به گزارش ایسنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفتههای گذشته بخشنامهای را درباره رویداد «قرنها دوستی؛ سومین عید بهاره چینیها در ایران» صادر کرد که استانها را متعهد میکرد در بازه زمانی ۲۴ بهمن تا ۹ اسفندماه برابر با سال نو چینی، به تولید محتوا و نشر در فضای مجازی بپردازند. محتوای این بخشنامه در شرایطی که موج و نوع جدیدی از ویروس کرونا در جهان شایع شده و همچنین با توجه به پیشینه آغاز شیوع این ویروس خبرساز شد. ایرادهایی نیز از سوی برخی رسانهها و فعالان گردشگری درباره نحوه نشر تبلیغات به زبان چینی وارد شد و این نکته تذکر داده شد که کاربران چینی به وبسایتهای ایرانی و یا اینستاگرام که در آن بخشنامه مورد اشاره بوده، دسترسی ندارند تا از محتوای تبلیغاتی که به زبان چینی تولید میشود، بهرهبرداری کنند.
حالا مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در وبیناری با مدیران استانی به شرح جزئیاتی از شیوه تبلیغات به زبان چینی و برنامههای کمپین «سومین عید بهاره چینیها» پرداخت و تاکید کرد: بدیهی است در شرایط همهگیری کرونا، که نه چینیها تا الان اجازه سفر پیدا کردهاند و نه کشور ما مرزهایش را به روی گردشگران عادی بازگشایی کرده است، مهمترین راهکار برای عقب نماندن از رقبا، حضور در فضای مجازی در قالب تولید محتوای متناسب و نشر در بخش چینی وبسایتهای گردشگری استان، کشور، سفارتخانهها و رایزنیهای فرهنگی در خارج کشور از یک سو و رسانه اجتماعی متداول در بازار چین از سوی دیگر برای دوران فروکشی کرونا و برداشته شدن محدودیتهای سفرهای بینالمللی است.
بنابر گزارشی که روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از این جلسه مجازی منتشر کرده است، محمد قاسمی یادآور شد: از سال ۹۶ معاونت گردشگری بر اساس خروجی تحقیقات بازار خود به این جمعبندی رسید که تعطیلات عید بهاره چینیها که هر سال از ۲۴ بهمنماه تا ۹ اسفندماه برگزار میشود، یکی از فرصتهایی است که میتواند برای جذب گردشگر از بازار بزرگ چین با بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی مفید باشد، بنابراین درصدد اجرای طرحی با عنوان برگزاری رویداد «قرنها دوستی، سومین عید بهاره چینیها در ایران» برآمد که طبق آن، استانهای هدف گردشگران چینی ضمن ایجاد هماهنگی با بخش خصوصی برای کسب آمادگیهای لازم و ارائه مشوقهایی برای پذیرش این گردشگران، مدتی قبل از عید بهاره چینی برنامههایی را همسو با این عید به اجرا درمیآورند تا نظر این بخش مهم از بازار جهانی را به خود جلب کنند.
او ادامه داد: این طرح در سالهای ۹۶ و ۹۷ اجرایی شد، ولی در سال ۹۸ متاسفانه با شیوع کرونا عملا متوقف شد. در سال ۹۹ نیز با تداوم بیماری کرونا و رکود حاصل از آن صرفاً به منظور معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور، تداوم سالانه رویداد و یادآوری نام ایران به طور مستقیم در حافظه بازار بزرگ چین و به طور غیرمستقیم در خاطره سایر بازارها و در نتیجه حفظ سهم جمهوری اسلامی ایران از این بازار در دوران پساکرونا - و نه جذب گردشگر در دوران اوج شیوع این بیماری ظرف امسال که خود از بدیهیات است - در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: آنطور که در بخشنامههای مربوطه نیز صراحتاً ذکر شده، اقدامات برنامهریزیشده همگی برای افزایش پتانسیل گردشگری در دوران پساکرونا است. این اقدام در این برهه زمانی یک فعالیت فرهنگی به شمار میآید که موجب قرابت و تحکیم روابط دو کشور میشود و پس از پایان همهگیری کرونا و رونق دوباره گردشگری اثرات و نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد، بویژه اینکه با وجود لغو روادید با کشور چین، به محض بازگشایی مرزها این کشور در اولویتهای اول اعزام گردشگر به ایران قرار دارد.
او یادآور شد: در آبانماه نحوه و استانداردهای مورد نظر برای تولید محتوا، الزامات تولید و کانالهای نشر محتوای تولیدشده به استانها ابلاغ شد که طبق آن محتوای تولیدی شامل کلیپهای کوتاه، عکسهای منتخب باکیفیت و همچنین یادداشتها، کامنتها و پستهای گردشگران چینی در مورد استان و کانال اصلی در نظر گرفته شد.
قاسمی افزود: به منظور توزیع بینالمللی محتوای تولیدی به ترتیب اولویت، مواردی از جمله صفحات رسمی «ویچت» و «ویبو» متعلق به سفارت و کنسولگریها و رایزنیهای فرهنگی ایران در چین، صفحه چینی سایت رسمی «ویزیت ایران» به عنوان محل اصلی بارگذاری و دانلود محتوا، فضای مجازی تورگردانان، راهنمایان، شرکتها و غیره ایرانی فعال در بازار چین، صفحات مجازی ایرانیان ساکن چین، فضای مجازی تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی چینی که با همتای ایرانی خود کار میکنند و نیز فضای اختصاصی ایجادشده در وبسایت ادارات کل منتخب که بیشتر آنها صفحه چینیزبان دارند، برای این منظور درنظر گرفته شده است.
وی گفت: در کنار موارد شش گانه فوق، استانها همچنین میتوانند محتوای تولیدی را علاوه بر بارگذاری در بخش چینی وبسایت استانی، در صفحات خود در شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک گذارند که این اقدام عمدتاً مصرف داخلی داشته و با هدف ایجاد بستری برای تشکیل بانک اطلاعاتی متنوع از تصاویر و ویدئوهای تولیدی، آگاهیبخشی و جریانسازی عمومی، موضوع سفر گردشگران چینی بین فعالان محلی و شهروندان استانهای میزبان و همچنین آمادهسازی پیشاپیش اذهان آنها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار کرد: برگزاری رویداد عید بهاره را هر سال با حضور تصمیمگیران بخش دولتی، مجریان خدوم بخش خصوصی و رسانه آسیبشناسی کردهایم و این روند قطعا ادامه خواهد داشت و باور داریم در این مسیر ایدهها و نقدها به بهبود برنامه کمک خواهند کرد.
بنا بر اعلام معاونت گردشگری، در نتیجه برگزاری رویداد عید بهاره چینی در سالهای ۹۶ و ۹۷، بیش از ۱۰۰۰ نفر گردشگر چینی اقدام به رزرو تور برای بازه زمانی مصادف با عید بهاره در سال ۹۸ به مقصد ایران کرده بودند که به دلیل شیوع کرونا لغو شد.
انتهای پیام
نظرات