شرکتهای هواپیمایی چندی پیش با انتشار نرخنامه جدید پروازهای داخلی از افزایش قیمتها از ماه آبان خبر دادند که پس از واکنشهای مردم، برخی نمایندگان مجلس، وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی و حتی آژانسهای گردشگری، از اصلاح نرخنامه جدید و توقف افزایش قیمت خبر داده شد. تا اینکه روز گذشته (۲۸ مهرماه) با انتشار جدول قیمتی از برخی مسیرهای هوایی، مشخص شد که افزایش نرخ، بیسر و صدا اعمال شده است.
برخی شرکتهای گردشگری به ایسنا گفتهاند این افزایش نتیجه توافق داخلی و یا به عبارتی پنهانی شرکتهای هواپیمایی با یکدیگر بوده است. مدیران تعدادی از این شرکتها همچنین میگویند شرکتهای هواپیمایی این نرخها را به آژانسها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفتهاند اگر نرخهای جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آنها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانسها نیز قطع شده است.
امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران نیز به ایسنا گفت: پروازها کلاسهای قیمتی متفاوتی با نرخهای مختلف دارند، درحال حاضر کلاسهای قیمتی گران برای فروش باز شده و کلاسهای قیمتی ارزان را بستهاند و مردم مجبورند صندلی گران را بخرند. این کار را معمولا در فصل شلوغی سفر و تقاضای زیاد انجام میدهند، نه حالا که تقاضا برای سفر کم است و فصل سفر نیست.
او همچنین از کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی در چند ماه اخیر خبر داد و افزود: تعداد پروازها کم شده و از طرفی تعداد تقاضا برای سفرهای هوایی نیز کاهش یافته است.
رفیعی شاد در ادامه اظهار کرد: درست است که شرکتهای هواپیمایی هزینههای تحمیلی دارند اما خسارت آنها را دولت باید جبران کند نه اینکه دست در جیب مردم کنند؛ پس نقش حمایتی دولت چه میشود؟ این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش میآید جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایتهایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم.
رییس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با اشاره به تکرویهایی که در بخش سفر میشود، اظهار کرد: با اینکه گردشگری صنعتی چندوجهی است و ذینفعان باید منافع مشترک را درنظر بگیرند اما در زمینه سفرهای هوایی شاهد تکروی هستیم. باید کمیسیونی تشکیل شود تا طرفین به اجماع و راهحل برسند.
انتهای پیام
نظرات