• شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99092821473
  • خبرنگار : 71021

ترور، ویزا، کرونا؛ چالش گردشگری ایران کدام است؟

ترور، ویزا، کرونا؛ چالش گردشگری ایران کدام است؟

معاون گردشگری می‌گوید: درحال حاضر آنچه گردشگری ایران را تهدید می‌کند، ترورهای سیاسی نیست، بسته شدن مرزهای کشور به روی گردشگران خارجی و متوقف کردن صدور ویزای توریستی است.

مرزهای ایران از زمان شیوع ویروس کرونا به روی گردشگران خارجی بسته شده است. وزارت خارجه، صدور ویزاهای توریستی ایران را نیز متوقف کرده است. تورگردان‌ها می‌گویند کرونا و بسته شدن مرزها، تیر خلاصی به گردشگری ایران بوده است؛ چرا که رکود سفر گردشگران خارجی از آبان ماه سال گذشته و بعد از ماجراهای بنزین، ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در عراق، سانحه هواپیمای اوکراینی و توقف پروازهای بین‌المللی در آسمان ایران، آغاز شد. حال در چنین شرایطی که آینده گردشگری ورودی ایران در وضعیت نامعلومی به سر می‌برد، تهدیدهای سیاسی دیگری با ترور شهید محسن فخری‌زاده، به مجموع تبلیغات ضدایرانی اضافه شده است.

ولی تیموری در این‌باره به ایسنا گفت: آنچه گردشگری ایران را دچار چالش و تهدید کرده است، ترورهای سیاسی نیست. هر عقل سلیمی معنی ناامنی را می‌داند. سطح امنیت در ایران اینطور نیست که روی هر شخصِ شناخته و ناشناخته‌ای اسلحه بکشند. ایران کشور امنی است. این را ما نمی‌گوییم، گردشگران خارجی تایید کرده‌اند. درحال حاضر مشکل گردشگری چنین مسائلی نیست.

وی افزود: بزرگترین چالش گردشگری فعلا ناممکن بودن سفر گردشگران خارجی به ایران و توقف صدور ویزای توریستی است، وگرنه سایر مسائل در گذشته هم وجود داشته و همیشه هم برای آن راه حل پیدا شده است. برخی ممکن است سوال کنند مگر در چنین شرایطی گردشگر به ایران می‌آید، بله.  طبق اظهارات تورگردان‌ها، متقاضی برای سفر به ایران وجود دارد.

معاون گردشگری درباره محدودیت‌های کرونا که مانع از سفر گردشگران خارجی به ایران شده است، اظهار کرد: طبیعی است که در وضع موجود وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، سختگیری کند. البته،  درحال مذاکره با آن‌ها هستیم تا به راهکار مشخصی برسیم.  پیشنهادهایی هم مطرح است، مثل تعیین مناطق ایمن به عنوان مقصد سفر یا صدور ویزا برای گردشگرانی از کشورهایی که در وضعیت سفید به سر می‌برند. پیشنهادهای ما برای ازسرگیری تعاملات گردشگری زیاد است و خیلی جدی این خط مشی را پیگیری می‌کنیم. حتی پروتکلی را در رابطه با چگونگی ورود گردشگران خارجی به ایران، تهیه کرده و در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داده‌ایم.

تیموری افزود: البته نگرانی ستاد ملی کرونا بیشتر از این بابت است که با باز شدن کامل مرزها، سفر اتباعِ کشورهای همسایه به ایران از سر گرفته شود و ترس از سرعت گرفتن انتقال ویروس وجود دارد. این دغدغه وزارت بهداشت قابل فهم و درک است اما به نظر می‌رسد اگر مشورت کنیم به راه‌کار برسیم، چون فکر می‌کنیم بستن همه درها راه کار درستی نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایطی که سفر محدود شده و گردشگران خارجی در انتخاب مقصد محتاط‌تر شده‌اند، ایران مثل سایر کشورها از جمله عربستان و ترکیه شروع به فضاسازی و تبلیغ در سایر کشورها نمی‌کند تا ذهن گردشگران برای سفر در آینده آماده‌تر شود، گفت: روش بازاریابی ما مثل گذشته است. تبلیغات گردشگری ایران بیشتر متمرکز بر روش دهان به دهان یا فرد به فرد بوده است، چون از یک طرف با محدودیت بودجه مواجهیم و مثل کشورهای دیگر امکان راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی گسترده را نداریم و از طرف دیگر، این روش برای کشوری با شرایط ایران تا کنون مؤثرترین بوده است. تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای باعث شده تردید برای سفر به ایران همواره وجود داشته باشد و تنها ابزاری که این تردیدها را برطرف و گردشگران سختگیر و محتاط را راهی ایران کرده، خاطرات و تصویرسازی مثبت دوستان و نزدیکان آنها، به عنوان مسافران ایران بوده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تلاش کشورها برای اعتمادسازی گردشگران در دوران همه‌گیری کرونا و برنامه ایران در این خصوص، بیان کرد: موثرترین راهکار، نشان دادن شرایط ایمنی و بهداشتی هر کشور و جلب اعتماد از نزدیک است. البته تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا متقاعد نشده و مرزها به روی گردشگران باز نشده باید با حداقل‌ها، یعنی ویزای تجاری و درمان که محدودیت ندارد، سعی می‌کنیم اعتماد سایر گروه‌های گردشگری را برای سفر در آینده جلب کنیم.

تیموری درباره این‌که استراتژی و برنامه تشکیلات گردشگری برای محافظت از این صنعت چیست و آیا بعد از ۱۰ ماه رکود، برنامه‌ای برای تغییر وضعیت گردشگری تهیه شده و چه توصیه و راهکاری برای بخش خصوصی گردشگری مطرح است؟ گفت: ما امیدواریم با ادامه روند مهار ویروس کرونا، گردشگری داخلی تا نوروز به جریان افتد. گردشگری داخلی ظرفیت بالایی دارد و همه کشورها در وضع موجود روی آن متمرکز شده‌اند. بنابراین به تورگردان‌ها پیشنهاد می‌شود استراتژی خود را تغییر دهند. پیش‌بینی‌ها بر این است تا درمان قطعی برای ویروس کرونا پیدا نشود، نمی‌توان به روال قبل برگشت و ممکن است این شرایط تا یکی دو سال دیگر ادامه داشته باشد. نباید از گردشگری داخلی چشم‌پوشی کرد و باید حرفه‌ای‌تر وارد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha