سید مرتضی سقائیان نژاد امروز در یکصد و شصت و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات شورا با اشاره به مشکلات جدی در کاهش درآمدهای شهرداری قم اظهار داشت: شیوع کرونا، نقش مهمی در کاهش درآمد داشته و باید این موضوع به شکل کارشناسی و منطقی بررسی شود.
شهردار قم افزود: در کنار بررسی ابعاد مختلف در کاهش درآمدها باید روشهایی را برای صرفهجویی در مدیریت شهری دنبال کرد، در این راستا مدیریت و کاهش هزینهها به عنوان اصل مهمی در شهرداری قم پیگیری میشود.
وی تصریح کرد: برخلاف کاهش درآمد به واسطه رشد ۲۴۰ درصدی قیمتها در انجام پروژههای عمرانی و خدمات شهری وضعیت مالی سال جاری نسبت به سال قبل مساعد نیست.
سقائیان نژاد عنوان کرد: شهرداری در عرصههای عمرانی و خدمات شهری و به خصوص تملکات هزینههای سنگینی میپردازد و در حالی که عوارض نوسازی و ارزش افزوده تنها دو رقم مهم درآمدهای شهری را تشکیل میدهد متاسفانه دیدگاههای غیرکارشناسی، درآمد پایدار شهرداری را تحت تاثیر قرار داده است.
وی بیان کرد: یکی از معضلات مهم در مدیریت شهری، موضوع جمعآوری زباله و پسماند از سطح شهر و نظافت معابر و خیابانهاست که میتوان به جای جمعآوری روزانه، یک روز درمیان اقدام شود و یک صرفهجویی خوبی در هزینهها اتفاق بیفتد.
شهردار قم خاطرنشان کرد: ما در جمعآوری زباله با هزینههای بیفایدهای روبرو هستیم که در شهری زائرپذیر در قم انجام میشود و درآمدی ندارد هر چند هنوز در موضوع زباله و پسماند، هنوز فرهنگ جامعه به رشد و تعالی ترسیده و باید از سوی نهادهای فرهنگی به خصوص رسانه و آموزش و پرورش این موضوع فرهنگسازی شود.
وی گفت: صرفه جویی در هزینهها رویکردی مهم در مدیریت شهری است و ما برآن هستیم تا بتوانیم بودجه سال ۱۴۰۰ را با نگرشی منطقی و کارشناسی تهیه کنیم.
سقائیان نژاد افزود: افزایش بیرویه قیمت ها در بخشهای هزینهای جدی است و کمکها و حمایتهای دولت نسبت به سالهای قبل بسیار کمتر شد و برای یک طرح عمرانی با توجه به نوسانات در مدت سه ماه است که دنبال پیمانکار میگردیم و در حال حاضر نیز ۶۰ پیمانکار را در هر شرایطی نگاه داشتیم.
وی تصریح کرد: با توجه به رشد قیمت مصالح همچون میلگرد و سیمان، قراردادهای جدید بسیار سرسامآور است و ما مجبوریم به هر شکلی، پیمانکاران در اجرای پروژهها حضور داشته باشند.
شهردار قم در خصوص واگذاری اتوبوسهای دربستی به مسیرهای خارج از شهر و کارخانجات بیان کرد: هزینه های بالایی در اتوبوسرانی وجود دارد و نمیتوانیم برای خدمات خارج از شهر از اتوبوسهای جدید استفاده کنیم.
امروز در قم نیازمند ۵۰۰ اتوبوس شهری هستیم
وی تصریح کرد: اتوبوسهای دربستی درآمدی را برای شهرداری به همراه ندارد و در جهت حمایت از بخش خصوصی است، امروز در قم نیازمند ۵۰۰ اتوبوس شهری هستیم که هر یک با توجه به نوسان ارز در حدود ۶ میلیارد تومان به اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در تامین اتوبوسها نیاز داریم اما کل بودجه شهرداری چنین رقمی است.
سقائیان نژاد در مورد پروژه بلوار فردوسی نیز خاطرنشان کرد: در تکمیل این پروژه چند سالی است که رینگ اصلی شهر در خیابان یاسمن دچار مشکلات زیادی شده و باید درجهت تملک و تعامل با نهادهای مرتبط در اجرای پروژه قدم برداریم.
انتهای پیام
نظرات