• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99093023090
  • خبرنگار : 71457

تکذیب ادعای سلب تابعیت خالد مشعل و راشد الغنوشی

تکذیب ادعای سلب تابعیت خالد مشعل و راشد الغنوشی

منابع سودانی، فلسطینی و تونسی آگاه، شایعات برخی از رسانه‌ها مبنی بر سلب تابعیت سودانی از خالد مشعل و راشد الغنوشی را رد و اعلام کردند که این اخبار به هیچ وجه صحت ندارد و یک گمراه سازی رسانه‌های و سیاسی عمدی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، خاطرنشان کردند که خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس هیچ روزی تابعیت یا پاسپورت سودانی نداشته است و اساساً خواهان دریافت این مدارک نشده، چراکه نیازی به آنها نداشته و او تابعیت اردنی داشته که از او سلب نشده است.

منابع درمورد راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس نیز گفتند که مسئولان سودانی در دهه‌های نود قرن گذشته پاسپورت دیپلماتیک امنیتی به وی داده بودند چراکه وی از شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار بوده است، این پاسپورت به معنای دست یابی به تابعیت نیست بلکه یک سند برای انجام سفرها است، نه چیز دیگری.

منابع گفتند، شایان ذکر است که راشد الغنوشی این پاسپورت را بیش از ۱۲ سال قبل به سفیر سودان در لندن به محض دست یابی به پناهندگی در انلگیس تحویل داد.

منابع افزودند، اینکه نام مشعل و الغنوشی در تصمیم سلب تابعیت‌ها یا پاسپورت‌های سودانی آورده می‌شود، تنها یک نوع گمراه سازی رسانه‌ای و سیاسی برای توهین به رهبران اسلامی عربی است که روزی با نظام سابق سودان ارتباطاتی داشتند.

منابع گفتند که تصمیم مسئولان سودانی برای لغو هزاران تابعیت و پاسپورت اساساً تعدادی از تابعیت‌های عربی و اسلامی را هدف قرار داد که عبارت از سوری، مصری، عراقی، یمنی و مسلمانان روهینجا هستند. اینکه نام الغنوشی و مشعل در حال برجسته شدن در این راستا هستند، در حالی که آنها نه تابعیت و حتی پاسپورت سودانی ندارند، با هدف ادامه هجمه به رهبران اسلامی است، نه چیز دیگری.

این تصمیمات و سلب تابعیت‌ها همزمان با تحول در سیاست خارجه سودان و اعلام عادی سازی آن با رژیم صهیونیستی و در ازایش برداشتن نام سودان از فهرست تروریسم آمریکا صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha