• پنجشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99082920372
  • خبرنگار : 50071

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

روزانه ۹۵۴۱ کیلو پسماند عفونی در مشهد تولید می‌شود

 روزانه ۹۵۴۱ کیلو پسماند عفونی در مشهد تولید می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مقدار پسماند عادی و غیرعفونی در شهرستان مشهد را روزانه ۱۴ هزار و ۴۲۱  کیلوگرم و پسماند عفونی را ۹۵۴۱ کیلوگرم درروز عنوان کرد و گفت: به استناد آمار، روزانه بیش از ۱۸۰ کیلوگرم پسماند دارویی و شیمیایی و ۵۷۶ کیلوگرم پسماند تیز و برنده در این کلان‌شهر تولید می‌شود.

تورج همتی با اشاره به اینکه نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای عفونی مراکز درمانی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت می پذیرد، اظهار کرد: در استان ۶۹ بیمارستان داریم که نیمی از آنها درکلان‌شهر مشهد خدمت‌رسانی می کنند و اتوکلاوها یا دستگاه‌های بی خطرسازی پسماندهای پزشکی این مراکز به صورت دوره‌ای از سوی کارشناسان این اداره کل و نیز آزمایشگاه‌های معتمد سازمان تحت نظارت، کنترل و صحت‌سنجی عملکرد دستگاهی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال حدودا ۴۵۰ نوبت بازدید دوره‌ای از این مراکز صورت گرفته که منجر به صدور اخطاریه زیست محیطی برای ۶۱ مورد تخلف شده است.

ضمن اشاره به اینکه پسماندهای عفونی کلانشهر مشهد پس از انجام فرایند مدیریت پسماند پزشکی، اتوکلاو شده و در نهایت در محل لندفیل ویژه که به همین منظور طراحی شده دفن بهداشتی می‌شوند، گفت: به جز سه مرکز بیمارستانی در شهرستان های مشهد، خلیل آباد و تربت جام، دیگر بیمارستان‌های استان دارای دستگاه بی‌خطرساز زباله عفونی بوده و بی خطرسازی در محل بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

همتی مقدار پسماند عادی و غیرعفونی در شهرستان مشهد را روزانه ۱۴ هزار و ۴۲۱  کیلوگرم و پسماند عفونی را ۹۵۴۱ کیلوگرم درروز عنوان کرد و افزود: به استناد آمار، روزانه بیش از ۱۸۰ کیلوگرم پسماند دارویی و شیمیایی و ۵۷۶ کیلوگرم پسماند تیز و برنده در این کلان‌شهر تولید می‌شود.

 وی با اشاره به طرح تفکیک پسماند مطب‌های دارای پسماند عفونی از پسماند شهری گفت: با توجه به جایگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان ناظر عالی پسماند، موضوع ساماندهی پسماندهای پزشکی مطب‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و.. در دستور کارکارگروه و کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند واقع شد و پس از بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به فعالیت دو مرکز بی‌خطرسازی پسماند پزشکی در استان خراسان رضوی و صدور مجوزات و تاییدیه‌های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عملیات جمع آوری و انتقال این دسته از پسماندها در شهرستان مشهد پس از بی‌خطرسازی توسط دو مرکز یاد شده، به سازمان مدیریت پسماند  شهرداری برای دفن بهداشتی آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، همتی ادامه داد: پسماندهای عفونی بی‌خطر سازی شده پس از جمع آوری به لندفیل خاص پسماندهای پزشکی در محل زباله گاه فعلی شهر مشهد که با لایه مناسب ژئوممبران عایق بندی و فنس کشی شده و بصورت روزانه پس از دفن زباله  های دریافتی، آهک پاشی و پوشش دهی خاک انجام می گیرد ،انتقال می یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha