• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99100302054
  • خبرنگار : 71424

نتایج آزمون تیمز و پرلز در خصوص نقش سواد خانواده ها در یادگیری دانش آموزان

 نتایج آزمون تیمز و پرلز در خصوص نقش سواد خانواده ها در یادگیری دانش آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش فرصت ها و چالش های زیست بوم جدید آموزشی را در مقابل دانش آموز، معلم، خانواده و جامعه برشمرد و گفت: باید از این به بعد به امکاناتی که فناوری می تواند برای آموزش فراهم کند توجه کنیم و دیگر به عقب برنگردیم.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در آیین تجلیل از خورشیدواره های مهر و ایثار در عرصه جهاد آموزشی شهر تهران از زحمات معلمان پرتلاش دوره ابتدایی قدردانی کرد و گفت: علت وجودی همه ما دانش آموزانی هستند که مشغول خدمت به آنها هستیم.

وی افزود: خدمت به دانش آموزان استثنایی نیز از آن دست موهبت هایی است که نصیب کمتر کسی می شود. دانش آموزان استثنایی درون پاک و دنیای بسیار مهربانی دارند. به معلمان استثنایی که عاشقانه با دانش آموزان استثنایی کار می کنند تبریک می گویم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همه دعا می کنیم به روزهای خوب گذشته برگردیم و بیش از قبل نعمت سلامت را پاس بداریم گفت: مسئله مهم ما این است که در برخورد و مواجهه با شرایط جدید با فرصت ها و چالش هایی در مقابل دانش آموز، معلم، خانواده و جامعه روبرو شدیم و مسائلی مورد توجه قرار گرفت که قبلا تا این اندازه مدنظر نبود.

حکیم زاده ادامه داد: تا کنون درباره اهمیت انفرادی کردن آموزش و تنظیم کردن برنامه ها متناسب با ویژگی های فردی دانش آموزان صحبت شده، اما فرصت انفرادی کردن آموزش پیش نیامده بود. این فرصت در حین آموزش مجازی به وجود آمد تا دانش آموزانی که در فضای کلاس درس رسمی در بین دانش آموزان دیگر گم می شدند به صورت انفرادی مورد توجه قرار بگیرند.

وی با اشاره به تفاوت های فردی، زمینه ای و خانوادگی هرکدام از دانش آموزان گفت: زمانی که اجتماع یادگیری به لحاظ حضوری را از دست دادیم، پس زمینه زندگی دانش آموزان خودش را بیشتر نمایان کرد. نتایج آزمون تیمز و پرلز که اخیرا استخراج شده نشان می دهد وضعیت سواد، حمایت و منابع یادگیری خانواده ها حتی در زمان آموزش حضوری نقش پررنگی در عملکرد دانش آموزان دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: هرچند در زمان آموزش حضوری معلم می تواند شرایط زمینه ای را برای دانش آموزانی که امکان دریافت حمایت خانواده را ندارند، تعدیل کند؛ اما در فضای مجازی عدم حمایت و همراهی خانواده ها خودش را بیشتر نشان می دهد و ممکن است نابرابری آموزشی را به نابرابری اجتماعی تبدیل و آن را پررنگ تر کند.

حکیم زاده افزود: این نابرابری از عدم دسترسی به تبلت شروع می شود؛ اما به همین جا ختم نمی شود و حتی بچه هایی که دسترسی دارند، به ویژه در مناطق کم برخوردار و پایه های اول و دوم، چون خانواده سواد اطلاعاتی ندارد نمی تواند همراه موثری باشد و بچه ها ضرر می کنند.

وی تاکید کرد: باید با هم فکری تدابیری بیندیشیم که چه طور می توانیم نقشی که در کلاس های حضوری داشتیم برای کاهش فاصله بین دانش آموزان در فضای مجازی پیاده کنیم و اجازه ندهیم این نابرابری بیش از قبل تداوم پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به دوگانه فرصت چالش برای معلمان اشاره کرد و گفت:  بسیاری از معلمان خلاق، دغدغه مند و پرتوان ما کارهای خوبی در کلاس حضوری انجام می دادند و فضای مجازی این فرصت را فراهم کرد تا این خلاقیت ها در معرض دید همه همکاران قرار بگیرد. خلق فرصت های یادگیری توسط شما معلمان بسیار توجه بود.

حکیم زاده ادامه داد: اما چالش این بود که محدوده تعریف شده زمان و مکان آموزش به همه زمان ها و همه مکان هایی که معلم در آن حضور دارد بسط پیدا کرد و انتظار از طرف خانواده و دانش آموزان زیاد شد و اگر قبلا دانش آموزان از ساعت ۸ تا ۱۲ با معلم ارتباط داشتند، اما همه جایی و همه زمانی شدن معلم ها به عنوان یک قابلیت جدید افزوده شد و دشواریی هایی را ایجاد کرد.

وی به چالش ها و فرصت های پیش روی خانواده ها اشاره و اظهار کرد: خانواده هایی که تا امروز خبر نداشتند در مدرسه چه می گذرد به صورت جدی وارد میدان آموزش و یادگیری شدند  و نقش فعالی ایفا کردند. در سندتحول بنیادین تاکید شده خانواده ها باید به عنوان شرکای یادگیری دیده شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: اما چالش این بود که خانواده های ما لزوما آگاهی های لازم را نداشتند، گاهی زیاده روی می کردند، گاهی با امور تربیتی آشنایی نداشتند و ورودشان به حیطه ارزیابی و انتظاراتشان از معلم نگران کننده می شد. تحقیر بچه ها از جانب خانواده ها و .... هم جزو چالش هاست. ما هنوز تدوین نکردیم که نقش خانواده در پایه های مختلف چه نقشی باید باشد که مخرب نباشد و حدود و صغور آن چیست که تبدیل به دخالت و خنثی سازی تلاش معلمان و موازی کاری نشود. باید این ر ا آموزش دهیم تا خانواده ها این نقش را به شکل صحیحی ارائه کنند.

حکیم زاده با بیان اینکه جامعه برای اولین بار متوجه ارزش های مدرسه شد گفت: بسیاری از خانواده ها به ما می گفتند تازه متوجه شدیم معلمان چه کار ارزشمندی انجام می دهند. ارزش های آموزش حضوری بیشتر از قبل آشکار شد. تا قبل از این همه تصور می کردند اگر فناوری در دسترس قرار بگیرد، آموزش حضوری کنار گذاشته می شود، اما در تمام نقاط جهان به خصوص کشورهای پیشرفته که مشکل زیرساخت و فناوری نداشتند خیلی زود متوجه شدند هیچ چیزی جای کلاس درس را نمی گیرد؛ بخصوص برای کودکان این موضوع پر رنگ تر است.

وی ادامه داد: هرچه قدر فناوری پیشرفته باشد جای نگاه گرم معلم را در کلاس نخواهد گرفت و به همین علت یک تجدیدنظر اساسی در تمام پیش بینی ها درباره نقش فناوری صورت گرفت و کشورها بر اساس همین یافته ها اقدام به تنظیم پروتکل هایی برای حضور دانش آموزان در برخی روزها ولو با تعداد محدود کردند اما چالشی که آشکار شد این بود که بیشتر به عمق نابرابری ها پی بردیم  و متوجه شدیم چنددرصد کودکان به ابزار فناوری دسترسی ندارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکباره به فضایی که باید در آن کار با فناوری را یاد می گرفتیم پرتاب شدیم و تمرین کردیم گفت: باید از این به بعد به امکاناتی که فناوری می تواند برای آموزش فراهم کند توجه کنیم و دیگر به عقب برنگردیم. امیدوار هستم این موضوع هم با توجه به شرایط جدید در کانون توجه باشد که چه طور می توانیم یادگیری عاطفی اجتماعی را هم در فضای مجازی مورد توجه قرار دهیم و فضای مجازی را محیط اداری صرف نبینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha