• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99092720971
  • منبع : نمایندگی ایلام

در مراسم گرامی‌داشت شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام تاکید شد:

حوزه و دانشگاه  با خطر جدی تنزل جایگاه مواجهند/ دو نهاد از انفعال بیرون بیایند

حوزه و دانشگاه  با خطر جدی تنزل جایگاه مواجهند/ دو نهاد از انفعال بیرون بیایند

ایسنا/ایلام در مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام تاکید شد:حوزه و دانشگاه باید برای تحقق وحدت و انجام خدمت مشترک به جامعه باید اهتمام بیشری داشته باشند و از انفعال بیرون بیایند چون متأسفانه  هم حوزه و هم دانشگاه  با خطر جدی «تنزل جایگاه  و یک طرفگی» در بیان و عمل مواجه هستند و زنگ خطر به صدا درآمده است.

حجت الاسلام و المسلمین "کریمی‌تبار " ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه تفاوت فکری، جسمانی، روحی و دیگر تفاوت‌ها مابین انسان‌ها امری طبیعی است، که اغلب برای امتحان آدمها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه باید برای تحقق وحدت و انجام خدمت مشترک به جامعه باید اهتمام بیشری داشته باشند و از انفعال بیرون بیایند.

وی  با اشاره با تأکید مقام معظم رهبری در راه‌اندازی هیأت‌های اندیشه‌ورزی و کرسی‌های آزاداندیشی، گفت: با وجود اینکه این موضوع مطالبه مقام معظم رهبری است، اما متأسفانه ما هنوز منفعلانه برخورد می‌کنیم و زمینه لازم و از جمله «روحیه نقد نظرات همدیگر و نه نقد افراد» را فراهم نکرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان، تصریح کرد: دشمن با  تمام توان و استفاده از دسیسه‌های مختلف به دنیال مأیوس کردن مردم است و لذا حوزه و دانشگاه باید با شناخت جایگاه و مسئولیت خود و با پذیرش سلایق همدیگر و با همکاری، همدلی  و  همفکری، روح امید را به جامعه تزریق کنند، تا نقشه دشمن با شکست مواجه شود.

 دکتر "محمد علی‌اکبری"،  رئیس دانشگاه ایلام نیز  به وجود دیدگاه‌های مختلف در زمینه وحدت بین حوزه و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: دیدگاه غالب در این زمینه بر حفظ شأنیت دو طرف تأکید دارد، برای اینکه مملکت ما به وجود دو طرف نیاز دارد.

رئیس دانشگاه ایلام در تببین معنای وحدت مورد نظر خود، گفت: وحدت به معنی باز بودن فرصت گفتگو مبتنی بر حفظ استقلال و اختیار عمل است  تا دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» در راستای التزام به مسئولیت اجتماعی که دارند به جامعه خدمت کنند.

علی‌اکبری، با بیان اینکه این نوع گفتگو به معنای قانع کردن و مجاب کردن نیست، بلکه دربردارنده پذیرش جایگاه همدیگر، بهاد دادن به هم، تقویت گوش دادن و شنیدن نظرات همدیگر، یادآوری مسئولیت اجتماعی همدیگر، ارتقاء جایگاه هم و هشدار دادن به همدیگر می‌باشد، گفت: مسئولیت ما سنگین است  و متأسفانه  هم حوزه و هم دانشگاه  با خطر جدی «تنزل جایگاه  و یک طرفگی» در بیان و عمل مواجه هستیم و لذا باید بپذیریم زنگ خطر به صدا درآمده است.

رئیس دانشگاه افزود: جامعه‌ای که علما و دانشمندان آن بزرگ نباشند  توسعه نخواهد یافت. ما طوری مسائل را بیان می‌کنیم، که خودمان دوست داریم یا دیگران دوست دارند، که این رویه به معنای افول است و اگر بیدار نشویم و به رسالت اصلی خود بازگشت نکنیم،  دچار فرسایش اجتماعی می‌شویم، که خطر سقوط را نیز به همراه دارد.

رئیس دانشگاه، با بیان اینکه چاره کار،پذیرش تکثر،  قبول تنوع سلایق و استقلال رأی است، اظهار کرد: باید اختلاف سلایق را به رسمیت بشناسیم، جسارت علمی را نهادینه سازیم و به حریت و آزاداندیشی  در این دو نهاد بازگردیم چرا که  چاره‌ای جز این کار هم نداریم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین "وعد مرادبیگی" رئیس حوزه علمیه صاحب الزمان با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد مقدسی که مکمل یکدیگر هستند برای ارتقای جامعه ضروری است، یادآور شد: اگر این هماهنگی شکل بگیرد، قطعاً دشمنان در تحقق اهداف مورد نظر خود ناکام می‌مانند.

دکتر مهدیزاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام با بیان اینکه از عدم  اقدام جدی  برای عملیاتی کردن دغدغه‌هایمان دچار رنج هستیم، به مشکلات و چالش‌های پیش روی دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» اشاره کرد و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به وحدت جامعه عمل بپوشانیم، باید تغییرات جهانی و ازجمله سیر تحولات سریع در حوزه اینترنت و هوش مصنوی را شناسایی کرده و بپذیریم، و تأثیر این تغییرات را در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  جامعه مورد واکاوی قرار دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، افزود: همچنین باید ضمن شناخت و درک این ابرچالش‌ها، مثل بیکاری، رکود تورمی و تأثیرات نمایش آثار تولید شده در کشورهای پیشرفته در فضای مجازی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در تضاد است و  تبعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی نیز به همراه دارد، احساس مسئولیت داشته باشیم و ضمن پذیرش ضعف‌های موجود، نقش خود را در این فرآیند شناسایی کرده و به نحو احسن انجام دهیم.

مهدیزاده گفت : مـتأسفانه حوزه و دانشگاه در دام کمیت‌گرایی افتادند و در بخش  پژوهش محور مشخصی که به نتایج کاربردی منتج شود فراروی آنان وجود ندارد و لذا تحقیقات تکراری و غیرکابردی بصورت دائم تولید می‌گرددد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، افزود:  چاره‌ای نداریم که ضمن شناخت مشکلات فرارو و اجماع بر روی هدف مشترک برای عمل به رسالت خود در قبال جامعه گام برداریم.

در پایان این مراسم از فعالان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه و پژوهشگر برتر گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های استان تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha