بیژن نفیسی، روزنامهنگار پیشکسوت و مدرس دانشگاه، در گفتوگو با ایسنا، درباره شرایط بیرونقی مطبوعات در روزهای کرونایی، اظهار کرد: به دلیل آلودگیهای کاغذی ناشی از ویروس کرونا، اصولا رابطهای که یک رسانه چاپی باید با مخاطب خود داشته باشد بسیار کم شده است؛ البته وضعیت مطبوعات پیش از این نیز چندان مطلوب نبود و با آمدن ویروس کرونا به عنوان یک مشکل مضاعف این شرایط بدتر و ارتباط رسانههای مکتوب با مخاطب بسیار کمتر شده است.
او ادامه داد: از سوی دیگر باید این نکته را در نظر داشت که شرایطِ سختی که مطبوعات در آن قرار گرفتهاند، میتواند به نوعی برای آنها فرصت نیز محسوب شود. هماکنون فرصت بسیار مناسبی است که رسانههای چاپی از فضای مجازی حداکثر استفاده را داشته باشند. کرونا یک فرصت طلایی برای رسانههای مکتوب فراهم کرده است تا بتوانند از فضای مجازی بهترین استفاده و روی آن سرمایهگذاری کنند.
نفیسی درباره میزان جذابیت محتوای روزنامهها نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل گسترش فضای مجازی روزنامهها در حوزههای اطلاعرسانی و خبر و همچنین از نظر جذب مخاطب عقب هستند، اما در عین حال میتوانند روی تحلیل و گزارش ـ در واقع مطالبی که در فضای مجازی بسیار کمتر دیده میشود ـ تمرکز کنند.
این روزنامهنگار پیشکسوت همچنین با اشاره به نحوه فعالیت رسانههای مکتوب در فضای مجازی، بیان کرد: اینکه همان روزنامه چاپشده را به همان فرمت، به صورت آنلاین منتشر کنیم، باز هم نمیتواند جذابیت خاصی برای مخاطب داشته باشد. روزنامههای بزرگ دنیا بهصورت ثانیهای در فضای آنلاین فعالیت میکنند و در واقع میتوان گفت که در بخش اطلاعرسانی همانند یک خبرگزاری و در بخش روزنامه روی تحلیل و گزارش، کار و تمرکز میکنند. این در حالی است که رسانههای مکتوب ما فعالیت درستی در فضای مجازی ندارند.
نفیسی در پاسخ به این پرسش که آیا در طول سالهایی که روزنامهنگاری میکرده شاهد چنین رکودی در مطبوعات بوده است؟ اظهار کرد: تا کنون وضعیت مطبوعات همانند این روزها نبوده است. این دوران که الان در حال تجربه آن هستیم تنها به خاطر کرونا و شرایط حاصل از آن نیست، بلکه رقیب اصلی مطبوعات یعنی فضای مجازی نیز در پدید آوردن شرایط این روزها بیتاثیر نبوده است.
انتهای پیام
نظرات