• دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99100100703
  • خبرنگار : 50378

سه میراث ناملموس درگز ثبت ملی می‌شود

سه میراث ناملموس درگز ثبت ملی می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز گفت: اطلاعات مورد نیاز یخنی، نان محلی و سمنوپزان، سه اثر ارزشمند میراث ناملموس این شهرستان، برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران جمع‌آوری و مستندسازی شد.

محمد مددی با اعلام این خبر اظهار کرد: درگز یکی از شهرستان‌هایی بوده که دارای پیشینه تاریخی هفت‌هزارساله و دارای فرهنگ غنی و سنت‌های ارزشمند در سه حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی ادامه داد: تاکنون چندین میراث معنوی به ‌منظور  ثبت آداب‌ورسوم منحصربه‌فرد درگز به شورای ثبت استان پیشنهاد شده که مورد تائید قرارگرفته و مراحل تشکیل  پرونده آن شامل جمع‌آوری اطلاعات، مستندسازی و تکمیل پرونده آن به پایان رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز افزود: در گام اول پرونده سه میراث معنوی شامل یخنی درگز، سمنوپزان و نان محلی درگز انجام شد و برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران در حال اقدام است.

مددی در مورد «غذای محلی یخنی» عنوان کرد: یخنی یکی از غذاهای موردعلاقه مردم درگز بوده که با گوشت تازه گوسفندی از سالیان دور در مراسم  مختلف مانند عروسی‌ها، عزاداری‌ها، ختنه‌سوران، جشن‌ها و میهمانی‌های خانگی مردم این منطقه پخته و استفاده می‌شده است.

وی در خصوص نان محلی درگز نیز گفت: نان محلی درگز که از دیرباز در بین جوامع محلی به روش‌های کاملاً سنتی آماده‌سازی و پخت می‌شده است، تاکنون نیز در بین اهالی این منطقه به ‌ویژه در سطح روستاهای این شهرستان رواج دارد. این نان به ‌صورت دایره‌ای شکل، حجیم و به قطر تقریبا ۳۰ سانتی‌متر پخت می‌شود، از ویژگی‌های این نان می‌توان به ماندگاری بالا، نرمی و هضم راحت این نان اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز درباره مراسم سمنوپزان نیز اظهار کرد: سمنوپزان رسمی کهن هست که ریشه در فرهنگ ایران باستان و باورهای مذهبی مردم این خطه دارد.

مددی ادامه داد: در این مراسم آئینی که معمولاً در روزهای نزدیک نوروز انجام می‌پذیرد، زنان خانواده و بستگان گرد هم آمده و دست به پخت سمنو می‌زنند که معمولاً پس از آماده‌سازی مواد اولیه مراحل پخت یک شبانه‌ روز به طول می‌انجامد؛ در برخی مناطق هنگام غروب که پخت سمنو در مراحل پایانی است تمام افراد خانواده و دوستان و بستگان جمع شده و پس از نیت کردن با انداختن مهره‌هایی در ظرف آب و شعرخوانی، پاسخ نیت خویش را می‌گیرند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز ابراز کرد: از تمام افراد، ادارات و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ازجمله مدیریت و کارکنان رستوران پسران یدالله، مدیریت و کارکنان نانوایی خانگی ارجمند، اداره غله شهرستان، رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان شهرستان، وحید براتیان از علاقه‌مندان میراث فرهنگی، شورای اسلامی و دهیار روستای پلگرد که در مراحل مختلف جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی با این اداره همکاری داشتند، قدردانی می‌کنم.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، مددی یادآور شد: امیدواریم با ثبت این مواریث معنوی ضمن معرفی و حفاظت از آداب‌ورسوم این منطقه، موجب افزایش شناخت نسل‌های آینده از این ارزش‌های فرهنگی شده و ترویج آن‌ها را در پی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha