• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99100301982

مولفه های اخلاق حرفه ای از نظر عضو مجلس خبرگان رهبری

مولفه های اخلاق حرفه ای از نظر عضو مجلس خبرگان رهبری

ایسنا/قم رئیس دانشگاه قم در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم و رئیس بنیاد نخبگان استان به بیان ویژگی های اخلاق حرفه ای پرداخت.

روسای بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان قم در راستای ویژه برنامه‌های "یادهست" در حوزه اخلاق حرفه ای که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در حال اجرا است با حضور در دانشگاه قم ضمن دیدار و گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز رئیس این دانشگاه از خدمات وی در حوزه پژوهشی تجلیل کردند. 

دیرباز در ابتدای این دیدار با ذکر این مطلب که امروزه دنیا نگاه جدی به مساله اخلاق حرفه ای دارد، گفت: فلاسفه بسیاری در خصوص وابستگی میان اخلاق و دین سخن گفته اند و ما نیز بر این باوریم که دین می تواند پشتوانه خوبی برای اخلاق باشد.

وی افزود: نیت مبنا و متن رفتار و پیامدهای رفتار تفاوت‌های اساسی بین اخلاق دینی و اخلاق سکولار است. اخلاق را می‌توان به اخلاق سکولار و اخلاق دینی تقسیم بندی کرد. اخلاق دینی حتی اهدافی که اخلاق سکولار به دنبال آن است را پوشش می‌دهد و افزوده های بیشتری از اخلاق سکولار دارد. برخی از فلاسفه اخلاق، فقط به آثار اخلاق توجه می‌کنند اما برخی منحصرا به خود اخلاق توجه دارند.چنانچه راستگویی راستگویان برای منفعت راستگویی نیست.

پنج مولفه مهم در اخلاق حرفه ای

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: فضای عمومی یک سازمان یا نهاد باید به گونه‌‎‌ای باشد که رعایت اخلاق را برای افراد ساده و میسر کند نه این که افراد برای رعایت اخلاق به مشقت و دردسر دچار شوند. دیرباز در ادامه با اشاره به پنج مولفه مهم در اخلاق حرفه ای گفت: در این میان اولین مولفه، اصل «امانت داری» است. امانت داری یکی از مبانی دینی است که باعث تقویت اخلاق در افراد می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که فروتنی دیگر آموزه‌‎‌ای است که باعث بهبود اخلاق می‌شود، گفت: این خصیصه اخلاقی در شرایطی تبلور می شود که فرد در باطن خود برای دیگران و سایر آفریدگان خداوند اخترام قائل باشد و ظاهر افراد را نشانه شأن ایشان نداند.

دیرباز با اشاره به خصیصه سوم مدیران با اخلاق گفت: مسئولیت پذیری نکته سومی است که در زمینه اخلاق مطرح می‌شود، افراد باید کاری را قبول کنند که توانایی انجام آن را داشته باشند. یعنی اگر کاری را قبول کردند حتما آن را به سرانجام برسانند.

رئیس دانشگاه قم شفافیت و بردباری را نیز دو خصیصه مهم دیگری دانست در مسئولین با اخلاق مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: قطعا اخلاق حرفه‌‎‌ای باعث بالا رفتن راندمان کار سازمان می‌شود. کتاب‌های بسیاری در زمینه اخلاق نوشته شده است که از جمله آنها می توان به اثر مرحوم آیت الله مهدوی کنی با عنوان «اخلاق عملی»‌ اشاره کرد که به اخلاق کاربردی پرداخته است.

وی بهره‌وری را شاخص اصلی سنجش دانست و گفت: شاخص سنجش عملکرد یک سازمان یا یک فرد این است که چندین برابر آنچه مصرف می‌کند بهره‌وری داشته باشد و سودمند باشد، نه اینکه بیش از فایده اش مصرف کننده باشد.

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان قم در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه با جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان عنوان کرد: تقویت هرچه بیشتر ارتباط دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه قم با این دو نهاد، به تقویت هر سه مجموعه و درنهایت جامعه و انقلاب می انجامد. بنابراین چنین دیدارهایی را باید به عنوان وسیله ای جهت زمینه سازی همکاری بیشتر و ارتباط موثرتر دانشگاه قم، جهاد دانشگاهی و بنیاد علمی نخبگان در نظر گرفت.
وی در پایان سخنان خود با تجلیل از خدمات گسترده پژوهشی جهاددانشگاهی قم به خصوص در حوزه درمان ناباروری اظهار امیدواری کرد که به زودی این مرکز فوق تخصصی چنانچه ظرفیت ها و عملکرد مطلوب آن نیز نشانگر این ساله است به یکی از مهمترین قطب های کشور مبدل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha