• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99072317696
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

آزادسازی ۵۷ هکتار از اراضی تصرف‌شده وقفی در چهارمحال‌وبختیاری

آزادسازی ۵۷ هکتار از اراضی تصرف‌شده وقفی در چهارمحال‌وبختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته امسال ۵۷ هکتار از اراضی تصرف‌شده وقفی از قبل از انقلاب تاکنون در شهرستان شهرکرد آزاد شد و در بروجن نیز آزادسازی زمین از یک دستگاه‌ دولتی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری 23 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه وقف، اظهار کرد: وقف راهی برای توسعه شهری بوده که رونق آن با حضور مردم رقم می‌خورد و همه باید در راستای ترویج فرهنگ وقف قدم برداریم.

وی بیشترین موقوفات استان را موقوفه مسجد با 63 درصد و حسینیه با 17 درصد عنوان و بیان کرد: یک هزار و 78 مسجد و ‭‭296‬‬ حسینیه در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان موقوفه ثبت‌شده و نیات واقفان شامل 33 درصد مسائل اجتماعی، 25 درصد مسائل مذهبی و پنج درصد مربوط به حوزه‌های علمیه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با ابراز تاسف از کاهش منابع موقوفات در چهارمحال و بختیاری افزود: امسال با شرایط سختی روبرو شدیم اما  سازمان اوقاف و امور خیریه استان کار جهادی را در پیش رو گرفته است، باید گفت که 66 درصد از درآمد بقاع متبرکه در سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنزل داشته است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه پس از شیوع کرونا بیش از ‭‭‭‭‭‭100‬‬‬‬0‬‬ نفر از افراد شاغل در جوار امامزادگان بیکار شده‌اند، ادامه داد: برخی از مغازه‌ها و فروشگاه‌های بقاع استان به‌صورت کامل تخلیه شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امامزاده حمزه‌علی اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 45 درصد از درآمد موقوفات استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی شده است، گفت: مستاجران امکان پرداخت اجاره‌بها را نداشته و بخش عمده‌ای از واحدهای تجاری وقف‌شده تعطیل شده‌اند.

حجت‌الاسلام امیری با اشاره به اینکه 35 پروژه عمرانی در جوار امامزادگان استان از دو سال گذشته در حال انجام است، بیان کرد: تعداد 70 پروژه‌ و با اختصاص اعتباری بالغ بر 28 میلیارد ریال در حال ساخت‌وساز است که از جمله آن‌ها می‌توان به سه پروژه در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد، یک پروژه در امامزاده سورک، سه پروژه در چهراز ناغان، چهار پروژه در امامزاده بارده و چهار پروژه در امامزاده باباپیراحمد اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین این پروژه‌ها، ساخت تربت‌خانه امامزاده حمزه‌علی بلداجی بوده که عملیات بتن‌ریزی آن در هفته آینده انجام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری درخصوص اقدامات فرهنگی صورت‌گرفته توضیح داد: از هفته وقف سال گذشته تاکنون 37 وقف جدید به ارزش ‭‭131‬‬ میلیارد ریال در سامانه ثبت شده ولی در سال جاری از آمار وقف‌ها کاسته شده است.

حجت‌الاسلام امیری از راه‌اندازی مراکز افق خبر داد و گفت: 15 مرکز فعال در جوار امامزادگان در حال انجام فعالیت هستند و نیروهای جهادی طلبه زن و مرد در حوزه‌های مختلفی نظیر فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا می‌کنند، البته باید گفت نقش جوانان در مدیریت امامزادگان ضعیف شده و باید تقویت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری تعداد بسته‌های توزیع‌شده لوازم‌التحریر را در نقاط مختلف و دورافتاده استان، ‭‭‭‭‭‭100‬‬‬‬0‬‬ بسته عنوان کرد و افزود: 10 سرویس جهیزیه به مبلغ یک‌میلیارد و ‭‭300‬‬ میلیون ریال برای دختران نیازمندان تهیه و با صرف هزینه پنج میلیارد ریال 50 نفر زندان جرائم مالی از زندان‌های استان آزاد شده‌اند. 

وی با بیان اینکه مردم تنها می‌توانند با 50 هزار تومان در نخستین موقوفه مشارکتی استان سهیم باشند، اضافه کرد: تاکنون قریب به ‭‭‭‭100‬‬‬‬ میلیون تومان از مشارکت مردم در این موقوفه جمع‌آوری شده درآمد حاصل از آن برای بزرگداشت حضرت زهرا (س) هزینه می‌شود.

حجت‌الاسلام امیری به راه‌اندازی انجمن یاوران وقف در استان اشاره و تصریح کرد: با همکاری بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری استان از پروژه‌های علمی حمایت خواهد شد.

وی طرح شمیم خدمت در جوار بقاع را در راستای اشتغالزایی مطرح و بیان کرد: 60 نفر در حرفه سنگ‌تراشی آموزش‌دیده و در حال فعالیت و درآمدزایی در منزل هستند، گفتنی است که محصولات تولیدشده برای فروش به استان خراسان ارسال می‌شود.

حجت‌الاسلام امیری با ابراز گلایه از بی‌توجهی برخی از مغازه‌داران و ادارات دولتی نسبت به پرداخت اجاره‌بهای خود، گفت: درآمد این مغازه‌های وقف‌شده صرف یتیمان می‌شود و حق یتیم قابل بخشش نیست.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته 57 هکتار از اراضی تصرف‌شده وقفی از قبل از انقلاب تاکنون در شهرستان شهرکرد آزاد شد و در بروجن نیز آزادسازی زمین از یک دستگاه‌ دولتی صورت گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به اقدامات کرونایی در سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: نصب 30 دستگاه ضدعفونی‌کننده در امامزادگان، راه‌اندازی چهار کارگاه تولید ماسک، توزیع 10 هزار دستکش و 30 هزار لیتر آب ژاول و ذبح ‭‭120‬‬ راس گوسفند و توزیع آن در میان نیازمندان از جمله آن‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha