• یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99081106639
  • خبرنگار : 50163

/شریف‌آباد ابهر و دغدغه‌های ساکنانش/

توسعه شریف‌آباد ابهر در گرو حل مشکلات طرح تفصیلی

توسعه شریف‌آباد ابهر در گرو حل مشکلات طرح تفصیلی

ایسنا/زنجان شریف‌آباد یکی از مناطق ابهر است که ساکنان آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که سرمنشا برخی از این مشکلات مغایرت‌های طرح تفصیلی است.

شریف‌آباد ناحیه‌ای از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر است که تا دهه هشتاد روستا بوده‌ و بعدها به شهر ابهر الحاق شده که همین امر سبب شده با مشکلات متعددی به‌ویژه در طرح تفصیلی دست و پنجه کند. شریف‌آباد ناحیه یک ابهر و در ضلع شرقی شهر ابهر ورودی تهران قرار گرفته ‌است. از سمت غرب با ابهر و شناط از سمت جنوب با ابهر از شرق با روستای نورین و از سمت شمال با روستاهای آهک قره تپه و اسدآباد همسایه است.

در دهه هشتاد شریف‌آباد مرکز دهستان حومه ابهر حساب می‌شد با وجود اینکه خود دارای شهرداری مستقل بود تا اینکه با پیگیری‌های مردم و در تقسیم‌بندی جدید نواحی چند گانه ابهر رسماً به‌عنوان ناحیه یک شناخته شد.

از تاریخ شریف‌آباد اطلاعات چندانی در دست نیست، به خصوص اینکه بیشتر اماکن تاریخی در قسمت مرکزی آن قرار داشته که به دلیل نوسازی یا طرح از بین رفته‌اند و می‌توان تاریخ آن را با دوران قاجار یا کمی قبل‌تر یکی دانست. عمده رونق روستا بعد از زلزله ۶۹ رودبار رقم خورده ‌است و با سفر خانوار از روستاهای مجاور، منجر به افزایش جمعیت روستا و رونق آن می‌شود.

تنها آثار کهن تپه قدیمی کهنه شریف‌آباد است که در شمال شریف‌آباد واقع است که به شکل یک قلعه مربع شکل بوده که آثار سکونت در آن هنوز هم مشاهده می‌شود. اگر از مسیر آزادراه ابهر به سمت قزوین حرکت کنیم در سمت راست مشاهده می‌شود که در اطراف این تپه باستانی آثار قنات نیز مشخص است.

محلات قدیمی شریف‌آباد که با دیوار قلعه محصور بوده ‌است که آثار این حصار هم اینک قابل مشاهده است به نام‌های طاهار مهلسی، قاقالار کوچسی، آشاقی محله (محله پایین)، مسجد کوچسی (کوچه مسجد)، کند ایچی (وسط روستا) شریف‌آباد قدیم که دارای حصار و برج نگهبانی بوده که آثار برج نگهبانی قابل مشاهده است.

این قلعه دارای چهار در بوده که دروازه اصلی از سمت شرق به طرف عمارت ارباب گشوده می‌شده دروازه شمالی به جاده قدیم تهران تبریز و در غربی و جنوبی که درب‌های کوچک‌تری بوده‌اند برای رفت‌وآمد کشاورزان و دهقانان بوده مسجد جامع سقاخانه حمام بالا مسجد همگی داخل این قلعه بوده‌اند و امامزاده و قبرستان بیرون قلعه بوده ‌است این محلات در عکس هوایی سال ۱۳۳۶ قابل مشاهده است.

شریف‌آباد دارای یک شهرک صنعتی به نام شهرک صنعتی شریف ابهر که کارخانه و شرکت‌های مهم از جمله پارس‌حیات در آن قرار دارد. از آنجایی که شریف‌آباد اول روستا بود و بعدها به شهر ابهر الحاق شده است، دارای مشکلاتی است که مردم این ناحیه از ابهر خواهان حل این مشکلات هستند که یکی از مهم‌ترین این مشکلات مشکلات مربوط به طرح تفصیلی است.

در همین رابطه عضو شورای شهر ابهر با بیان اینکه شریف‌آباد تا دوره سوم شوراها روستا بوده و برای خود مانند سایر روستاها شورا داشته، می‌گوید: پس از الحاق این ناحیه به شهر ابهر شورای آن نیز منحل و از حالت روستایی خارج شد.

شیما افشاری با بیان اینکه شهرک کارمندان (الهیه جدید) در این منطقه نزدیک ٣٠ سال پیش تفکیک شده و هنوز رونق نگرفته است، ادامه می‌دهد: حد فاصل ابهر _ شریف‌آباد ساخت و سازهای خرد وجود داشته و دارد که متاسفانه هیچکدام در طرح تفصیلی لحاظ نشده است.

افشاری یادآور می‌شود: سمت شمال و جنوب جاده ترانزیت در این منطقه نیز یا خارج از محدوده است یا به‌صورت فضای سبز حفاظتی لحاظ شده که در حال حاضر نه آبی برای نگه‌داری فضای سبز  وجود دارد و کشاورزان اصولا با ِآب فاضلاب ابهر اندک فضای سبز باقی مانده را آبیاری می‌کنند.

این مسئول تاکید می‌کند: ساخت و سازهای موجود که در سال‌های گذشته کار شده هم در طرح تفصیلی لحاظ نشده است که همین امر سبب بروز مشکلاتی برای مردم ساکن در این ناحیه شده است.

وی با بیان اینکه پیشروی شریف‌آباد به سمت کمربندی و نورین بوده است، بیان کرد: این امر سبب شده زمین‌های با کیفیت موجود که زیرساخت‌های آن نیز آماده است و باعث اتصال بیشتر شریف‌آباد به ابهر می‌شود رها شده باشد.

افشاری با بیان اینکه کلا شهر ابهر به سمت جنوب شهر و کوه‌ها سوق داده شده، می‌افزاید: این مناطق زیرساخت لازم را ندارد که فراهم کردن این زیرساخت‌ها هزینه‌های اضافی در بر دارد.

عضور شورای اسلامی شهر ابهر با اشاره به اینکه شهرداری باید به همه محدوده شهر خدمات ارائه دهد، یادآور می‌شود: پراکنده شدن شهر کیفیت خدمات‌دهی ارگان‌های خدمات‌رسان از جمله آب و برق و گاز و شهرداری را هم سخت‌تر کرده است.

افشاری با تاکید بر اینکه با توجه به پایان چشم‌انداز طرح جامع و بازنگری‌ها در طرح جامع و تفضیلی امید است که این واقعیت‌ها در نظر گرفته شود، اضافه می‌کند: وجود چنین مغایرت‌هایی نه تنها در ناحیه شریف‌آباد بلکه در نقاط دیگر شهر از جمله بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، بلوار طالقانی شمالی و بلوار انقلاب که کاملا به چشم می‌خورد و باعث عدم تعادل محدوده شهر از نظر هندسی شده و در آینده هم این امر قابلیت بهره‌برداری و خدمات‌رسانی را کاهش خواهد داد که امیدواریم با اهتمام به حل این موضوعات در طرح‌های پیشرو شاهد ابهری آبادتر و بزرگ‌تر باشیم.

عضو شورای شهر ابهر تاکید می‌کند: باید در تهیه طرح‌های تفضیلی شهرها به واقعیت‌های موجود و همین‌طور آینده شهر و مسائل اقتصادی توجه بیشتری شود که متاسفانه از گذشته به این موضوعات کم توجی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha