• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99092620151
  • خبرنگار : 50130

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

رژیم های مختلف درمانی آفت بسیار بزرگی در رویه درمان کرونا است

رژیم های مختلف درمانی آفت بسیار بزرگی در رویه درمان کرونا است

ایسنا/کردستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: رژیم های مختلف درمانی آفت بسیار بزرگی در رویه درمان کرونا است.

بهزاد محسن پور متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در یازدهمین نشست انجمن علمی اپیدمدولوژیست های ایران که به صورت مجازی و به همت دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، در رابطه با درمان کرونا و چالش های دارو اظهار کرد: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون داروهای زیادی برای درمان استفاده شده است که هیچکدام به طور قطعی مفید نبوده و برخی از داروهایی که در ابتدا برای درمان استفاده می شد اکنون اصلا تجویز نمی شود.

وی افزود: استفاده از داروی "فاوی پیراویر" که اکنون هم در بازار موجود است، همچون داروی رمیدسیور توجیه بیشتری دارد؛ این دارو در ابتدا برای درمان آنفلوآنزا استفاده شد و تکثیر آلودگی ها را مهار کرده و جزو داروهایی است که میزان درمان بالایی دارد.

این متخصص بیماری های عفونی عنوان کرد: داروی دیگری به نام "سوفوسبوویر" که از داروهای درمان هپاتیت بوده از جمله داروهای استفاده شده در درمان کرونا است که اکنون از لیست داروهای مفید خارج شده است.

وی ادامه داد: در آخرین دستورالعمل کشوری که منتشر شده از این دارو می توان در بیماران خفیف استفاده کرد با این استدلال که اگر روزهای اول به بیمار تزریق شود مفید است اما باید در مصرف احتیاط کرد.

محسن پور ادامه داد: در مورد درمان بیماران بستری، که اندیکاسیون آن ها تغییر کرده و به صورت فرد به فرد متفاوت است و برخی از بیماران حال و روز خوبی دارند و برخی دیگر برعکس، استفاده از "کورتیکو استروییدها" همه گیری بالایی دارد و همه پسند است و در استفاده تاکید می شود.

وی اعلام کرد: بخشی از درمان کرونا استفاده از پلاسما است که در ابتدا خیلی باب شده بود اما اکنون اصلا تجویز نمی شود.

متخصص بیماری های عفونی افزود: سرم پلاسما باید سطح آنتی بادی بالایی داشته باشند و این در حالی است که آنتی بادی برخی افراد از پلاسمای سرمی بالاتر است.

وی در ادامه به چالش هایی که اکنون در درمان کرونا وجود دارد اشاره کرد و گفت: مهم ترین چالش کنونی درمان کرونا تغییر دستورالعمل ها بوده که موجب سردرگمی درمان بیماری شده است.

محسن پور بیان کرد: با توجه به متغیر بودن داروها، بهتر است که دستورالعمل ها به سرعت جابه جا نشود چرا که موجب جابه جاب اطلاعات موجود نیز می شود.

به گفته وی مصرف همزمان چندین آنتی بیوتیک و آنتی ویروسی در برخی موارد کاملا اشتباه است و به هیچ وجه تجویز نمی شود چرا که خاصیت خنثی سازی اثر را بر هم دارند.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: رژیم های مختلف درمانی آفت بسیار بزرگی در رویه درمان کرونا است.

وی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر به دستور العمل  های کشوری هیچ توجهی نمی شود و بسیاری از پزشکان تفکرات خاص خود را دارند، در حالی که باید به دستورالعمل کشوری توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha