• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 99091209843
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

از لاشه دومین نهنگ پیدا شده در کیش نمونه برداری می‌شود

از لاشه دومین نهنگ پیدا شده در کیش نمونه برداری می‌شود

ایسنا/هرمزگان لاشه نهنگی که روز گذشته در ساحل کیش دیده شد، جهت بررسی های اولیه و جداسازی اسکلت به ساحل منتقل شده است.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گو با ایسنا از ورود کارشناسان مجرب آبزیان به جزیره کیش جهت نمونه برداری و تعیین علت مرگ نهنگ خبر داد.

مریم محمدی با اشاره به اینکه دکتر صیاد شیرازی مدیر مرکز حفاطت فک خزری صبح فردا پنج شنبه ۱۳ آذر جهت نمونه برداری و مطالعات پژوهشی وارد جزیره کیش می شود، اظهار کرد: هم اکنون با انتقال لاشه به ساحل مراحل بررسی لاشه نهنگ جهت تعیین مشخصات دقیق از جمله گونه، اندازه، جنس و سن این آبزی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این گزارش، دومین نهنگ به گل نشسته در سواحل کیش نیز از گونه براید بوده و طول آن ١٣ متر و ٣٠ سانتی متر است. این نهنگ از جنس نر بوده ، حدود ٥ تن وزن داشته و بالغ است.طول یک باله آن ۱ متر و ۳۰ سانت و فاصله دو باله دم آن ۲ متر و ۷۵ سانتیمتر اندازه گیری شد.

محمدی  بیان کرد: با توجه به اینکه دفن لاشه در خاک برکیفیت و مقاومت استخوان های نهنگ تاثیر منفی دارد، این بار و با حمایت بخش خصوصی اسکلت نهنگ در آب از لاشه جدا شده و در ساحل به هم وصل می شود تا جهت استفاده های آموزشی و پژوهشی به موزه پژوهشکده دریایی کیش منتقل شود. جداسازی لاشه از اسکلت ممکن است چندین روز طول بکشد و با هماهنگی های انجام شده، از لاشه نهنگ جهت تولید پودر ماهی استفاده خواهد شد.

در پی پدیدار شدن دو نهنگ مرده در سواحل کیش در هفته های اخیر، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با ارسال نامه ای به سازمان محیط زیست کشور، خواستار اعزام گروهی از کارشناسان این سازمان جهت تعیین علل بروز این پدیده کم سابقه در منطقه و رفع نگرانی ساکنان، گردشگران و فعالان اقتصادی شد. به گفته کارشناسان، برخورد با کشتی ها، ریزش مواد نفتی، آلودگی صوتی در اقیانوس ها، اکتشاف، تولید و استخراج انرژی از مهم ترین علل مرگ این نهنگ ها در اقیانوس ها است.

به گزارش ایسنا، نخستین لاشه  نهنگ گونه براید جمعه ٣٠ آبان و دومین نهنگ مرده سه شنبه ١١ آذر در سواحل کیش دیده شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha