• دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99100100166
  • خبرنگار : 71592

نخست وزیر اتیوپی: "ایگاد" مشروعیت عملیات علیه تیگرای را تایید می کند

نخست وزیر اتیوپی: "ایگاد" مشروعیت عملیات علیه تیگرای را تایید می کند

نخست وزیر اتیوپی گفت، سران اجلاس کشورهای عضو سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» از اقدامات این کشور در منطقه تیگرای حمایت کرده و آنها را قانونی دانستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی گفت، سران اجلاس ایگاد که روز یکشنبه در جیبوتی برگزار شد، به "مشروعیت" اقدامات کشورش در منطقه تیگرای اذعان کردند.

نخست وزیر اتیوپی چهارم نوامبر حمله‌ای را علیه جبهه آزادسازی تیگرای، حزب حاکم بر این منطقه که ماه‌ها است حاکمیت او را به چالش کشیده‌ است، آغاز کرد و بیست و هشتم همین ماه نیز پایان این حمله برای کنترل منطقه را اعلام کرد.

احمد در توییتی نوشت، از رهبران کشورهای عضو سازمان بین دولتی «ایگاد» بابت درک و اذعان به قانونی و مشروع بودن اقدامات اخیر اتیوپی در منطقه تیگرای سپاسگزار است.

وی در ادامه نوشت، از تعهد ایگاد به حمایت از اتیوپی قدردانی می کند.

سازمان ایگاد درباره این خبر احمد هنوز بیانیه‌ای صادر نکرده است اما عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان روز یکشنبه اعلام کرد، اجلاس فوق العاده ایگاد در سی و هشتمین جلسه خود در مورد حل و فصل مسالمت آمیز درگیری ها و حوادث تیگرای بحث خواهد کرد.

در این نشست ایگاد روسای جمهوری جیبوتی، کنیا و سومالی، نخست وزیر اتیوپی، معاون رئیس جمهور سودان جنوبی و کمیساریای اتحادیه آفریقا حضور داشتند.

حمدوک که ریاست این نشست فوق العاده را برعهده داشت، در افتتاحیه نشست گفت، این نشست در زمان بسیار دشواری برگزار می شود چرا که کشورهای عضو با چالش های متعدد داخلی و خارجی روبرو هستند. مذاکرات در این جلسه غیر علنی هم مطابق با اصول سازمان ایگاد که همان حفظ حاکمیت کامل کشورهای عضو، عدم مداخله در امور داخلی این کشورها و تلاش برای حل مسالمت آمیز درگیری ها است، انجام خواهد شد.

وی درمورد حوادث تیگرای هم گفت، امیدوار است مسائل مورد بحث در این جلسه فرصتی بدهد تا نخست وزیر اتیوپی درمورد تحولات اخیر کشورش توضیح دهد.

کشورهای عضو سازمان بین دولتی توسعه موسوم به «ایگاد» در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و مقر آن در جیبوتی قرار دارد و کشورهای شرق آفریقا یعنی اتیوپی، کنیا، اوگاندا، سومالی، جیبوتی، اریتره، سودان و سودان جنوبی اعضای این سازمان را تشکیل می دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha