و تاریخی که انگار بین ماندن و نماندنش هر روز برگه شانس بیرون میکشند.
اگر این اتفاقات را برای نسلهای بعدمان بگوییم شوکه میشوند
هادی احمدی – مدیر کل دفتر محوطهها و بناهای تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی –در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، وقوع این اتفاق برای میراث فرهنگی را یک فاجعه و حرمتشکنی بد میداند.
او میگوید: متاسفانه نمیدانم چه اتفاقی در خوزستان در حال رخ دادن است، اگر اتفاقات این روزها را برای نسلهای بعدی تعریف کنیم، شوکه میشوند. فرماندار یک شهر که خود متولی مستقیم حفاظت از میراث فرهنگی آن شهر است، دستور پر کردن ترانشههای باستانشناسی را میدهد؟!
احمدی با اشاره به عملکرد فرماندار بهبهان در زمان وقوع اتفاقاتی که برای محوطهی باستانی چگاسفلی در جریان بود، ادامه میدهد: در آن موقعیت، مشکلات را فرماندار بهبهان برطرف کرد، اما متاسفانه برای جوبجی، خود فرماندار دستور داده و مصوبه شورای تامین گرفتهاند و پیمانکارشان، یگان حفاظت میراث فرهنگی را که مسوول حفاظت از محوطه تاریخی است، کتک میزند و دقیقا لودرشان را از همانجایی که گفتیم جاده نباید عبور کند، عبور میدهند. عمدا همان جا ماشین آلاتشان را میبرند و ترانشههای باستانی را پر میکنند.
وی بیان میکند: این نوع رفتار نشان میدهد که متاسفانه، آن مقام نمیداند فرماندار چه شهر و چه تاریخی در کشور خود است و دوستان دیگر هم به هر شکلی که میخواهند، با تپهی باستانی رفتار میکنند.
احمدی با مطرح کردن این بحث که چطور پیمانکار و متولیانی که دستور انجام این کار را میدهند، میگوید: آن همه فضا را رها میکنند و برای عبور چند کامیون برای معادنی که فعالیتشان نیز چندان مورد قبول میراث فرهنگی نیست، جاده را از نقطهای عبور میدهند که نباید.
شکایتهای حقوقی آغاز شده و پیگیری میشوند
مدیر کل دفتر محوطهها و بناهای تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان امروز دوشنبه ۸ دی و در زمان وقوع این اتفاق شکایت خود را به دستگاه قضایی ارائه داده است، اظهار میکند: از سوی دیگر حتما از فرماندار خوزستان و مجری و پیمانکار این طرح نیز به دلیل انجام چنین اتفاقی شکایت میکنیم.
هادی احمدی به این نکته نیز اشاره میکند که متاسفانه مساله این است که باید از شخصی شکایت کنیم که خود قانون است، زمانی از یک حفار غیرمجاز شکایت میکنیم، قانون به موقع پشت ما میآید، اما اکنون در شرایط کنونی چطور ما از مجری قانون شکایت کنیم. معتقدم تا زمانیکه مسؤولان این شهرها خود اعتقادی به حفظ میراث فرهنگی نداشته باشند و آن برایشان در اولویت نباشد، این کارها هیچ فایدهای ندارد.
وی به دستور شخص رییس جمهور در زمان مطرح شدن عبور مترو از زیر میدان نقش جهان در اصفهان اشاره می کند که با وجود موافقت همه متولیان شهری اصفهان در آن زمان، رییس جمهور اعلام کرد که «میراث فرهنگی در صدر همه مسائل است» و اجازه این کار را نداد، افزود:در آن شرایط، متاسفانه اکنون و با این تصمیمات همه چیز را زیر سوا ل میبرند.
او با تاکید بر ادامهدار بودن شکایتها و روند پیگیریها از سوی معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه و مکاتبهی مونسان با با وزیر کشور در روزهای آینده میگوید: موضوع به هیچ وجه با یک شکایت تمام نمیشود و آن را تا آخرین وضعیت پیگیری میکنیم.
بزرگترین آسیب، حرمتشکنی به محوطهای مانند جوبجی بود
این مقام مسؤول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بزرگترین آسیب وارد شده به محوطهی تاریخی جوبجی را «حرمتشکنی» این محوطه میداند و اظهار میکند: در نقطهای که یک هموطن در زمین خود میخواهد نیم متر زیر زمین را پیکنی کند، قوانین و حتی میراث فرهنگی بر اساس ضوابط خود اجازه نمیدهد، حالا مسؤولان با بولدوزر روی آثار میروند، معتقدم بیحرمتی به آثار تاریخی بیشتر از این نمیتواند اتفاق بیفتد.
انتهای پیام
نظرات