• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99072317140
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

در نشست معاون وزیر علوم با انجمن‌های علمی مطرح شد

رشته‌های دانشگاهی استاندارد برای ارتقای علوم ریاضی ایجاد شود/انتقاد از افت کیفی ریاضی در مدارس

رشته‌های دانشگاهی استاندارد برای ارتقای علوم ریاضی ایجاد شود/انتقاد از افت کیفی ریاضی در مدارس

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در اولین نشست هم‌اندیشی در حوزه‌های تخصصی با انجمن‌های علمی که با حضور اتحادیه علوم ریاضی در دفتر این معاونت برگزار شد، بر لزوم بهره‌مندی از نظرات خبرگان و متخصصان هر حوزه در زمان تصمیم‌گیری مدیران تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در این نشست، ضمن استقبال از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با خبرگان و نخبگان علمی در قالب انجمن‌های علمی، به ارائه برخی پیشنهادات درخصوص نقش‌آفرینی و همکاری انجمن‌های علمی و سازمان‌هایی نظیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران جهت ارتقاء و تشویق دانش‌آموزان و دانشجویان به علومی نظیر ریاضیات اشاره کرد.

وی در ادامه، از اتحادیه علوم ریاضی در خواست کرد تا نظرات خود را جهت ارتقای آیین‌نامه‌های مرتبط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این معاونت ارائه دهند.

دکتر رحیمی به لزوم بهره‌مندی از نظرات خبرگان و متخصصان هر حوزه در زمان تصمیم‌گیری مدیران اشاره کرد و از خبرگان این اتحادیه درخواست کرد که نظرات خود را درخصوص رشته‌های ریاضی در دانشگاه به‌صورت سالیانه به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ارائه دهند تا مدیران تصمیمات خود را مبنی بر نظرات خبرگان انجام دهند.

دکتر محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران نیز با اشاره به سابقه اتحادیه علوم ریاضی در ارائه راهکارهای موجود برای پیشبرد علم ریاضی در کشور، اظهار امیدواری کرد که این سلسله جلسات موجب آغاز همکاری نزدیک‌تر انجمن‌های علمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شود.

در ادامه این جلسه، نمایندگان اتحادیه علوم ریاضی به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص نقش ریاضیات در پیشرفت علمی و توسعه کشور پرداختند.

دکتر محمدزاده، رئیس اتحادیه علوم ریاضی و نایب رئیس انجمن آمار به معرفی این اتحادیه و لزوم تشکیل مجامع علمی درخصوص بررسی و نظارت بر پیشبرد نقش ریاضیات در پیشرفت علمی و توسعه کشور پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری سمینارهای کاربردی و ارائه راهکار برای گسترش و بهبود بهره‌مندی از این دانش در سطح جامعه اشاره کرد.

دکتر علی رجالی، عضو انجمن ریاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز که به‌صورت مجازی در این جلسه حضور داشت، ضمن ارائه گزارشی درخصوص جایگاه توجه به ریاضی در دانشگاه‌ها و مدارس و با انتقاد از این افت کیفی ریاضی در مدارس به عدم برنامه‌ریزی مدون برای ارتقای سطح ریاضی در جامعه علمی اشاره کرد.

وی همچنین محدودیت منابع، عدم توجه به توسعه رشته‌های علوم پایه، کمبود اساتید و عدم برنامه‌ریزی دقیق را بخشی از مشکلات پیش روی توسعه ریاضی در کشور برشمرد.

در ادامه دکتر تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، ایجاد رشته‌های دانشگاهی بر اساس استاندارد و شاخص‌های تدوین شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در ارتقای علوم ریاضی موثر دانست و با انتقاد از رویه مرسوم تولید انبوه مقالات علمی، لزوم تفکیک میان پژوهش و تولید مقاله را یکی از چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha